Svart Mat

Her er den svarte supermaten

"Svart" supermat med svært gode helseeffekter

BLACK IS BACK: Fargen i mørke bær, korn og bønner kommer fra antocyaniner, plantepigmenter som minsker sjansene for diabetes, hjertesykdommer og kreft.Spis svart! Foto: All Over Press
BLACK IS BACK: Fargen i mørke bær, korn og bønner kommer fra antocyaniner, plantepigmenter som minsker sjansene for diabetes, hjertesykdommer og kreft.Spis svart! Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vi har hørt skryt om grønne grønnsaker og alt det gode som finnes i rødt, men mørke og svarte frukter, grønnsaker og korn er næringsbomber de også. Fargen kommer fra antocyaniner, plantepigmenter som minsker sjansene for diabetes, hjertesykdommer og kreft.

- Svart mat har mer antioksidanter enn lys mat, fordi de har høyt innhold av pigmenter, sier Cy Lee, professor i matkjemi ved Cornell University i New York til Health.com

Ta en tur i din vanlige matbutikk og i en etnisk butikk, og du vil finne sort gull.

Svart ris
Brun ris er sunt, men svart ris er enda bedre. Den inneholder mer vitamin E, som er bra for immunforsvaret, og beskytter cellene mot frie radikaler. Faktisk inneholder svart ris mer antocyanine antioksidanter enn blåbær, ifølge en stuide fra Louisiana State University Agricultural Center.

Svarte linser
En kopp svarte linser er tunge av jern - hele 8 milligram, noe som får deg nesten halvveis til kvinners anbefalte daglige dose av jern.

Linser har også en type fiber som ikke bare kan senke kolesterolnivået ditt, men også gi deg bedre immunforsvar, ifølge en studie fra universitetet i Illinois.

Les også: Derfor bør du spise linser

Bjørnebær
Polyfenoler funnet i mørke bær kan redusere kognitivt forfall i alderdommen, ved å rydde opp i celler som svekker hjernens funksjon, ifølge forskere ved Human Nutrition Research Center i Boston.

Bjørnbær er også fiberrike, en kopp inneholder nesten alle de 25 grammene du trenger daglig.

Svarte bønner
De mørke bønnene er fullstappet med bioflavonider, potente næringsstoffer som kan beskytte mot kreft, ifølge studier fra Cornell University.

Les også: Det smarteste du kan spise

Svarte soyabønner
En koreansk studie fant ut at å spise sorte soyabønner kan redusere risioken for venetrombose, en blodpropp som kan være fatal. De sorte slår de gule og grønne soyabønnene på dette området, men alle inneholder en omega 3-fettsyre som kan redusere risikoen for hjertesykdom.

Svart te
Grønn og hvit te får all helsehypen for seg selv, men den gode, gamle sorte teen har sine fordeler, den også.
Den innholder nemlig theaflavin-antioksidanter, som forskere fra Rutgers University i New Jersey mener kan hjelpe mot såre muskler etter en har treningsøkt.

Å drikke sort te kan også redusere risikoen for hjerteinfarkt.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer