Jeg vet ikke om det er klimaendringer, matskandaler eller drømmen om det naturlige liv som er den største drivkraften, men en ny grønn bølge er her. Og denne gangen handler miljøbevissthet mer om deg og meg enn før, om mote og mat.
Kleskolleksjoner med etisk eller økologisk stempel er en het trend, fra Hennes & Mauritz til Armani. H&M-kjeden vil bedre arbeidsforholdene for de fattige syjentene som lager våre billigklær.
Designermerket Armani produserer bukser som er laget av hamp og organisk bomull. Som under den siste store miljøbølgen vil også nå kjente filmstjerner og musikere være forbilder.
Sangeren Sting ble legendarisk i kampen for regnskogen. Nå viser for eksempel skuespiller Julia Roberts seg kledd som en grønn engel, med et enkelt budskap er til hver og en av oss: De små ting kan gjøre den store forskjellen.
Derfor har Julia Roberts skaffet seg solenergi, hun drikker sin kaffe av en metallkopp som bæres med overalt på filmsettet og leverer tilbake handleposene fra super’n. Hvis Julia Roberts kan, kan du.
Men tilbake til moten, det er nemlig stor symbolikk i klær. Designerne vet at moten kan ha og gi mening. En av dem som viser ny vei, er Ali Hewson. Hun er kona til Bono fra det irske bandet U2. Ali Hewson kobler mote, miljøvern og menneskerettigheter.
Hewson kalles den grønne gudinne med sine økologiske klær. Merket som hun, mannen og designeren Rogan Gregory lanserte i fjor, Edun (som er nude baklengs), produseres av organiske produkter, og arbeiderne som syr får anstendige lønninger, enten de bor i Afrika, India eller Sør-Amerika.
Som Bono og Hewson sier, finnes det rettferdig handel – eller «compassionate capitalism», kapitalisme med moral. På jeansene Hewson selger, står det skrevet:
«Vi bærer med oss historien til dem som har laget klærne våre.»
I ukens papirutgave av KK (i salg fra 17. juli) gir vi deg en smak av økotrenden. Du kan også lese om den her. Da vi først begynte å arbeide med dette stoffet, ble vi faktisk overrasket over hvor mange motemerker som på ett eller annet vis har knyttet seg til «en god sak».
Nå tror jeg ikke vi kjøper klær bare fordi den er etisk eller økologisk, eller fordi filmstjerner og musikere fronter kampanjer. Men det kan være en bonus.
Den nye grønne bølgen er nok også et svar på at vi har et understimulert behov for mening, idealisme – noe å tro på. Den passer inn i ideen om et mykere liv. Nostalgi og drøm er klare momenter.
Motebildene vi viser i denne utgaven av KK, er tatt i dette landskapet, i det behagelige og langsomme livet. Smak på det. Maten vi serverer, er økologisk inspirert, naturligvis.
Bente E. Engesland
Sjefredaktør
bente.engesland@kk.no
