Trening

Har du spørsmål om trening og kosthold?

KK-ekspert Ina Garthe holdt nettmøte fredag 9. november.

HUN GIR DEG SVAR: Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK og holder regelmessige nettmøte for leserne på KK.no.  Foto: Astrid Waller
HUN GIR DEG SVAR: Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK og holder regelmessige nettmøte for leserne på KK.no. Foto: Astrid Waller Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ina Garthe har klinisk utdannelse innen spiseforstyrrelser. Hun har doktorgrad og jobber i Olympiatoppen, samt på idrettshøgskolen innen feltene idrettsernæring, vektregulering, muskelvekst, triadeutøvere og spiseforstyrrelser.Som tidligere norgesmester i en vektavhengig idrett som kickboksing, ble hun tidlig interessert i kosthold og trening. - Jeg slanket meg på alle mulige måter for å presse meg ned i vektklasser mens jeg var aktiv, så dette har jeg kjent på kroppen selv. - Jeg kan hjelpe folk å styre i jungelen av myter om kosthold og trening. Mange kunne fått mye mer ut av treningen dersom de spiste riktig i forhold til økten, sier Ina Garthe. Les Inas 5 beste kostholdsrådNettmøtet er nå avsluttet.

Følg med på kk.no for flere spennende nettmøter i tiden som kommer!

Om cottagecheese, innsendt av Silje n. Dato: 01.02.2013 / kl.13:0006.11.2012 / kTuesday. 08:52Hei Ina, Jeg har et spørsmål i forhold til cottagecheese. De siste årene har jeg lest mer og mer om hvor sunt cottagecheese er på grunn av det høye innholdet av protein, og at det derfor er veldig bra å spise dersom du trener en del. Stemmer dette? Jeg har nemlig begynt å spise en del cottagecheese (til lunsj, med bær etc.). Er dette bra, eller kan du spise "for mye" cottagecheese også? Hvor mye vil du anbefale per dag, og bør man velge den vanlige, eller "lettere" varianten når man kjøper i butikken?heicottage cheese er en god protein kilde og egner seg godt som mellommåltid, dessert eller pålegg - uansett om man trener eller ikke. du spør om man kan få for mye av det? ja, du kan få for mye av alt om du overdriver, uansett hvor sunt det er. hvis du bruker cottage cheese til et mellommåltid (feks med syltetøy eller eplebiter og kanel) og som pålegg på feks en skive, er dette helt ok og om du ønsker å bruke den magre varianten, er helt opp til deg. hvis du spiser dette daglig, kan det være greit å bruke den magre, siden dette er mettet fett. - men det er ikke så mye fett i noen av de.:-) Ina hvor mye er for mye?, innsendt av AnonymDato: 01.02.2013 / kl.13:0006.11.2012 / kTuesday. 08:54Jeg er utrolig glad i frukt og spiser mye av det. Men her på KK.no har jeg lest at du ikke bør få i deg altfor mye frukt, da det inneholder mye fruktsukker og energi....er fruktsukker egentlig skadelig, kan det gjøre deg feit, og hvor mye frukt kan man spise?Er det noen fruktsorter som er mindre "fetende" enn andre (eks kiwi, epler, appelsin)?hei, man sier 5 om dagen og da er dette bær, grønnsaker og frukt. to frukt om dagen holder også er det fint om du klarer å variere litt på type frukt og at du husker å inkludere bær og grønnsaker også.:-) Inaarmmuskler, innsendt av frustrert jenteDato: 01.02.2013 / kl.13:0006.11.2012 / kTuesday. 08:57Hei Ina, og takk for en kjempebra spalte. Jeg lurer på noe med styrketrening. Jeg trener styrke to ganger i uken (både på timer, som Bodypump og i treningssal), mest fordi jeg har lyst til å få mer markerte, men samtidig lange og slanke armmuskler. "Problemet" mitt er at jeg føler at jeg "bygger muskler som en mann" - armene mine blir bare "store", ikke lange og senete...Hvordan får man lange, smale og senete muskler? Kan det være at jeg gjør noe feil?Og er det slik at jeg kanskje bør kutte ned på proteininntaket etter trening (spiser ofte litt cottagecheese, kyllingfilet eller egg) hvis jeg ikke vil ha bulende muskler?Hva vil du anbefale at jeg gjør?Takk for svar!hei, nei, jeg ville ikke anbefalt deg å kutte ut restitusjonsmåltidet. jeg må ærlig innrømme at jeg har problemer med å se for meg at du får store bulete muskler av å trene body pump to dager i uken - som ikke en gang er en optimal "bygge-trening". jeg tror derfor at dette ligger mer på følelses"planet" og at du heller bør jobbe med å tenke litt anderledes hvis dette plager deg? du har en kropp som du kan forme i stor grad, men det ligger genetikk her som gjør deg spesiell. sørg heller for å få det beste ut av det du har, så vil du lykkes bedre! kanskje du ikke er langlemmet og "mager" og det er umulig å trene seg til lengre armer, men se andre positive ting med din kropp.så min anbefaling er at du trener det du synes er gøy og som gir deg en følelse av mestring og velvære!:-) Inasnop og helgekos, innsendt av MirellaDato: 01.02.2013 / kl.13:0006.11.2012 / kTuesday. 09:03Hvor skadelig er det, egentlig, å kose seg med snop og potetgull i helgene hvis man er flink i de andre ukedagene?Jeg spiser sunt ellers, er veldig opptatt av å få i meg nok frukt og grønt, protein, meieriprodukter, har redusert karboinntaket og trener 3-4 ganger i uka -både styrke og kondisjon. I helgene blir det dessverre litt fråtsing, gjerne med potetgull, sjokolade og alkohol. Jeg VET jo at dette ikke er gunstig sånn vektmessig (ikke det at jeg legger på meg, men jeg går ikke ned i vekt heller)..men hvor skadelig tror du det er for vekten, sånn egentlig? Jeg føler meg jo alltid veldig pløsete og ekkel på mandagen, men det kan være psykisk også.Hvor mye helgfråtsing er ok, hvis man trener mye og spiser sunt ellers?Takk for en toppers spalte!!!!!!hei, for å svare deg enkelt: hvis frotsingen i helgen får deg til å føle deg forferdelig på mandag (og tirsdag?) og ødelegger vektreduksjonsplanen din; er den da verdt det? hvis ja, så er jo alt ok!Hvis vi skal se litt større på det; vi blir lært opp til at helg er kos og lørdagsgodt er en fantastisk regel synes jeg. men flere og flere har en tendens til å kjøre nazi-opplegg hele uken, for så å ta helt av i helgene - og da skal både god mat, godteri og alkohol tas igjen for fullt. dette har ingen godt av hverken fysisk eller psykisk. da mener jeg at det faktisk er bedre å leve litt mer på den gyldne middelvei gjennom hele uken og heller unne seg noe godt innimellom slik at ikke alt slukes lørdag etter 16.00. men dette er selvfølgelig opp til hver enkelt person. jeg har lagt merke til at flere plages av helge-frotsingen og det kan kanskje vitne om at man er litt for streng med seg selv ellers???:-) InaMagevondt og mat?, innsendt av SmerterDato: 01.02.2013 / kl.13:0006.11.2012 / kTuesday. 10:08Hei. Jeg sliter med voldsomme magesmerter. Legen sier jeg har irritabel tarm, og kan ikke hjelpe meg no utover dette. Selv syns jeg dette er for dumt.. jeg har så sterke smerter at jeg noen dager nesten ikke klarer å spise, og hvis jeg spiser får jeg som regel enda mer vondt :( Jeg er testa, og prøvene viser ingen allergier. Kroppen har ingen spesifikke mønster den reagerer på heller, spiller ingen rolle hva jeg spiser - jeg får vondt. Har du noe gode tips? Noe jeg kan prøve og sjekke om hjelper meg på veien? Håper du vil prioritere mitt spørsmål :) Takk! Hei jeg ville tatt et nytt møte med en lege - en annen lege (kanskje en privat spesialist) og gått videre derfra. Det er umulig for meg, uansett hvilken kompetanse jeg hadde, å gi deg et ok svar på dette spørsmålet.Lykke til:-) InaDiabetes og kosthold, innsendt av MaeDato: 01.02.2013 / kl.13:0006.11.2012 / kTuesday. 10:25Hei! Jeg er 38 år. Jeg har nettopp fått påvist Diabetes type 2, D-vitamin og hadde også høyt blodtrykk sist jeg var hos legen. Hva bør jeg spise/ikke spise? Jeg har lest så mye om dette på nettet og er veldig usikker. Er det ok å spise en sjokolade og en potegullpose i uken (helgen)? Er det noen frukt/grønnsaker som er bedre enn andre? Hvor mye og hvor ofte bør jeg ha måltidene? Jeg merker det veldig godt når jeg har høyt blodsukker og måler regelmessig. På forhånd takk.heidette er ikke spørsmål du skal finne ut av med utelukkende å søke på nettet, dette er spørsmål du må ta opp med din lege. han/hun skal fortelle deg hva slags type kosthold du bør ha, fordeler ved å begynne og trene og mye mer - eller henvise deg til noen som tar disse tingene med deg. når du nå har fått en slik diagnose, er det viktig å sette seg inn i både kosthold og fysisk aktivitet, da dette faktisk kan gjøre deg frisk fra diabetes!!Lykke til!:-) Ina uønsket vektøkning, innsendt av GamloDato: 01.02.2013 / kl.13:0006.11.2012 / kTuesday. 16:28Hei,Finnes det muligheter for å bli kvitt ekstra kilo som er kommet av overgangsalderen? Er frustrerende at ingen klær passer lengre! Er 1,59 høy og veier nå 67 kg. Siden jeg er så lav, føler jeg at jeg ser trill rund ut nå. Hva kan du anbefale meg? Går turer hver dag fordi jeg har hund. Spiser sunt, og forsiktig. Trener også litt styrke.Mvh, "Gamlo"hei,skjønner at det er frustrerende når kiloene "plutselig" kommer på uten at man har gjort mye anderledes i det daglige. trøsten er at det er fullt mulig å gjøre noe med!! fortsett med et sunt og variert kosthold og se grundig igjennom om det er noen ting du er veldig glad i som ikke er så sunt og som du kan redusere i det daglige (feks kake til kaffen, litt sjokolade, brus ol). så skal du gjøre deg selv og hunden gladere: sørg for at den daglige turen blir et høydepunkt på dagen: varier i lengde og intensitet. du kan gjerne ta en roligere og lengre tur en dag og en kortere men raskere en annen dag. kom deg ut i skogen om mulig og få med deg oppoverbakker og nedoverbakker. når du kjenner du er klar for det, kan du jogge rolig i perioder under turen. etterhvert vil du merke at formen øker slik at du kan jogge lengre strekninger. i tillegg kan du legge til styrke som bare blir viktigere og viktigere etterhvert som alderen kryper på oss. du trenger ikke gjøre det så avansert, du kan gjern ta det hjemme etter turen. du kan kjøre spensthopp/knebøy/utfall (med sekk på ryggen etterhvert), push-ups og situps. hvis du vil ha noe mer inspirerende, kan jeg anbefale deg et treningssenter der du kan gå på ulike styrketimer elelr du kan invistere i noen gode treningsvideoer. Håper du prøver dette en periode og du vil merke raskt forskjell!:-) InaIntervall vs. langkjøring, innsendt av LinnDato: 01.02.2013 / kl.13:0006.11.2012 / kTuesday. 21:18Hei!Jeg trives for tiden veldig godt med intervalltrening, og velger så og si alltid dette når jeg skal trene kondisjon(jogge ute/3D-mølle) Synes langkjøring blir for kjedelig. Har sett på mange ulike treningsprogrammer både på nett og i ulike blader/aviser. På disse treningsprogrammene er det alltid en blanding av både intervall- og langkjøringsøkter. Bør man ha en kombinasjon av dette for best mulig treningseffekt, eller kan jeg fortsette med det jeg liker best?MVHLinnheiJa, det er en grunn til at det er en mix i stort sett alle treningsopplegg for å øke kapasitet/prestasjon. grunnen er at det gjelder å utfordre kroppen nok og variert for å hele tiden få bedre resultater. trener men en ting hele tiden er det fare for å bli feilbelastet/overbelastet over tid, bli lei/ensformig og kroppen venner seg til utfordringen og forbedring uteblir på sikt. derfor bør du ikke bare kjøre intervall eller langkjøring, men blande ulike metoder.nå vet ikke jeg hvor mye du trener eller hvilket mål du har med treningen, men hvis ikke du er en idrettsutøver eller en som satser på konkurransenivå og bare trener fordi det er gøy og holde deg i form, er det ingenting i veien med at du prioriterer intervall en periode og ikke følger boken helt når det gjelder periodisering av treningen. men vær obs på at du kan pådra deg skader om du trener for ensidig over tid. jeg anbefaler deg å variere underlag, intervalltidene og sørger for gode sko. samtidig vil jeg minne deg på at du ikke bør trene to harde økter etter hverandre og at du tenker på restitusjon.God tur!InaPrøver igjen: Light brus, innsendt av CDato: 01.02.2013 / kl.13:0006.11.2012 / kTuesday. 23:12Hei,Jeg lurer veldig på dette med lettbrus og vektoppgang, så jeg prøver igjen og håper jeg får svar. Flere steder har jeg lest at man kan gå opp i vekt av å drikke lettbrus, men begrunnelsen er alltid at det er fordi søtstoffet i lettbrus får en til å spise mer. Hvis man da ikke spiser noe mer enn normalt og drikker lettbrus vil dette da ha en vektøkende effekt? Hadde vært fint om du kunne hjelpe meg å oppklare dette. Tusen takk :) hei, nei, hvis du ikke inntar mer energi pga sultfølelse, vil du ikke øke vekten av lett-brus.:-) InaLavt stoffskifte, innsendt av EllenDato: 01.02.2013 / kl.13:0007.11.2012 / kWednesday. 10:11Hei!Har lett litt rundt på nettet, men finner lite om emnet trening og lavt stoffskifte. Kan du si noe om hvordan trening påvirker oss som har hypotyreose? Får vi like bra utbytte av det som de friske? Hilsen Ellen:)hei, jeg er ingen lege, men har selv hypotyreose og vet at utbytett vil være det samme om man er riktig medisinert.:-) InaMotivasjon, innsendt av HanneDato: 01.02.2013 / kl.13:0008.11.2012 / kThursday. 10:40Hei!Jeg har mistet litt motivasjonen hva trening angår. Har enda ikke klart å kvitte meg med de 2-3 kg jeg føler jeg har for mye etter sommeren, og føler meg litt dvask/slapp i fisken. Har hatt en høst preget av reiser og sykdom, så har ikke kommet skikkelig i gang med treningen enda. Og av en eller annen grunn så tar jeg meg selv i å tenke litt sånn "jaja, når jeg ikke har trent på lenge kan jeg likegodt vente litt til med å begynne". Syk logikk.. Jeg tenker også at "nå har jeg blitt så slapp i fisken at det skal såå mye til for å komme meg opp igjen der jeg var for et halvtårs tid siden at jeg orker ikke gå igang." Har du noe motivasjonstips å komme med? Hvis jeg feks begynner med 2 styrkeøkter og 2 kondisøkter i uken, hvor raskt vil jeg begynne å merke det på formen? (Kan ellers si at jeg er 25 år 173 cm og veier 62 kg, har vært vant til å trene 3 ganger i uken +/-, og er ellers "hverdagsaktiv" og går overalt, noe jeg forsåvidt også har fortsatt med denne høsten selv om treningsøktene har latt vente på seg.)hei, mitt inntrykk er at du har vært i god form tidligere, så da kan jeg bare friste med den gode følelsen igjen. det som er så bra, er at godfølelsen kommer raskt tilbake og det tar faktisk ikke mer enn 3-4 uker før du begynner å virkelig se gode resultater. så kast deg ut i det og hold ut noen uker, så vil den deilige følelsen sørge for å holder deg i gang :-)KOM IGJEN - I DAG!:-) Ina Knirkende knær, innsendt av Dato: 01.02.2013 / kl.13:0008.11.2012 / kThursday. 21:20Hei, Ina!Jeg lurer på om du har noen erfaring med knirkende knær? Jeg har det problemet at med jevne mellomrom kommer det et knekk i knærne mine når jeg går og når jeg reiser meg fra en stol. Det knirker ikke kontinuerlig, men flere ganger i løpet av en dag. Det gjør ikke vondt, men er litt irriterende. Hva skyldes denne knekkingingen? Belaster jeg kneet feil på noen måte? Er det gikt eller et tidlig stadium av det? Meniskskade?(Er for øvrig normalvektig, trener jevnlig og ikke plaget med spesielt stive ledd. På forhånd takk for svar!hei, nei, her kommer jeg til kort, dessverre. hvis det er plagsomt, må du ta det videre med fastlegen din eller en fysio.beklager :-)InaUten tittel, innsendt av Dato: 01.02.2013 / kl.13:0008.11.2012 / kThursday. 22:33Hei. Jeg spiser mye yougurt naturell til kveldsmåltid. Har frukt, kli og rosiner oppi,hvor sundt er det ?hei, veeeldig bra kveldsmåltid og som mellommåltid på dagen eller dessert.:-) InaMatinntak, innsendt av MadeleineDato: 01.02.2013 / kl.13:0009.11.2012 / kFriday. 07:23Hei! Jeg kunne tenkte meg å ta av et par kilo, og har nå trent 5-6 ganger i uken et par måneder. Jeg syns derimot det er vanskelig å vite hvor stort matinntaket min skal være, prøver å spise hver 3-4 timer, og da blir jeg også utrolig sulten. Ellers spiser jeg et kosthold bestående av mye frukt og grønt, samt fisk og hvitt kjøtt. Har du noen generelle veiledende tips?hei, du har jo allerede kommet godt på vei med treningen! hvis du spiser hver 3-4 time, høres dette ut som et godt måltidsmønster. hvis du er veldig sulten etter 3 timen, kan det virke som om du spiser litt lite til hvert måltid? hvordan ser det ut medvekten da, går det nedover? jeg synes du gjør veldig mye riktig her og er overraskethvis du ikke merker noen endringer. generelle tips fra meg vil være: drikk mye vann, husk protein i hvert måltid, ikke gå sulten på trening, ikke gå sulten over lengre tid, inkludere grove kornprodukter frukt, bær og grønnsaker, fisk og magert kjøtt. spiser du mye "unødvendig" (brus, kaker, godteri osv), reduser dette til kun spesielle anledninger.Lykke til videre!:-) Inatrening og kosthold, innsendt av camillaDato: 01.02.2013 / kl.13:0009.11.2012 / kFriday. 10:06Hei!Har lyst å gå ned i vekt og få strammet opp kroppen min.Har vært helt ute av form det siste 1,5 året omtrent. Nesten ikke trent og ødelagt helt systemet på regelmessig måltid osv. VET at det ikke er bra. men har litt problemer med å få orden på det!Så lurer på om du har noen tips, både på lur mat og på mest effektiv trening til å gå ned i vekt og bli strammere. Er 165 og veier litt i underkant av 65 (men føler det går opp og ned mellom 60 og 70 hele tiden. uten at jeg gjør noe).. Et problem er at jeg har beinhinnebetennelse også. så blir litt hindra i å kunne gjøre all mulig trening. pluss at jeg hater sykling. selv om det sikkert er lurt!Også lurer jeg på litt ang middag. For jeg har en veldig tendens til å droppe middag, og heller spise typ frokost/lunsj-mat. Grunnen til det er at jeg ikke klarer å lage mat, liker ikke å lage mat, og syns de er mye mer lettvint og da heller ta en brødskive eller noe.som du skjønner er jeg vel litt ute på tur, men hvis du kunne kommet med noen tips så hadde det vært supert! :) hei, fint du vil ta tak nå :-)når det gjelder trening, synes jeg du skal finne noe du trives med. skjønner at det kan bli en utfordring med beinhinneproblemene, men det kan du styre unna med litt planlegging ;-)Du sier ingenting om du har tenkt til å begynne på et treningssenter eller om du skal trene for deg selv. hvis du er på et senter, anbefaler jeg deg å få hjelp til å dette opp et godt program til deg på styrke og kondisjon. jeg anbefaler deg å trene både styrke og kondisjon siden du vil noe ned i vekt og stramme opp. hjemme kan du kjøre sirkeltrening og annen styrketrening med vekter/sekk/strikk osv, det er bare fantasien som begrenser deg :-). får du trent 3-4 ganger per uke, vil du meget raskt se resultater!!!når det gjelder maten, er det virkelig helt ok å spise korn eller brød til middag, bare du sørger for et pat ting: bruk grovt brød og gode proteinkilder (omelett av egg, skinke, magert kjøtt + fisk (feks makrell i tomat), cottage cheese m.m) og ha litt bær, frukt (feks juice) og grønnsaker til (tomater, agurk, paprika, gulrot til dessert). dette kan gå for en fin middag ;-)Lykke til!!:-) InaRumpetrening, innsendt av StumpenDato: 01.02.2013 / kl.13:0009.11.2012 / kFriday. 10:31Hei! Hva er dine beste tips for å trene opp en rumpe som var trent, men som har blitt litt dvask og flat? Trener en del styrke i form av powerstep og bodypump, men det har også blitt en del mer kondisjonstrening i det siste. Kan dette være litt av grunnen?hei, her er det tunge knebøy, utfall og trappeløp som gjelder! lover resultater!!:-) Ina

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer