Helse & Livsstil

Hodeløs lunsj?

Publisert
Sist oppdatert
Det er lunsjtid, du er skrubbsulten og kantinen bugner av fristelser. Hva skal du velge? I slike situasjoner er det lett å kaste all fornuft på båten og la lysten der og da avgjøre. Dette er en utfordring mange møter hver eneste dag. Folk sier ofte til meg at vektoppgangen skyldes lunsjene på jobben, overtidsmaten og forretningsmiddagene. Da har de ikke samme kontrollen som når de skal spise hjemme. Det finnes gode knep for hvordan du kan ta styringa over den situasjonen, men du må bruke hodet. Du må være klar over at det er du som bestemmer hvor mye du skal spise og hva du skal spise. Det er ingen andre som er ansvarlige for det valget. Det er bare så vanskelig når fristelsene står i kø og magen rumler og skriker etter mat.

Noen knep:
1. Bestem deg på forhånd hva og hvor mye du skal spise.

2. Smør matpakke til lunsj hvis du kan, da har du tatt forhåndsvalget. Også matpakker kan gjøres ferske og fristende.

3. Visualiser matsituasjonen og gjerne bestillings- og forsyne seg-situasjonen også. Da er
du bedre forberedt når du står midt oppe i valgøyeblikket.

4. Forsyner du deg fra buffé, begynn med grønnsaker og gjerne sjømat. Ikke fyll tallerkenen for full. Husk at magen blir mett før øynene!

5. Kjøper du mat i kantinen, la desserten stå. Skal du absolutt ha dessert til lunsj, gå tilbake og kjøp den etter at du har spist ferdig hovedmaten. Oftest vil du merke at du behøver en kake eller dessert likevel for å kjenne deg mett.

6. Ikke hopp over lunsjen. Den gir deg en god pause fra arbeidet og påfyll til å kunne yte resten av arbeidsdagen. Husk å forlate kontorpulten slik at du virkelig får en pause.

7. Sitt alltid ned når du spiser og smak på maten. Du blir mer bevisst, tar deg bedre tid,
og nyter maten bedre.

God lunsj. Husk det er opp til deg å la hodet bestemme!

Jeanette Roede
kostholdsekspert
jeanette@kk.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer