Jill Jahrmann

Hardtrening for gravide

Hvor hardt kan du trene under svangerskapet?

Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Jeg har akkurat oppdaget at jeg er gravid, seks uker på vei. Jeg har lest at da bør man unngå å ha puls over 140. Stemmer det?Gravid treningMin makspuls er 186, og ved step- eller kondisjonstrening og jogging kommer jeg fort opp i 175 uten at det føles ubehagelig. Bør jeg roe ned og holde pulsen på 140. Hvorfor det, i så fall?Guri-AnneBør jeg roe meg?Svar: Gratulerer med graviditeten!Det du har lest er en utdatert, gammel anbefaling, som er trukket tilbake. Du skal absolutt ikke forholde deg til en definert maksgrense for puls, men fortsette å trene på et nivå som føles bra for deg uten å presse deg selv veldig hardt. Farlig høy puls?Det er både sunt og riktig å fortsette som før for jenter som allerede er i god form. Du vil dessuten oppleve at pulsen din er «riv ruskende gal», at den er altfor høy. Dette er helt normalt tidlig i graviditeten, og ikke noe å bry seg om.Trening for gravideTrening med mageTren med treningsopplevelsen som rettesnor, så gjør du alt riktig.Jill Jahrmanntreningsekspertjill@kk.noLES OGSÅ:Grønne gleder for gravideGravide tier om alkoholGravide tjener på å spise suntA til Å hos gynekologenSykelig gravidJobbtrøbbel for gravideHold stilen som spedbarnsmor

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer