EKSPERTEN: Helle Bornstein er treningsekspert og gründer av Smart Trening.  Foto: Astrid Waller/KK
EKSPERTEN: Helle Bornstein er treningsekspert og gründer av Smart Trening. Foto: Astrid Waller/KK Vis mer

Trening

Har du spørsmål om trening?

Treningsekspert Helle Bornstein holdt nettmøte torsdag 23. januar.

Helle Bornstein (29) er eier og gründer av treningsstudioet Smart Trening og konseptet SMART som baserer seg på trening, kosthold og livsstil. Hun har over 10 års erfaring, og er utdannet fra Norges idrettshøyskole og universitetet i Oslo.

Til daglig trener hun kunder som Camilla Pihl, Tone Damli, Live Nelvik og Heidi Gjermundsen Broch i sitt studio. I tillegg holder hun foredrag og kurs.

Sjekk ut bloggen hennes her!

Helles hovedmål er å få deg til å skinne gjennom smart trening, kosthold og livsstil. Gjennom personlig og helhetlig fokus, og enkle og effektive metoder inspirerer hun og sikrer deg resultatene du vil ha!

Helle bor i Oslo og er gift. Hun er også aktuell med boken «Smart Mamma» - som lanseres mandag 27. januar.

Les saker med Helle Bornsteins tips:
  • Stram kropp på 4 uker
  • Slik går du deg sprek
  • Nå sommerformen på 6 uker

    Nettmøtet er nå avsluttet.

    Følg med på kk.no for flere spennende nettmøter i tiden som kommer!

    Trening etter sykdom

    , innsendt av maiamaia
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0021.01.2014 / kTuesday. 20:40
    Hei, Jeg er akkurat blitt frisk etter og ha vært syk i 1 mnd (bronkitt). Normalt trener jeg 6 dager i uken, og er godt over gjennomsnittet sterk. Trener styrke 2 dager i uken, eller variert kondisjon. Nå er det utrolig tungt å komme tilbake, og jeg har blitt ekstremt svak i løpet av sykdomsperioden, som har ført til en "smell" både fysisk og psykisk. Tips til hvordan jeg kan få motivasjon til å trene meg opp igjen? Blir virkelig sliten i musklaturen av nesten ingenting. har ingen å trene med heller, dessverre.TakkMaia
    Hei!En måned med sykdom setter en tilbake ja. Godt at du er tilbake på bena. Jeg vil anbefale deg å kanskje prøve noe nytt for å få inspirasjonen tilbake. Det finnes mange ulike måter å trene å være i aktivitet på. Ellers er det viktig at du gir kroppen din tid til å bli sterk igjen og den trenger tydeligis tid til å kommetilbake i form. (Det er helt vanlig etter sykdom). Prøv å få til to styrkeøkter i uka med moderate vekter en periode. Fokuser på å terpe teknikk, lære deg nye øvelser og gi kroppen og deg selv en ny start.Det trenger vi alle innimellom:)Lykke til!

    PAUSER

    , innsendt av Liker trening
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0022.01.2014 / kWednesday. 00:28
    Hei!Trener regelmessig jogging, intervall og styrke 2-3 ganger per uke. Pga jobb/familie får jeg i perioder avbrudd i ca en uke om gangen. Hvor mye stagnerer eller går formen min tilbake på en uke uten trening? Kondis? Styrke?
    Hei!I forhold til kondisjonstrening kan du kutte 1/3 på treningen å vedlikeholde formen. Jeg ville anbefale deg å prøve å få til 1 økt de ukene hvor det er avbrudd. Selv om det blir en kortere økt, eller like intensiv som vanlig. Eventuelt prøve å være i annen form for aktivitet for å stimulere muskler og kondisjon på denne måten. :)

    Fornuftig treningsuke?

    , innsendt av Laila
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0022.01.2014 / kWednesday. 08:35
    Hei,jeg lurer på om dette er en fornuftig treningsuke:Dag 1: styrke 30 min/intervallkondisjon 30 min (kveld)Dag 2: intervallkondisjon 30 min/ styrke(Pilates) 60 min (kveld)Dag 3: svømming 45 min (morgen)Dag 4: styrke 30min/intervallkondisjon 30 min (kveld)Dag 5: svømming 45 min (morgen)Dag 6: aktiv familiehverdagDag 7: aktiv familiehverdag
    Hei Laila!Om den er fornuftig kommer anpå hva målet ditt er. Hva er treningsmålet ditt?Men det jeg kan si ut i fra treningsplanen din er at du får trent mye kondisjon og styrketrening, i tillegg til at det er variert program. Du trener også mye.Jeg ville anbefale deg å finne ut hva treningsmålene dine er, uansett hva der (eks. å være aktiv hver dag, øke energien, holde deg skadefri...) Og hvis treningen du gjør gir deg resultatene du vil ha er det fornuftig. Jeg ville likevel kanskje anbefale en hviledag om helgene også er veldig aktive. Til slutt vil jeg applaudere deg for å prioritere å være i aktivitet så mye i hverdagen din. Inspirerende!

    oppblåst

    , innsendt av Kine
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0022.01.2014 / kWednesday. 15:12
    HeiJeg er en dame som sliter mye med oppblåst mage (irritabel tarm syndrom). Går langt tur hver dag og føler det hjelper litt. Lurer på om det finnes noen styrke øvelser for å redusere og forebygge oppblåsthet?
    Hei!Takk for spørsmål.Det kan skyldes flere ting at du er oppblåst, men min erfaring er at kostholdet er hovedårsaken til oppblåshet. Prøv følgende:1: Kutt ut pasta, brød, havregryn, knekkebrød, og mat med mye gluten og korn i. Prøv også begrense melkinntaket og spise minimalt med frukt en periode.2: Øk inntaket av grønnsaker og sørg for å få i deg sunt fett som olivenolje, rapsolje og kokosfett i kosten din. 3: Spis probiotika (gode tarmbakterier) Fåes på helsekosten. Prøv dette i 3 ukers tid og se om du merker forskjell. Noter ned hvordan magen er og hvor oppblåst du er nå fra 1-10 og deretter om du merker fremgang, (noe jeg regner med at du vil gjøre:)Lykke til!

    trening hjemme

    , innsendt av Line
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0022.01.2014 / kWednesday. 15:17
    HeiJeg er alene med små barn som gjør det vanskelig å komme seg på treningsenter. Går tur med vogn hver dag og prøver å få løpt er par turer enten med vogn el alene hver uke. Når det gjelder styrke trening så tar jeg ofte øvelser hjemme i stua på kvelden etter barna har langt seg (eks. dips, knebøy, sit ups). Vil dette ha noe effekt el er det styrketrening med apparater som gjelder?
    Hei!Takk for spørsmål! Applaus til deg for å finne smarte løsninger i din hverdag for å være i aktivitet! Og ja, det vil ha god effekt. Det som er viktig at motstanden er tung nok i øvelsene og at kostholdet ditt støtter opp om treningen din. Her er mitt tips til deg for å få det optimalt. 1: Få tak i vekter som er tunge nok. Eksempelvis kettle bells eller håndvekter som er opp mot 10 kg per vekt. 2: Invester i å få laget et treningsprogram du kan gjøre hjemme og gjerne gjennomgang av kostholdet ditt for å forsikre deg om at det støtter opp om treningen din. 3: Du kan også unne deg personlig trening over nett. Det vil si at etter at du har lagt ungene kan du trene med en trener over skype. Jeg har flere som deg hvor det mest praktiske er å trene hjemmefra. Lykke til og fortsett som du gjør. Husk at det er de små tingene du gjør over lang tid som gir gode og langvarige resultater!

    Betennelse i akilles

    , innsendt av Katrine
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0022.01.2014 / kWednesday. 21:20
    Hei! Jeg er veldig glad i å trene, men har nå fått betennelse i akillesen. Løping på mølle og lignende har jeg kuttet ut etter at det ble veldig vondt. Det jeg lurer på er om det er greit med styrketrening - eller vil det også kunne opprettholde betennelsen? Hva er evt alternativ trening og hvor mye kan jeg trene? Katrine
    Hei!Det høres lurt ut å droppe løpingen på mølle til betennelsen er helt bort. All aktivitet som ikke irriterer den betente muskulaturen er greit og bra. Styrketrening er fint og er det noen øvelser som gir ubehag, finn en annen øvelse istedet.Det finnes millioner måter å trene på og det er ingen fasit eller perfekt treningsform. Det er istedet viktig å variere treningen for å unngå overbelastning og ensformig bevegelsesmønster. Hva med å bruke pausen fra løpingen til å prøve noe nytt? Treneshoppe litt? :)

    motivasjon

    , innsendt av anonym
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0022.01.2014 / kWednesday. 22:10
    Jeg og min søster trener sammen. Vi har utrolig lyst til å få resultater og en stram og fin kropp. Men mangler motivasjon! Vivaldi den, men nå er den borte.. har du noen tips til hvordan vi kan få den tilbake?
    Hei!Takk for spørsmål. Klart jeg har!1: Skriv ned en liste over type aktiviteter dere kunne tenke dere å gjøre/dere liker/kunne tenke dere å prøve. Finn en felles aktivitet dere bestememr dere for å prøve? Klatring, cross fit? dansekurs?2: En stram og fin kropp kan du få ved å trene på en bestemt måte, over en kort tid. MEN slutter du å trene etterpå forsvinner den likefort som den kom. Derfor vil jeg råde dere til å ha som mål å være i aktivet 2 ganger i uka over lengre periode for å venne dere til en mer aktiv livsstil og få inn treningsrutinene. 3: Og med treningsrutinene kommer treningsresultatene. Om målet er å stramme opp kroppen, kan det være lurt å prioritere aktiviteter som gir økt styrke. Velger dere feks. å prøve klatring og liker den aktiviteten, kan dere med 2-3 enkle øvelser på ben i tillegg ha ypperlig trening for å stramme opp. Husk bare å sjekke at kostholdet deres støtter opp om målet dere. Oppsummert: Gjør noe aktivt og gøy sammen og gjenta det igjen og igjen frem mot sommeren! :)

    Smart sykkel

    , innsendt av Silje
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0022.01.2014 / kWednesday. 23:20
    Hei,Jeg forsøker å motivere kjæresten min til å trene, han har bare tid tre ganger i uka (annenhver dag) og elsker å sykle (spinning og hybrid utendørs når været tillater). Har du et forslag/skisse til treningsopplegg for ham? Han, som alle andre i januar, har et håp om bikinisesongen ;)Tusen takk for all hjelp :)
    Hei!Takk for spørsmål. 3 ganger i uka er fint det. Dette ville jeg anbefale deg å gi han for å få treningsresultater å kombinere lidenskapen for sykling med en aktivitet som også gir han styrke og beveglighet i muskulaturen. Eksempelvis sykling 2 ganger og styrke 2 ganger. (kombiner styrke og sykling en dag, korte økter begge deler).1: Gjennomgang av kostholdet av en som har erfaring med kosthold i forhold til gode treningsresultater.2: Gi han en prøvetime på Cross fit, en time hos personlig trener for treningsprogram eller finn en aktivitet som styrker kroppen som dere kan gjøre sammen. Da gir du han verktøyene for å nå målene sine:)Lykke til!

    Bikram yoga

    , innsendt av Sophie
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.01.2014 / kThursday. 08:25
    Hei Helle! Jeg er en jente på 28 år som akkurat har begynt med bikram yoga. Dette liker jeg veldig godt og det er første gang jeg har funnet en treningsform jeg liker. Tidligere har jeg trent på vanlig treningsstudio, men liker egentlig ikke den typen trening og gruer meg til hver time - klarer derfor maks 1-2 ganger i uka. Pt er ikke innenfor mitt budsjett :) mitt spørsmål er om du tror bikram 3-4 ganger i uka er nok? Jeg er i normalt god form, men kunne godt gått ned et par kilo. Jeg har en stillesittende jobb, men prøver å gå en del i hverdagen. Takknemlig for svar!
    Hei!Takk for spørsmål. Mitt spørsmål til deg er da, nok til hva? At du blir god i yoga? Ja. At du får økt beveglighet, stabilitet og styrke ja. Om du ønsker å gå ned i vekt ville jeg anbefalt deg å gå over kostholdet ditt først og sjekke at det du spiser støtter opp om målet sitt. (Alt for mange tror det de spiser er sunt og tror de må trene mer for å få det til, istedet for å fokusere på kosten først).Når det gjelder treningen er det viktigste at du gjør noe du har lyst til. Å velge yoga istedet for treningsstudioet fint. Det jeg likevel vil anbefale deg er å variere i treningen. Slik at du blir sterk på mange måter og funksjonell i kroppen. Ikke lås deg til en treningsform. I tillegg vil det å trene styrketrening (tung) øke muskelmassen som vil gi deg økt forbrenning (om du spiser riktig). Prøv å trene styrke 1-2 ganger i uka. Enten det er cross fit, du kjøper vekter til å trene i stua.Det handler om å bevege seg og du liker bevegelsene i Yoga fortsett med det, men let gjerne også etter flere bevegelser (treningsformer) du kan ha det gøy med og som kan hjelpe deg til å nå målene. Lykke til!

    kosthold vs hud

    , innsendt av Månestråle81
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.01.2014 / kThursday. 08:33
    Hei! Mitt spørsmål er enkel men likevel ikke.Jeg har veid over 110kg og har gått ned til tallet 65 kg, vektreduksjonen har foregått over tid og har klart å holde meg i denne vekten 8 år nå men det jeg sliter med er overflødig fett/hud på nedre rygg , rumpe og lår. Det ser ut som jeg har rumpesprekken helt opp til nakken når jeg ligger på siden! :-( Jeg trenger tips på hvordan jeg kan trene for å redusere fettet i kroppen.
    Hei!Hvis du har tatt av så mange kilo har huden din strukket seg kraftig og selv om styrketrening vil stramme opp noe,vil sannsynligvis en operasjon være det beste alternativet for å fjerne det. Hør med legen din hva han/hun anbefaler. Lykke til.

    for stor til å jogge?

    , innsendt av motivert2014
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.01.2014 / kThursday. 09:35
    Hei.jeg er en jente på snart 27 år som er overvektig min vekt viser hele 117 kilo og jeg er bare 168 høy.jeg har begynt å legge om livsstilen min slik at jeg kan komme meg ned til normalvekt.kan jeg med min vekt løpe på tredemølle eller bør jeg vente, med tanke på belastningsskader.? Har du noen andre gode tips for å gå raskere ned rundt hofte og lår parti som er mine utfordringer?mvh motivert 2014
    Hei!Takk for spørsmål.I utgangspunktet kan du løpe, men som du sier er det større risiko for belastningsskader når du er overvektig. MItt tips til deg er derfor å jogge i lett oppoverbakke/stigning for å få mindre belastning på leddene dine. Eventuelt kan du gå i trapper eller oppover i fjellet. Det er også veldig effektivt. Da får du også styrket muskulaturen i bena som igjen vil øke forbrenningen din. I tillegg vil jeg råde deg til å sette deg delmål underveis og sørge for at kostholdet du har er et kosthold du kan leve med over tid og unngå dietter. Sørg for at kostholdet er på plass og støtter målsetningen din. Lykke til, jeg heier på deg! :)

    Graviditet og trening

    , innsendt av Susanne
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.01.2014 / kThursday. 11:49
    Hei,jeg og samboeren planlegger å prøve å bli gravid. Jeg trener aktivt, tung styrketrening tre ganger i uka, og kondisjonstrening resten av dagene (3-4 ganger i uka). Jeg trener både jogging, step og spinning når jeg trener kondisjon. Kan jeg fortsette å trene på akkurat samme måte når jeg blir gravid? Er det noe jeg må ta hensyn til, eller er det bare å fortsette som vanlig? Og ikke minst: Gjelder det både styrketrening og kondisjonstrening?På forhånd takk for svar :) Hilsen Susanne
    Hei!Hvis jeg har forstått deg rett så trener du 6-7 dager i uka?Det er supert, du har en aktiv hverdag. I forhold til graviditet ville jeg bare passe på at du ikke overtrener både før og under graviditeten. Hvis du føler at du har nok hvile i hverdagen din nå, er det bare å fortsette, men unngå å "stresse" på trening. Det er lov og viktig å restituere seg, særlig når du trener så mye. Under graviditeten kan du i utgangspunktet trene som du gjør nå. Det vil sansynligvis være greit å trene noe mindre enn 6-7 dagerog prioritere nok restitusjon og hvile de første 3 månedene.Kroppen din vil si i fra underveis i løpet av svangerskapet. Du vil kanskje merke at det ikke er så behagelig å jogge etterhvert og da kan du feks. prioritere mer spinning. Det samme gjelder styrketrening. Kanskje tar du noe lettere vekter, men kjennes det ok kan du løfte som du gjør og er vant med. Det viktigste du gjør gjennom svangerskapet er å LYTTE til kroppen din og hva den forteller deg. Kjennes det godt ut, er det ingen grunn til å slutte. Kjennes det ubehagelig ut, IKKE stopp å trene, men tren eller gjør en annen aktivitet som kjennes bra. Lykke til!:)

    Selvmotarbeid

    , innsendt av A.
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.01.2014 / kThursday. 13:48
    Hei,Jeg ser du er opptatt av å spise riktig/på en måte som støtter opp om eventuell trening. Jeg tror jeg vet hva som er riktig for meg, men sliter så veldig med å leve etter det! Det gjelder nok mange av oss, men jeg lurer på om du har noen råd for å bedre utholdenheten på riktige valg?Jeg liker de gode valgene, jeg inkluderer alle former for mat (og godt) for ikke å henge meg opp i forbud, men fokusere på alle de gode tingene jeg spiser. Likevel ender jeg opp med å la være å gjøre det jeg egentlig har lyst til, men heller spise mer enn jeg trenger og mye av godteri jeg ikke engang setter pris på, "bare fordi jeg kan". Tips?
    Hei du!Takk for spørsmål.Ja, hva er riktig kosthold. Det er ikke noe fasit på det, men jeg mener at kostholdet du spiser i utgangspunktet bør oppleves som følgende:- Bra for deg. Du kjenner på kroppen at du har energi, ikke er oppblåst, sover godt,har jevn energi, ikke er fysen, har fin hud/hår/negler, overskudd og gir deg treningsresultatene du ønsker deg osv.- Det er gjennomførbart og mulig å leve med. Personlig er jeg ikke fan av å telle kalorier og har ikke tro på å telle maten du spiser feks. Det må være enkelt å gjennomføre og består av naturlig mat.I forhold til det du skriver om å "motarbeide deg selv" tenker jeg at det kan hende at kostholdet du har valgt gjør at det er vanskelig å følge. Så lenge det ikke er andre enn deg selv (som at du ikke lager maten selv, finner ikke maten tilgjengelig på gatehjørnene etc) som er grunnen. Eksempelvis kan blodsukkersvingninger gjøre deg veldig fysen på sukker og usunn mat.(Det stimulerer også til fettlagring). I tillegg ser jeg ofte at folk spiser for lite og går rundt og er småsultne hele tiden, og spesielt på ettermiddag kveld "sloss" de med seg selv for å gjøre sunne valg. Og slik synes jeg IKKE et sunt kosthold skal være. Det skal føles godt og ikke som en indre kamp. Jeg håper det var noen tips i det og i tillegg har du mine kostholdsråd her: 1: Doble inntaket ditt av grønnsaker. 2: Kutt på karbohydratinntaket ditt til maks 100gram per dag. Dette gjelder brød, pasta, ris, og frukt og selvfølgelig brus, og kaker. 3: Øk inntaket ditt av proteiner til minimum 1gram per kilo kroppsvekt. Opp mot 1,5gram om du trener styrke jevnlig. 4: Spis deg mett på sunt fett. Nøtter, olivenolje, avokado...Du skal være mett opp mot 3-4timer av gangen. 5: Spis mest mulig ren og naturlig mat. Gå for "ekte" produkter og spis heller mindre av det, enn lettprodukter som ofte har tilsetningstoffer i seg.

    Gravid og styrketrening

    , innsendt av Gravid med nr 2
    Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.01.2014 / kThursday. 14:19
    Hei,Når jeg var gravid med nr en for to år siden fant jeg en liten video på nett med gode styrkeøvelser for gravide. Mener dette var en video du hadde laget. Nå er jeg gravid med nr to og på jakt etter denne videoen, men finner den ikke. Vet du hvor jeg finner denne? Har du ev en side hvor jeg finner gode styrkeøvelser som gravid? På forhånd takk for svar og takk for mye god inspirasjon:) Gravid med nr 2
    Hei du!Det kan stemme, men husker ikke hvilken det var akkuart nå.Jeg skal legge den ut på bloggen om jeg kommer på det. Jeg kommer ut med video for gravide med treningsprogram for de forskjellige trimestrene i løpet av året.I mellomtiden vil jeg anbefale deg boka "Smart Mamma" som er i salg i butikkene fra mandag av. Der har du treningsprogram for hvert av trimestrene også, i tillegg til treningsprogram etter fødselen og kosthold og livsstilsråd. Lykke til med graviditeten:)




  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: