Nettmøte

Finn vårformen

Vår treningsekspert Jill svarte leserne i nettmøte. Finn tipsene for deg her.

Publisert
Sist oppdatert
Vår treningsekspert Jill står parat for å gi deg råd som kan hjelpe deg til å gå en sprek vår i møte.Jill Jahrmann er utdannet fysioterapeut og jobber for SATS-kjeden. Hun er KKs faste treningsekspert, og holder jevnlig foredrag om temaer som effektiv trening, aktiv livsstil, overskudd til hverdagen og yoga. I tillegg har hun skrevet bøker om trening, yoga og vektreduksjon. Jill kan svare på alle spørsmål som berører trening og fysisk aktivitet - alt fra styrketrening til turer i skog og mark. Trenger du tips til hvordan du kan holde deg sprek i sommer? Lurer du på hva du kan gjøre for å få en mer aktiv hverdag, eller hvordan du trener deg til en perfekt rumpe? Jill kan svare deg.

Nettmøtet er nå avsluttet.

Følg med på kk.no for flere spennende nettmøter i tiden som kommer!

hold/sting i siden

, innsendt av sinaDato: 01.02.2013 / kl.13:0004.04.2008 / kFriday. 21:18heijeg har alltid trent mye, og innimellom fått hold. Nå får jeg d imidlertid nesten hver gang jeg trener - særlig løper. Spiser ikke store måltider rett før økta, men føler ikke at det hjelper noe særlig. Jeg får hold uansett og må stoppe. Har du noen tips mot dette?:DHei SinaHold er et merkelig fenomen, og man vet ikke helt eksakt hva det kommer av. Det mest kjente forebyggende tiltaket mot hold er nettopp det du nevner - unngå måltider rett før trening. Du kan også prøve deg frem med å ikke drikke altfor mye rett inntil treningsøkten. Når holdet først kommer kan du forsøke å puste rolig og avslappet, ikke spenne deg. I tillegg kan du fokusere på å slappe av i området der det gjør vondt. Et siste kjerringråde er å knytte hånden på den siden det gjør vondt - det har nok samme effekte som det å avspenne. Jill

Melkesyre

, innsendt av ny i gametDato: 01.02.2013 / kl.13:0005.04.2008 / kSaturday. 10:53Hei! når jeg er på spinning,er det ofte instruktøren sier at de som vil være med over melkesyreterskelen må sku opp intensiteten. Greit nok, vet hvordan det føles, men hva er egentlig vitsen med å gå over grensen? Hva får jeg ut av det annet enn å bli veldig sliten i musklene og forsåvidt også i resten av kroppen..HeiTrening over melkesyreterskel har et par målsetninger1) å øke den anaerobe utholdenheten. Det vil si at du blir i stand til å jobbe lengre med melkesyre, blir i stand til å "tåle smerten". 2) I tillegg vil trening opp mot, og over melkesyreterskelen bidra til å heve selve terskelen slik at du blir i bedre form. Trening over terskel skal ikke vare lenge, det klarer vi ikke, så instruktøren sier antageligvis dette helt i innspurten av et intervall. Du trenger ikke å jobbe over terskel, men kan jo gjøre det de dagene du føler for å gi litt ekstra.God sykling!Jill:-)

, innsendt av Dato: 01.02.2013 / kl.13:0005.04.2008 / kSaturday. 10:58hei jill:) hva vil du si den ultimate øvelsen for bakside lår er når man ønsker å stramme opp?føler utfall og særlig knebøy ikke gir særlig utslag på bakside lår,da disse øvelsene heller går mer på forside og setemuskel.. kan det stemme?Hei duDet stemmer at utfall og knebøy i større grad trener fremsiden av lårene enn baksiden. De to beste øvelsene jeg kjenner til for hamstringmuskulaturen som er lokalisert på baksiden av låret er- Markløft med strake knær- Hamstringcurl maskin. På denne ligger/ står du fremoverbøyd med en pølle bak på leggen, og bøyer knærne mot motstand.God trening!Jill

, innsendt av Dato: 01.02.2013 / kl.13:0005.04.2008 / kSaturday. 11:08Til sommmern har jeg tenkt meg på en 14 dagers tur til syden, det vil bli en familietur,så ikke noe "fylletur" i den grad. jeg trener aktivt 4-6 ganger i uken og derfor er jeg da litt beskymret for formen min. vil mye av det jeg har jobbet meg opp(styrken og kondisjonen) forsvinne på disse to ukene? jeg trener kondisjon(spinning) og styrke( egentrening i studio og body pump) for det meste. regner meg at jeg dessverre ikke får tid til å trene noe særlig der nede(jogging osv.) i og med at det er vanlig med 40 grader der på den tiden av året. men vi har tenkt oss på mange utflukter og slikt, så blir ikke til at vi ligger på latsiden heller... HeiMed 40 grader i skyggen er det for varmt å jogge ute, men kanskje det finnes noen innedørs treningsmuligheter? Jeg har hittil bare vært et eneste sted der jeg ikke fikk trent, og det var inne i jungelen med ville dyr i omgivelsene. Om det finnes store hotell i nærheten er det garantert en tredemølle eller spinningsykkel du kan bruke, og da skal det ikke så mye til. En eller to effektive halvtimer hver uke, så er formen intakt når du kommer hjem. Om ikke er det bare å gjøre det beste ut av det og nyte opplevelsene på turen. Vær så mye aktiv.På to uker mister du en del av kondisjonen din, men ikke mye av styrken. Jill:-)

Strammere lår.

, innsendt av lolitaDato: 01.02.2013 / kl.13:0005.04.2008 / kSaturday. 22:32Hei!Jeg er ei jente på 30 år. Jeg har aldri vært flink på å trene. Jeg er ikke tykk,(170 høy og veier 57 kg)men det virker som det er mer fett på lårene enn muskelmasse. Med andre ord, lårene er ikke faste. Hva og hvor ofte bør jeg trene får å få dette stramt(Er medlem ved et treningssenter). Tror du man vil kunne se resultater innen sommeren, hvis jeg trener mye?Hei LolitaTrening virker på hele kroppen, ikke bare på lårene. Når det er sagt kan jeg garantere deg at du vil oppleve forskjeller på kroppen din om du setter i gang med et effektivt opplegg nå. Vær litt forsiktig når du setter i gang, og unngå¨mye trening med hopp og løp. Tren ulike typer av kondisjonstrening slik at du får mest mulig variasjon (minst mulig skader). Siden du er medlem på et senter kan du jo variere mellom disse:- Spinnintimer- Gruppetreningstimer med hovedvekt på kondisjon- Trening på kondisjonsmaskinene. Prøv for eksempel 10 min på sykkel, så 10 min på elliptisk maskin og så 10 min med gange på tredemølle i skikkelig motbakke.- Gruppetreningstime med hovedvekt på styrkeDu kan trene tre ganger i uken med minst en hviledag mellom, og forsøke å fokusere mest på kondisjonstrening. I tillegg er det bra å komme seg ut på rolige gåturer de dagene du ikke trener.Lykke til!Jill:-)

1 buksestørrelse-1 måned

, innsendt av studentDato: 01.02.2013 / kl.13:0006.04.2008 / kSunday. 10:43Er det mulig å gå ned en buksestørrelse på en måned, på en sunn og varig måte? Hvor mye trening må til, og hvor stort kaloriforbruk per dag?Heise svaret under, med tittel strammere lår. Dette kan være like aktuelt for deg. Jeg synes en buksestørrelse er et litt "kjedelig" mål, så jeg håper at du etter hvert får øynene opp for alle de gode effektene av treningen - du blir gladere, emr effektiv, ser sunnere ut, sover bedre, spiser sunnere.... listen er lang:-))Om du ikke skal trene på senter vil jeg anbefale effektive gåturer, gjerne med staver, og sykkelturer med mange bakker.Jill:-)

Fysioterapi

, innsendt av Dato: 01.02.2013 / kl.13:0006.04.2008 / kSunday. 10:44hei jill:) jeg vurderer å utdanne med som fysioterapeut.. ser også at du har tatt denne utdannelsen. er litt nysgjerrig på hva du syns om yrkesvalget ditt og hvor studerte du til fysioterapeut. er det noen spesielle skoler og land du vil anbefalle? takk(:HeiJeg tok utdannelsen her i Oslo og er veldig fornøyd med valget. Nå skal det sies at jeg i tillegg har utdannet meg ved Norges Idrettshøgskole for å få mer treningsvitenskap. Fysioterapi gir først og fremst en fantastisk og logisk forståelse av kroppen, og kan gi deg spennende yrkesmuligheter om du liker å jobbe med mennesker.Jeg kjenner til skolen i Oslo, og syntes at denne var bra, men har hørt at mange er fornøyde etter å ha studert i både Nederland og Tyskland.Lykke til med yrkesvalgetJill:-)

Stramme opp

, innsendt av jente87Dato: 01.02.2013 / kl.13:0006.04.2008 / kSunday. 13:50Jeg trenger virkelig å stramme opp til sommeren ! Og til ellers også. Rekker jeg det før juni? Spiser havregrynsgrøt og\eller egg til frokost , og til lunsj spiser jeg burrito og middag er det variert men prøver å ha mye grønnsakssuppe , og kvelds spiser jeg paprika eller frukt og vann.. ! kan bli popkorn,potetgull,sjokolade av og til også.. Trener mest pilates og yoga. Men tips til hvordan jeg skal trene og hvor ofte? vil stramme opp mage ,lår og rumpe helst . Men også armer og bryst. Skal kjøpe manualer imorgen , to stk på 5 kg hver. Hvilke øvelser kan jeg bruke de til ? Har fitnessball også . Så det er det jeg har av treningsutstyr, liker best styrketrening,eller trening jeg kan gjøre hjemme men må prøve å gå turer også. Mvh jente87Hei Se svaret mitt under med tittel "strammere lår". Det kan være svaret til deg også. Når det gjelder yoga og pilates er begge flotte bevegelsesformer, og de har flere gode effekter. MEN du blir verken "strammere" eller slankere ved hjelp av disse to. Om du vil bli "strammere" betyr vel det egentlig at du vil ha lavere fettprosent, vil redusere fettlagrene dine, for det er de som oppleves som "slappe". Da er det kondisjonstrening som står på første plass, med litt styrke i tillegg.Jill:-)

Stavgang

, innsendt av LivsDato: 01.02.2013 / kl.13:0006.04.2008 / kSunday. 13:52Jeg og et par venninner diskuterer effekten av å bruke staver når man går. Jeg mener det er mye lurere å gå med enn uten, da man får brukt musklene i overkroppen i tillegg. Og man forbrenner vel flere kalorier... Vi har ei turløype vi går jevnlig som har jevn stigning og vi bruker ca 25 min på å gå til toppen. Den ene av mine venninner har ryggproblemer. Det må da være bedre å bruke staver enn uten? De har en formening om at balansen blir svekket eller no slikt... Hei LivsDu har rett! Turen blir mer effekti med staver, vel og merke om teknikken din er god. Jeg vil anbefale å gå på et kort stavgangkurs om dere har mulighet. Da sikrer dere super treningeffekt!Det er ekstra bra med staver i oppoverbakke, da får du aller best utbytte av god teknikk.Når det gjelder staver og balanse synes jeg det mest handler om eldre mennesker. For unge, friske damer uten balanseproblemer er ikke det en aktuell problemstilling.God tur!Jill

Sykkel

, innsendt av PiaDato: 01.02.2013 / kl.13:0006.04.2008 / kSunday. 16:54Hei.Har du et tips for å trene vekk fartsskrekk på sykkel?Jeg er godt trent fra spinning, men er ganske redd i nedoverbakkene når jeg kommer ut, presielt hvis jeg ikke ser enden av bakken.Har meldt meg på et turritt og har lyst til å kunne sykle uten hjertet i halsen!Hei PiaDet beste tipset du kan få av meg er å trene mest mulig på nettopp kjøring nedover. Jo mer du trener, desto mindre skrekk.God tur:-))Jill

Bikiniform

, innsendt av Charlie90Dato: 01.02.2013 / kl.13:0006.04.2008 / kSunday. 22:14Hei, jeg vet det ikke går an å punktslanke kroppen, men jeg lurte på om det er mulig å forbrenne fett fra overarmene på andre måter enn push-ups? Og hva med innersiden av lårene (lårene generelt) og "magefett", er det mulig å forbrenne noe med trening?Hilsen en som har lyst til å komme i bikiniform!!hei duPunktslanking er ikke mulig, så det er ingen enkeltøvelser som vil reduere underhudsfett på overarmene, innsiden av lårene, eller på magen.Se svaret til "strammere lår" under. Der har du mine forslag til trening.Jill:-))

halvmaraton

, innsendt av skippyDato: 01.02.2013 / kl.13:0007.04.2008 / kMonday. 17:07jeg skal løpe halvmaraton i september og lurer på om du har noen bra tips til trening... Jeg trener 3-5 ganger med fotball og dette er ganske bra trening, men må ha to løpetreninger i uken også..HeiSå gøy med halvmaraton! Du trenger definitivt løpetrening, og du kan gjerne veksle mellom langkjøring og intervall. Ved lankjøring løper du jevnt i lang tid. Begynn med 30-40 minutter, og øk jevnt og trutt til du kan løpe 90 minutter sammenhengende. Når du trener intervall kan du varme opp i 15 minutter før du går over til intervalldrag. Fire minutter med skikkelig intensitet, så tre minutter med roligere tempo. Gjenta fire runder.God løpetrening!Jill:-)

Jojo-Puls?

, innsendt av JanneDato: 01.02.2013 / kl.13:0007.04.2008 / kMonday. 20:26Hei!Jeg liker å trene activio-spinning. Prøver å få med meg minst en activio i uken, i tillegg til vanlige spinningklasser. Har sett at jeg har en makspuls på rundt 210 (Er 17 år, relativt godt trent) og kommer meg alltid opp på 92-93% av makspulsen. Problemet mitt er å holde denne pulsen oppe. På activio intervall, der vi har fire min høypuls, ca 1 min hvile fyker pulsen min ned til 70% med en gang. Har prøvd og skru på mer motstand og holde høyere tempo, men da blir jeg så sliten at jeg ikke får maks ut av neste pulstopp. Noen sier at hvor raskt man går ned i puls sier noe om hvor godt trent man er, men er det normalt og gå så raskt ned? Og er dette "skadelig" på noen som helst måte, med tanke på beinmusklene eller kondisen?Har også et spørsmål som jeg ikke vet om jeg kan stille til deg, siden det omhandler kosthold. Men har du noen tips til hva man skal spise/drikke før/under og etter en slik time? Blir alltid temmelig kjørt på activio timene, og hadde derfor vært bra og fått noen tips om mat som gjør treningen enda mer effektiv.Tusen tusen takk for dlike hyppige nettmøter her på kk.no! Du har alltid gode svar og jeg har lært utrolig masse av spaltene til deg og Monica, både på nettet og i KK-kropp! Stå på!Hei JannneTrikset med å trene intervall på sykkel er å klare å finne eksakt riktig motstand og tråkkfrekvens. Du skal kjenne at du blir andpusten og sliten, men ikke så sliten at du ikke klarer mer. Det er helt vanlig å bli mer sliten på neste intervall, men det er helt greit. Du har jo som mål å slite deg ut slik at formen øker. Du trenger slett ikke å sikte på over 90% i hele fire minutter. Det kan bli altfor mye. Forsøk å legge deg på cirka 85% og vurder om du klarer å holde hele veien da.Når det gjelder det å gå ned i puls, er det snakk om hvor fort du går ned i puls etter anstrengelse, når du ikke sntrenger deg lenger. Det er et mål på god form om pulsen raskt justerer seg ned etter anstrengelsen. Den kan ikke gå helsefarlig raskt ned, men etter harde intervaller er det alltid smart å holde bena i gang slik at du får fraktet blod vekk fra bena og unngår svimmelhet.Jill:-)

Terrengsykkel på veien

, innsendt av KarinaDato: 01.02.2013 / kl.13:0007.04.2008 / kMonday. 20:29Hei!Jeg har en ganske bra terrengsykkel. Syklet mye før i terrenget, men nå blir det knapp tid til det (bor ganske langt fra fine terrengløyper) og vil heller sykle langs landeveien til hverdags. Kan jeg bruke terrengsykkelen til det? Vet at på veien er det mer gunstig med en lettere sykkel, men funker det like bra med terrengsykkel? Får man like bra utbytte i henhold til kondisjon og sånne ting?Hilsen Karina!hai KarinaDu kan bare bruke terrengsykkelen på landeveien. Det er bare de som har som mål å sykle raskest mulig i konkurranser som behøver å bry seg om sykkeltyper på denne måten.Du får trent formen din like bra med den sykkelen du har som med en racer.Om du anser deg som ferdig med terrengsykling kan du jo bytte ut de grove knastedekkene med noen som har flatere mønster. Det gjør ganske stor forskjell.Jill:-)

Trening med strikk?

, innsendt av SiljeDato: 01.02.2013 / kl.13:0007.04.2008 / kMonday. 20:39Hei!Jeg trener ivrig på treningsstudio. Før trente jeg både body pump og spinning. Nå er jeg gått skikkelig lei bodypumpen! Nå går det bare i spinning tre-fire-fem ganger i uken, pluss litt mage/rygg-øvelser etterpå. Har prøvd meg på egenhånd med vekter og apparater, men dette er ikke noe for meg. Forleden kjøpte jeg meg et treningsstrikk, der det var øvelser beskrevet på pakken. Gjør vanligvis disse øvelsene i "body pump-stil" hjemme med relativt lett motstand på strikkene og forskjellige takter på repetisjonene i takt med egenkomponerte sanger. Tar også en til to ganger i uken med mer motstand på stikkene og kjører 2*12 på alle øvelsene for de forskjellige kroppsdelene. Er strikk vel så god trening som vekter og manualer? Vet jo ikke hvor mange kilo motstanden tilsvarer, men når jeg trener styrke med strikk kjenner jeg at jeg sliter på de siste repetisjonene!Kommer sikkert til å vende tilbake til bodypumpen etter en stund, men synes det er utrolig godt og kunne trene når som helst hjemme!Håper du kan svare meg på mitt spørsmål. Er ivrig leser av KK-kropp, og finner stor nytte av bladet! Takk:)Hei SiljeSå fint at du finner gode alternativer når du går lei av det du gjør til vanlig! Strikk er et supert hjelpemiddel, og det fungerer best når man gjør som du - å trene til utmattelse. Du vil få best styrke-effekt de dagene du trener 2x12 til utmattelse. De dagene du trener med "bodypump" stil vil du oppnå muskulær utholdenhet. Dermed - fokuser på 2x12 eller lignende trening. 2 eller 3x8-10 er også veldig bra som variasjon.i et treningssenter vil du få muligheten til mange flere øvelser, bedre motstand og større variasjon enne med strikk hjemme. Når det er sagt - strikk er et verdig alternativ til det beste, og gior deg flott effekt så lenge du virkelig gjør det tungt nok.Jill:-))

Trening etter keisersnitt

, innsendt av TildaDato: 01.02.2013 / kl.13:0007.04.2008 / kMonday. 20:49Hei!Lurer på om du har gode styrkeøvelser for å komme i form etter keisersnitt? Har begynt å gå turer, men får vondt i hoftene. Noen tips? Har hatt mye vondt i såret, men det har endelig blitt bedre. Det er to måneder siden fødselen. Blir takknemlig for svar!Hei TildaAlle opplever smertene etter et keisersnitt forskjellig, men de blir heldigvis helt borte etter hvert. Siden det ikke fungerer så bra å gå tur vil jeg anbefale sykling. Først på ergometersykkel og etter hvert også på spinningtimer. Etter mitt eget keisernitt opplevde jeg sykkelstillingen som skånsom for såret, man sitter jo litt fremoverlent og unngår dermed at det strekker eller drar i såret.Innimellom kan du igjen prøve gåturer, og når hoftesmertene gir seg er gange både ute, og inne på tredemølle med motbakke, supre treningsformer. Husk å tenke "et steg av gangen". Gjør små fremskritt og øk litt av gangen, det er det beste når du skal i gang igjen.Lykke til:-))Jill

, innsendt av Dato: 01.02.2013 / kl.13:0007.04.2008 / kMonday. 21:32hei. jeg ønsker å stramme opp litt,spesielt lår og armer, og gjerne miste noen kilo til badesesongen. har derfor begynt å ta litt vannaerobic i tillegg til min vanlige trening(spinning,styrke og aerobic på land),intensiteten på vannaerobicen er relativt høy. hvordan er da vannaerobic som treningsform i forhold til aerobic på land? har faktisk lest et sted at man forbrenner dobbelt så mye i vann som på land. kan det stemme??HeiDessverre, det stemmer ikke at man forbrenner mer i vann enn på land. Jeg vil tørre å påstå at den vanlige treningen din er vel så effektiv som vanntrening der du ikke kan utnytte kroppens tyngde. Jill:-)

Trene med sykdom

, innsendt av Dato: 01.02.2013 / kl.13:0008.04.2008 / kTuesday. 14:21stemmer det at man bryter ned kroppen istedet for å bygge den opp hvis man trener når man er syk? og hvor "syk" skal man være for å droppe treningen? jeg er av den typen som pusher meg selvom jeg er syk og kanskje heller burde holde sengen. det føles bra der og da,men når jeg kommer hjem så er jeg nesten verre enn da jeg starten...Hei duDet er helt i orden å trene med en lett forkjølelse, men ikke om du virkelig er syk. Du har jo egentlig svaret selv når du sier at du føler deg dårligere når du kommer hjem. Om du har feber eller føler at almenntilstanden er dprlig skal du holde deg unna, om du har en lett forkjølelse kan du godt trene, men lettere enn vanlig.Jill:-)

Tips

, innsendt av MarenDato: 01.02.2013 / kl.13:0008.04.2008 / kTuesday. 17:45HeiJeg lurte på om du kunne komme med litt tips for effektiv styrketrening for hele kroppen (rumpe/lår, armer osv.) som man kan gjøre hjemme på stuegulvet.Hilsen MarenHei MarenSjekk øvelsene på www.kk.no. her finner du mye bra, både med bilder og video.Jill;.)

pilates

, innsendt av SolDato: 01.02.2013 / kl.13:0009.04.2008 / kWednesday. 12:46HeiJeg går mye tur med hund, og i tillegg har jeg kjøpt en pilatesvideo, og går gjennom programmet for å styrke kjernemuskulatur. Har hatt litt ubehag i rygg, skuldre (typisk kontorrottekropp), og kiropraktor oppfordret meg til å trene mer. Hvor effektivt er pilates ift andre treningsformer? HeiPilates er flott for kjernemuskler og kroppsbevissthet, noe du trenger med kontor-vondter. Pilates gir deg ikke bedre kondisjon eller nevneverdig økt styrke i ben og armer, men er altså veldig bra til sitt bruk.Turene dine er supre med tanke på generell form, og du kan gjerne gjøre noen av dem litt hardere enn andre.Til slutt; Om du har mulighet til litt styrketrening for skuldre, rygg armer vil dette være den ssiste lille delen i et bra opplegg.Jill:-)

byste

, innsendt av Dato: 01.02.2013 / kl.13:0009.04.2008 / kWednesday. 13:27Hei lurte på en liten ting jeg. Jeg har hørt at hvis du ligger på ryggen og holder hendene dine over brystet og presser dem mot hverandre slik at du kjenner at brystmuskelen strammes og holder slik i 30 sekunder hver kveld skal hjelpe å få struttepupper . Kan dette virkelig stemme?Hilsen skeptikerHeiNei - det stemmer ikke:-))Brystene er fettvev og kjertler, så de kan ikke hjelpes til å strutte mer ved hjelp av all verdens øvelser. Jill:-)

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.