Kilo

Hold vekta i overgangsalderen

Slik unngår du å legge på deg når overgangsalderen kommer.

Hold vekta i overgangsalderen
Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Jeg er en dame på 43 år, og har begynt å merke overgangsalderen - og vekta stiger. Jeg trener omtrent tre ganger i uken, med spinning og turer i skog og mark, og spiser sunt. Har du noen tips til hvordan jeg kan ta av noen kilo?EviSvar: Naturen er dessverre ganske ubarmhjertig når man blir eldre, og mange får lettere for å legge på seg da.Jeg synes du gjør veldig sunne ting, som å trene og være mye i aktivitet. Fint at du spiser sunt, da har du et godt utgangspunkt.Det er dessverre slik at får man lavere forbrenning med alderen så man enten trappe opp forbruket (mer trening og hverdagsaktivitet) eller trappe ned inntaket - spise mindre eller spise magrere. Gjerne en kombinasjon. Du må finne ut av hva som passer deg best.Det å velge magrere mat gjør at du får mer mat for kaloriene, noe som kan være lurt. Kutt gjerne på det mettede fettet og på sukkeret, men ikke kutt på det sunne umettete fettet - det trenger du, og er viktig for deg framover! Velg magre kjøtt- og meieriprodukter, og grove korn- og brødvarer. Spis mye frukt og grønt! Blir det en del utskeielser eller mange kosedager, kan det være lurt å kutte her framfor i hverdagskosten!Noen må akseptere at man er noen kilo tyngre når man er voksen enn man var da man var ung, men det betyr ikke at man må slippe helt løs - det er lurt å tenke forebygging og at man skal ha en sunn kropp lenge! Lykke til!Jeanette Roedekostholdsekspertjeanette@kk.noLES OGSÅ:
  • Jogg deg sprek
  • Fristende matpakker
  • Få fart på forbrenningen
  • Sunn og slank på fire uker
  • Spis deg smart
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.