Slanking

Her er øyeblikkene du går opp i vekt

Kjenn dem igjen når du er der.

Legg strategier for de situasjonene som utfordrer flinkingen i deg - kartlegg hvilke øyeblikk i livet ditt som gjør deg tjukk, og vinn over dem. Foto: Image Source
Legg strategier for de situasjonene som utfordrer flinkingen i deg - kartlegg hvilke øyeblikk i livet ditt som gjør deg tjukk, og vinn over dem. Foto: Image Source Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvis du prøver å gå ned i vekt, burde du lukke øynene og se for deg de øyeblikkene som gjør deg tjukk.

Ta en tankereise gjennom dagen din, da finner du dem, de fetende øyeblikkene. Du har vært flink hele dagen, men plutselig foreslår vennene dine at du skal spise buffetmiddag, du har pliktoppfyllende vært på trening, men plutselig ender du opp på jentekveld en vanlig tirsdag - med tilhørende godteriskåler.

Vondt i viljen?

Og ifølge James Hill ved Anschutz Health and Wellness Center ved universitetet i Colorado kan du ikke stole på at viljestyrken din får deg gjennom disse prøvelsene, skriver CNN.com.

- Du kan gå tom for viljestyrke, sier Hill.

Nøkkelen er å akseptere at du har en begrenset viljestyrke, og legge strategier for de situasjonene som utfordrer flinkingen i deg. Dette er de øyeblikkene som oftest gjør oss feite - og løsningene på hvordan du vinner over dem:

På ferie

Problemet: Du er på feire, og vil slappe av og nyte det lokale kjøkkene - men du vil ikke drasse med deg overvekt i bagasjen, for å si det sånn.

Løsningen: Kjøp det deilige franske bakverket, men del med vennene dine, sier Frances Largeman-Roth, kostholdsekspert og redaktør i Health Magazine.

Hjertesorg

Problemet: Du har lyst til å begrave sorgene dine i en toliters iskremboks.

Løsningen: Istedet for å møte vennene dine over en drink for å sladre om eksen, bør du få dem med deg på en joggetur eller en power walk. Largeman-Roth anbefaler deg også å melde deg på i en løpsgruppe som sikter mot et større mål, som en halvmaraton. Der kan du jo også møte nye ansikter?

Les også: Slankevalget som tar ett sekund

Matgildet

Problemet: Du er på fest, og buffeten ser fantastisk ut. Det er gratis, det står klart for innhogg, og ingen stopper deg.

Løsningen: Ikke dra på middagsselskap sulten, sier Melina Jampolis, diett og fitnessekspert hos CNN Health. Spis en proteinrik snack før festen, en proteinbar eller noen skiver kalkun. Ikke drikk så mye alkohol heller. Det inneholder alkohol, og tydeligvis et hemmelig stoff som påvirker viljestyrken...

TV-titting

Problemet: Det er ikke det samme å sitte i sofaen uten å ha noe fett eller søtt å putte i munnen.

Løsningen: Putt det søte eller fete i en mye mindre bolle - eller en liten tallerken. Spis frosne druer eller lag grønnsaksstaver og en sunn dip, foreslår Largeman-Roth. Eller utfør et tankeeksperiment.


Enorme porsjoner

Problemet: Du er på buffet og kan spise alt du makter, eller får servert verdens største porsjon på en generøs restaurant.

Løsningen: Ikke gå på buffetrestauranter, råder Hill. Men hvis du må - sitt med ryggen til herlighetene. Studier viser at folk som ikke sitter med ansiktet mot buffeten spiser mindre. Spis først frukt, grønnsaker og magre proteinkilder, så har du forhåpentligvis ikke plass til så mye av det usunne. Foreslå for de andre at dere deler på dessertene - så får du i det minste en liten smak av mye forskjellig.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer