Nettmøte

Få spreke tips fra Jill

Opp av sofaen? KKs treningsekspert, Jill Jahrmann, ga råd i nettmøtet fredag 26. mai.

Få spreke tips fra Jill
Publisert
Sist oppdatert




Jill Jahrmann (36) er utdannet fysioterapeut og jobber for SATS-kjeden. Hun er KKs faste treningsekspert, og holder jevnlig foredrag om temaer som effektiv trening, aktiv livsstil, overskudd til hverdagen og yoga. I tillegg har hun skrevet bøker om trening, yoga og vektreduksjon.

Jill kan svare på alle spørsmål som berører trening og fysisk aktivitet - alt fra styrketrening til turer i skog og mark. Sliter du med motivasjonen, eller lurer på hvilken treningsform du skal velge? Lyst på spretten bak eller sterke legger? Jill svarer deg. Hun har supre tips som hjelper deg opp av sofaen. Spør i nettmøtet.

Nettmøtet er avsluttet. Les svarene under.

Nettmøtet er nå avsluttet.

Følg med på kk.no for flere spennende nettmøter i tiden som kommer!

Sats-novise

, innsendt av Mari
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0024.05.2006 / kWednesday. 23:18
Hei JillEtter at Bente Engesland har skrevet så fornøyelig om treningssentre i KK har jeg store planer om å slenge meg på SATS-bølgen og bli en aerobic-pike, jeg også. Problemet er bare at jeg, mine 19 år til tross, aldri har vært på SATS før, så jeg vet ikke så mye om kulturen der.Hvordan er dresscoden på treningssentre, er tanktop forbudt? Har du noen gode tips til aerobicsko som ikke er for dyre? Og bør man bruke sports-bh hvis man har veldig små pupper?
Hei MariSå hyggelig at du har fått lyst på treningssenter-medlemskap. Jeg håper det blir et langvarig og godt bekjentskap!Dresscode på treningssentre kan variere noe fra setd til sted, men de fleste steder jeg har vært går folk i "avslappet" treningstøy. Det vil si T-shir eller tanktop om du vil, og løse treningsbukser eller tights. Du kan jo ta deg en tur i sportsbutikken eller på treningssenteret og se hva de selger til "fitness" der. Det viktiigste er at klærne er komfortable og tøyelige.I tillegg er det selvfølgelig viktig med gode sko og god sportsbehå. Selv om du har små bryster er det viktig med sportsbehå. Den hindrer at huden strekkes og dras ekstra under trening.Når det gjelder sko finnes edt mye billig og bra til aeribic. Jeg synes sportskjedene stadig har salgsmodeller. Sørg for å få en stabil modelle med demping i forfoten, som også sitter bra på foten din.Lykke til med treningen!Jill

Aerobicsko

, innsendt av Ingrid
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0025.05.2006 / kThursday. 10:50
Hei!Vet du hvor jeg kan få god hjelp når jeg skal kjøpe aerobicsko, evt hva jeg skal se etter? Vekta fordeler seg slik at jeg får stor belastning på innsiden av føttene, med store "gnagsår" på fotpute og stortå som resultat. Dette har vært et problem ved mange skokjøp, og setter grenser for hvor ofte jeg kan trene; jeg må vente til gnagsårene har grodd. Det er jo så mye å velge i innen løpesko, finnes det noe tilsvarende i aerobicsko?På forhånd takk for hjelpen!
Hei IngridDu kan gå på Löplabbet og få hjelp til å tilpasse skoene - også til aerobic. Det høres ut som du overpronerer (det vil si at man overbelaster innsiden av foten ved løping/bevegelse, det kan kompenseres ved å velge sko som har hardere materialer og mer oppbygging). Både blant aerobic/innesko og joggesko finnes det spesialmodeller for nettopp dette problemet.Lykke til:-))Jill

Løping i regnvær

, innsendt av Joggeren
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0025.05.2006 / kThursday. 14:37
Jeg har begynt å trene ute nå som det tilsynelatende skal være sommer. Ulempen er at det regner så voldsomt hele tiden og jeg vet aldri hva jeg skal ha på meg for å la huden puste og uten å bli søkkende våt tvers igjennom. Finnes det vannavstøtende joggesko? Hva bruker du når du jogger i regn eller snø?
Hei JoggerenJeg er enig i at det kan væe irriterende med den norske "sommeren", den er ikke mye stabil. Nå som temperaturen i alle fall har kommet seg godt opp på pluss-siden synes jeg personlig at det er viktigere med pustende klær enn at der vanntette. Kroppen blir jo god og varm i alle fall når du trener, så da gjøre det ikke noe at man blir våt i tillegg. Selv pleier jeg å løpe i et par vanlige tigths, tynn trøye av superundertøy-kvalitet, og en vindjakke som er litt vannavstøtende. Om jeg skal ut i skogen der det er skikkelig bløtt velger jeg goretex joggesko som holder fuktigheten helt ute. Om du vil ha beskyttelse mot regnet er goretex det beste materialet, også når det gjelder klær. Det finnes lette, tynne goretex dresser som passer bra vår og høst. De er ganske dyre, men er god investering siden de kan brukes til mye i mange år.God løpetur!Jill

Trening med barn

, innsendt av Nybakt mor
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0025.05.2006 / kThursday. 14:40
Jeg lurer på om du har noen tips til treningsformer som egner seg godt med en baby på "slep".
Hei Nybakt morMine favoritter er - SatsBaby: Treningstime der babyene kan være med når de er helt små (før de begynner å krabbe)- Løpetur med babyjogger (spesiell vogn tilpasset for jogging). Se www.babyjogger.no - Barnepass på SATS mens jeg selv trener hva jeg vil på senteret.- Vanlig gåtur med vogn fungerer også bra, bare gå i et område med mange bakker og lang ut!God trening!Jill:-)

Babysvømming

, innsendt av Maria
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0025.05.2006 / kThursday. 14:41
Hvor tidlig kan man ta med barnet på babysvømming? Har hørt noe om noen naturlige lukkemekanismer som ikke lenger virker etter at de har fylt 4 mnd.
Hei MariaDe fleste steder som tilbyr babysvømming tar imot barn fra to måneders alder. Det er også helt reit å begynne senere selv om lukkemekanismen blir borte etter hvert. Barna lærer seg utrolig fort å holde pusten under vann, og de fleste av dem elsker bassengtiden. Jeg går fremdeles på babysvømming med min lille jente på 1 1/2 år, og det har vi gjort siden hun var 8 uker.Jill:-)

Ridebukselår

, innsendt av Trilla
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0025.05.2006 / kThursday. 14:43
Jeg er normalt slank, men sliter med ridebukselår som gjør at jeg ser uproposjonert ut. Ønsker råd om øvelser som tar spesielt på lårene.
Hei TrillaKroppen vår lagrer fettreservene sine på ulike steder, og denne lagringen er genetisk bestemt. Noen lagrer mest på magen, mens andre lagrer lettest på hofter og lår slik du gjør. Dette er den vanligste formen for kvinner.Det fnnes dessverre ingen øvelser som kan fjerne fett, punktslanking er rett og slett ikke mulig. Den eneste måten du kan redusere fett på kroppen er å bruke opp flere kalorier enn du spiser. Da vil kroppen bruke av fettreservene, men den tar fra de reservene den velger selv, det kan ikke styres.Om du skal bli kvitt fettreservene på lårene må du antagelig bli veldig tynn ved hjelp av strengt kostregime og masse trening. Vil du det?Jeg synes det er viktigere å se sunn og veltrente ut - og akseptere den måten vi er skapt på. Alle har noe de er misfornøyde med, men resten av verden legger ikke merke til det engang så lenge du er normalt slank som du selv sier.Jeg vil altså råde deg til å se på helheten i stedet for alle de små delene. Velg trening som du liker. Da er sjensene størst for at du fortsetter og trives, og så får du alle de gode treningseffektene allikevel - både kosmetiske, fysiske og mentale.Jill:-)

Styrketrening

, innsendt av camilla
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0025.05.2006 / kThursday. 20:19
Hei Jill!Jeg har drevet styrketrening over en 4-5 måneders periode.Kjører da 3 sett,12 rep og har hatt samme kilomengde hele treningsperioden.Bør jeg forandre måten jeg trener styrke på?Hva vil flere kilo og færre repitisjoner gjøre?Jeg ønsker å stramme enda mere opp og få markerte muskler.Nå føler jeg at jeg har stoppet opp.
Hei CamillaSå bra at du trener styrketrening, det vil du få mye igjen for. Du spør om du bør gjøre noe med vekter eller øvelser, og svaret mitt er JA. Det er viktig at du hele tiden utfordrer kroppen med mer motstand og nye øvelser.Først: Du kan gjerne gjøre det slik at du trener med 12 repetisjoners sett den ene uken, og 8-repetisjoners sett neste uke. Når du kjenner at du klareer flere gjentagelser enn dette antallet må du legge på mer vekt. Det er hele poenget - det er da effektene kommer. Du skal altså ikke klare å gjennomføre flere repetisjoner enn det antallet du har bestemt.I tillegg bør du endre litt på programmet ditt etter cirka tre måneder slik at kroppen blir "overrasket" med nye utfordringer. Få hjelp av en treningsveileder til dette.Når du gjør disse endringene tar det nok ikke lang tid før du både ser og kjenner resulater!

"Bilring"

, innsendt av Hilde
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0025.05.2006 / kThursday. 20:47
Etter 2 graviditetar der eg vart relativt stor (den eine gangen med tvillingar) sitte eg no igjen med ein "bilring" rundt magen som eg ikkje får vekk sjølv om eg ellers stort sett er tilbake i gammal form. Har du tips til kva eg skal gjere ? Vi er fleire småbarnsmødre som slit med samme problemet.
Hei HildeTre barn - det er ikke småtterier. Gratulerer! Mange opplever at kroppen forandrer seg litt etter graviditeter. Det finnes imidlertid ikke noe dokumentasjon som sier at fettlagrenes plassering forandrer seg. Det som har lett for å skje er at mn ikke lenger haar like mye tid til seg selv. Det resulteter i litt mindre trening og kanskje endel "raskere og barnetilpasset" mat med mer fett. Da blir resultatet mindre muskler og litt mer fett. Det behøves ikke å sees veldig godt på vekten, men mn kjenner godt forskjellen.Mitt råd til både deg og andre småbarnsmødre er å ta dere tid til trening og sunn mat. Vær klar over hva du putter i munnen og velg grønt, grovt, magert og proteinrikt. Unngå hardt fett og sukker. Tren former som krever mye energi og sørg for å ha et bra styrketreningsprogram som du gjennomfører etter før eller etter kondisjonstreningen for å spere tid.Som jeg skriver ofte - det finnes ingen øvelser som kan fjerne fett på enkelte kroppsdeler, det er bare generell og effektiv trening som gjelder.Lykke tilJill:-)

Sommertrening

, innsendt av Elsker trening :)
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0025.05.2006 / kThursday. 20:47
HeiJeg er ei jente som er veldig glad i å trene, og ser på treningssenteret som mitt andre hjem :)Jeg er student og har derfor i år vært medlem av et senter i byen der jeg studerer. Fra høsten flytter jeg til en annen by, men i mellomtida skal jeg oppholde meg på hjemstedet mitt. Her er jeg ikke medlem av noe senter. Jeg vurderer derfor å melde meg inn for en måned. Men det er jo ganske så dyrt da. Jeg lurer derfor på om det er god nok trening å jogge og/eller gå raske turer i skogen og gjøre styrkeøvelser hjemme nå i sommer? PÅ senteret har jeg trent styrke to-tre ganger i uka + kondisjon de andre dagene. Er vanskelig å få det like intenst og like tungt på egenhånd. Hva vil du anbefale? Har du forresten noen gode øvelser for triceps? På forhånd takk!
Hei duDu kan gjerne trene litt mindre i en periode, det har kroppen din bare godt av. Pass bare på å ta i like hardt som vanlig når du først trener. En måned er ikke veldig lang tid, så om du sørger for et par løpeturer i uka vil ikke kondisjonen lide i det hele tatt. Styrke-effektene varer lenger enn kondisjonen, så gjør noen øvelser, men ikke vær redd for at alt skal gå tapt.Du kan gjerne trene litt annerledes siden du allikevel er uten treningssenter. Prøv deg på spenstøvelsene du finner her: http://www.kk.no/php/art.php?id=287624 og gjerne på de andre øvelsene du finner under "øvelser" på hjemmesidene til KK. Gode tricepsøvelser som du spør etter er det mange av. Til hjemmebruk liker jeg triceps-dip på stol. Lykke til med sommertreningJill:-)

Kjendismødre og trening

, innsendt av NN
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0026.05.2006 / kFriday. 00:34
Hvordan i all verden er det fysisk mulig at for eksmepel trebarnsmoren Victoria Beckham ser tynnere ut rett etter fødselen enn da hun ble gravid? Jeg har ikke planer om å bli som henne, men er litt nysgjerrig på hvordan det kan være teknisk mulig å presse kroppen så tynn på så kort tid etter en så enorm belastning som en fødsel.
Hei NNJeg vet ikke hva Victoria Beckham har gjort spesifikt, men om jeg skal gjette vil jeg tro at hun har lagt på seg lite i svangerskapet som følge av sunn mat og en god del trening i tillegg til flaks. Da skal det ikke mye til før man ser ut som tidligere etter fødselen. I tilleg har hun nok hatt eksperthjelp til både trening, matlaging og barnepass slik at hu har kommet fort i gang med trening igjen etter fødselen.Mange jenter som trener under graviditen (og ellers) opplever at de kommer seg fort tilbake til normalformene etter fødselen. Nå skal det sies til slutt at jeg ikke synes fru Beckham er noe forbilde kroppslig sett. Hun bruker antagelig ekstremt mye tid, energi og dyr hjep på å holde seg så mager som hun er.Jill:-)

Spinning

, innsendt av IJM
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0026.05.2006 / kFriday. 09:32
hei!!Leste for en stund siden at hvis man trener spinning med for lav motsatand vil man få "kraftige" lår..? Stemmer dette?Grunnen til at jeg trener spinning er å få slanke stramme lår... så da er jeg redd effekten blir motsatt?
Hei UMFor å få skikkelig muskuløse lår må du trene beinhard og variert styrketrening over lang tid. Spinning vil føre til en liten vekst i de utholdende muskelcellene, de tynneste. Det vil imidertidig all trening, så den eneste måten du kan unngå bittelitt muskelvekst er å ikke trene. Fortsett med spinningen, du. Den er flott for å få god kondisjon og lekre lår!Jill:-))

Slappe overarmer

, innsendt av Bikinisjokk
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0026.05.2006 / kFriday. 11:41
Jeg får angst hver vår når jeg må begynne å gå i topper og bikini, fordi overarmene mine disser. Trener regelmessig, men har ikke tid til å gå i treningsstudio. Det blir mest situps og jogging. Er det noen gode øvelser jeg kan gjøre mens jeg jogger? Hvor tunge må manualene i så fall være?
Hei duDet beste rådet for slappe overarmer er todelt. Først: Tren bra og effektiv kondisjonstrening slik at du reduserer fettlagrene. Da vil også noe av fettlagrene på overarmene forsvinne. Det andre er å trene styrketrening for overarmene. Gjør armhevinger (push-ups) og en øvelse som heter "dips". Da sitter du på en stol og holder hendene ytterst på setekanten. Skyv baken frem slik at du kan senke kroppen ned og heve den opp igjen. Pass på at du bøyer og strekker mest mulig i albuene mens du gjør dette.Lykke til!Jill

Yogaøvelser

, innsendt av Stine
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0026.05.2006 / kFriday. 11:42
Jeg har tenkt å begynne med yoga. har aldri vært borti det før. Hva bør jeg trene i tillegg til yoga for å få god kroppsholdning og en sprek kropp. Jeg trenger ikke å gå ned i vekt, vil bare bli sunn og sterk.
Hei StineJeg synes at kondisjonstrening er det viktigste i tillegg til yoga. Kondisjonstrening er viktig for både helse og utseende. Bare velg en form du liker selv. Om du har masse tid til trening kan du gjerne trene trene styrketrening i tillegg. Jill:-)

Trening og benskjørhet

, innsendt av Kajsa
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0026.05.2006 / kFriday. 12:25
Finnes det egne opplegg i SATS for eksempel for meg som sliter med benskjørhet og at jeg lett får brist i et bein? Nettopp på grunn av dette må jeg trene for å holde meg i form, men jeg blir engstelig for åoverbelaste meg og gjøre vondt verre.
Hei KajsaDet finnes egne gruppetreningstimer for benskjøre på SATS, men det gjør det andre steder, i regi a kommunehelsetjenesten og på noen av sykehusene. Hva som passer best for deg avhenger av formen din og hvor benskjør du er.Om du er frisk nok til å trene styrketrening er det min abefaling til deg. Styrketrening har vist seg å være den aller mest effektive treningen både for forebygging og behandling av benskjørhet. Om du vil ta deg råd til å få hjelp av en Personlig trener er det aller best.Lykke til, hilsen Jill

Treningsstudio for dame

, innsendt av innvandrerkvinne
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0026.05.2006 / kFriday. 11:47
Leste et sted om at det nå finnes en del treningssentere for kvinner bare og lurte på om SATS har noen slike sentere i Oslo. Jeg er muslim og det er utenkelig for meg å trene sammen med menn. Jeg liker heller ikke å kle av meg foran andre kvinner og bruker hijab. Flere norske kvinner jeg kjenner føler det på samme måten. Jeg er sikker på at de sentrene for kvinner med litt mer privatliv vil bli kjempepopulære.
Hei innvandrerkvinneSATS har ingen sentre for bare kvinner, men det finnes en avdeling på SATS Sjølyst som heter Sats Pluss. Denne avdelingen er for folk som ønsker ekstra oppfølging, og som ikke vil skifte eller trene sammen med alle de andre. Jeg tror det er bare kvinner derEllers finnes noen steder som er bare for kvinner i Oslo-området. Du kan se etter Curves eller Sirkeltrening.noLykke til, jeg håper du finner et sted du vil trives.Jill:-)

Effektiv svømming

, innsendt av Anonym
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0026.05.2006 / kFriday. 11:49
Er det sant at butterfly er den mest effektive svømmeformen? Kan jeg overbelaste meg selv hvis jeg bare svømmer vanlig bryst hele tiden og ikke trener på noe annet vis enn at jeg går veldig mye hver dag?
HeiButterfly skal visst være den treningsformen som er mest slitsom, men den kan man heller ikke holde på med i veldig lang tid.Om du er vant til å svømme kan jeg ikke se noen fare for at du skal overbelaste deg med svømming og gange. Bare fortsett med det.Jill:-)

trening av tenåring

, innsendt av Bekymret mor
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0026.05.2006 / kFriday. 11:53
Jeg har en datter på 14 år som er i ferd med å bli svært overvektig. Vi har hatt samtaler med lege osv, og det er et veldig ømtålig tema for henne. Jeg vil ikke presse henne, men sliter med at hun kjøper seg godteri for alle penger hun får og propper i seg alt selv om vi har et sunt og greit kosthold i resten av familien, Lillesøsteren på 12 er tynn som en strek og hun gråter og er lei seg for at hun veier mer enn noen av venninne. Jeg tenkte at det beste er at hun og jeg begynner å trene sammen, slik at jeg drar henne og at vi kan gjøre noe morsomt sammen fremfor å fokusere så mye på vekten. Har du noe godt forslag til et opplegg jeg kan følge? Jeg er normalvektig selv, men vil trene for hennes skyld pluss komme i form fysisk. vi må begynne på lavt nivå, i og med at hun er en typisk innesitter. Det må også være lystbetont, og jeg tror det blir umulig å få henne med i et treningssenter fra start.Tusen takk for alle flotte råd du gir.
Hei Så godt å ha en mamma som virklig vil og kan hjelpe til. Datteren din er for ung til å gå på treningssentre, så dere må finne noe uten 16 års grense, antagelig i lokalmijøet. Undersøk om den lokale idrettsforeningen har aerobicpartier eller lignende som dere begge kan gå på, det vil nok passe.En annen ting dere kan gjøre er å begynne å gå med gåstaver. Bli med på en opplæring slik at dere lærer å gå riktig, og legg opp til faste dager som er deres gå-dager.Det har også kommet endel "womans only" treningsteder etter en amerikansk modell somheter Curves. Dette er enkel sirkeltrening for bare damer og er både enkelt og effektivt. Se etter Curves eller Sirkeltrening i avisen eller på nettet.Håper dere finner noe dere liker!Jill:-)

Raskest ned i vekt

, innsendt av Slankern
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0026.05.2006 / kFriday. 12:17
Jeg er på en drastisk slankekur, må ta av meg 20 kilo. Spiser sunt og er sikker på at jeg skal klare det, men jeg innser at jeg er nødt til å trene variert og ekstremt mye for å stramme med opp underveis. Jeg lurer derfor på både hvilken trening som øker forbreningen mest og hvordan jeg skal trene for at det skal ta mest på lår, armer og mage slik at jeg strammes opp i takt med slankekuren.
Hei SlankernDen mest effektive treningsformen for å gå ned i vekt er kondisjonstrening av alle slag. Det viktige er at du finner en form som du liker, for da er det lettere å ta i skikkelig. Det er nemlig god, jevn intensitet som er viktig. Velg mellom stavgang, rask gange, aeroic, spinning, sykling.... mulighetene er mange.Etter hvert bør du få deg er styrketreningsprogram også. Styrketreningen passer på at du mister fett, ikke muskler. Da holder du deg stram og spenstig etter hvert som kiloene forsvinnerLykke til, hilsen Jill



Få spreke tips fra Jill
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer