Ville du blitt gretten? Fornærmet? Det ville jeg blitt.
Det tror jeg mennene som ser den nye Asan mann-reklamen blir også. De bør bli det i alle fall. Over hele Oslo henger det gigantiske plakater som hevder at menn er ganske sjuskete vesener som knapt gjør annet enn å tenke på å ha seg.
«Menn tenker på sex hvert 7. sekund. Men sjelden på sitt eget underliv,» postulerer Asan friskt. Jeg har ingen utdanning innen markedsføring, det skal jeg medgi. Har aldri vært innom diverse schools of communication, så det er mulig jeg er helt på viddene her, men likevel: Siden når var det en veldig god idé å fornærme potensielle (ikke intendert ordspill) kunder for å få dem til å omfavne et produkt? Det virker som en særdeles tåpelig idé.
Produktet som sådan skal jeg ikke si noe på, det funker sikkert fint. De mennene jeg har ramlet over på min vei har stort sett vært velstelte menn med et sunt syn på hygienisk vedlikehold av de fleste kroppsdeler, selv om jeg som de fleste andre kvinner har hatt den tvilsomme fornøyelse av å støte på en skikkelig stinkador av en mann. Noen av dem tenkte ikke på sex mer enn kanskje - ja, hvert 11. sekund?
Kanskje reklamefolkene bak kampanjen har mer utstrakt erfaring med skitne, sjuskete menn enn det jeg har. Jeg vet ikke. Jeg vet bare at jeg synes alle menn burde la være å kjøpe Asan inntil de begynner å gjøre som alle andre smarte reklamer: smiske og fjase med kunden. La Asan få svi på pungen, rett og slett. Fordi du fortjener bedre.
Lillian Vatnøy
lv@kk.no
Kultur- og sex&kjærlighetsjournalist, kk.no
