Helse & Livsstil

Hold vekta i sjakk

Unngå at sommerkosen blir sittende på kroppen.

Hold vekta i sjakk
Publisert
Sist oppdatert




For mange pølser, is, utepils og late dager i solen kan fort vise seg på vekta til høsten. Det kan unngås, bare vær litt ekstra bevisst. Her får du noen smarte tips til hva det er greit å være oppmerksom på, sånn at du både kan kose deg og holde en stabil vekt gjennom sommeren.

  • Spis flere måltider hver dag! I ferier er det lett å ty til færre og større måltider, eller at dagen blir et eneste langt stort måltid. Om ikke det er rom for 4-6 måltider på grunn av at døgnrytmen er litt annerledes, pass på å ha i hvertfall 3-4 måltider hver dag, med en tydelig start og en tydelig avslutning.

  • Grillmat er sunt, dersom du velger renskåret eller magert kjøtt - eller hvorfor ikke kylling eller fisk? Grønnsaker er også godt på grillen! Ofte er det tilbehøret som bidrar med flest kalorier. Lag deilige salater og bruk kalorifattige sauser og dressinger. Du kan også lage magert tilbehør som potetsalat og egne dressinger ved å bruke kesam eller yoghurt. Unngå å grille pølser hele sommeren, selv om det kan virke lettvint.
  • Lett og godt på grillen

  • Pakk med deg en lekker og sunn nistepakke om du skal på stranden. En grillet kylling uten skinn er kjempegodt sammen med litt brød og salat, eller et pitabrød eller en wrap fylt med tunfisk eller kylling - og masse frisk salat! Det er enkelt, smakfullt og kan gjøres klart til én eller flere i forkant!
  • Friske matpakker

  • Svømming er fin trim. Når du er på stranden og soler deg, pass på å ta noen friske svømmeturer, og svøm gjerne på litt. Hva med noen minutter med litt løping eller en rask gåtur på stranden eller i området rundt, og avslutt med et forfriskende bad!
  • Svøm for livet

  • Drikk masse vann! Vann slukker tørsten effektivt og inneholder ingen kalorier. Drikker du mye brus med sukker, eller alkoholholdige drikker, gir dette mange ekstra kalorier ved siden av det du spiser! En halvliter øl inneholder for eksempel 200 kalorier, drikker du tre, er dette like mye som en middag! Ta gjerne en ekstra trimrunde, så du har litt på konto, hvis du vet at du skal drikke mye alkohol. Det er lettere å gjøre det i forkant enn dagen derpå!
  • Femina: Den store vanntesten

  • Ikke spis is hver dag selv om solen skinner. Velg gjerne saftis framfor fløteis, det gir mange færre kalorier.
  • Supre sommer-smoothies

  • På lange bilturer, sørg for å ta med mye grønt som du kan knaske på! Kutt opp gulrøtter, kålrot, cherrytomater, blomkål og ev andre grønnsaker du liker. Ta med din egen sunne niste slik at du slipper å kjøpe fet mat som burger, pølser eller pizza hver gang du trenger påfyll av mat på bensinstasjoner eller gatekjøkken. Stopp ved en av de hyggeligere rasteplassene litt bort fra den trafikkerte veien og ta en god og avslappende pause.

  • Start gjerne dagen med en morgentur eller en svømmetur i ferien! Det er en god og frisk start på dagen. Husk at du har ekstra tid i ferien til å trene og være fysisk aktiv, bruk denne tiden bevisst så holder du deg i form gjennom sommerferien.

  • Ikke la regnværet stoppe deg fra å være i aktivitet. Sommerregn er deilig og forfriskende – selv i dårlige klær. Bruk tiden til lek og moro med både store og små, uansett vær!

  • Inngå en avtale med en venn eller venninne om gjensidig gruppepress, dersom du vet med deg selv at det blir vanskelig å komme seg ut på tur i sommervarmen. Send hverandre en sms hver gang dere har trimmet. Litt gjensidig press kan gjøre underverker. Kanskje vekker det konkurranseinstinktet?
  • Tren i det fri
  • Jeanette Roede er KKs kostholdsekspert. Hun er utdannet fysioterapeut og leder Grete Roede AS.Har du spørsmål til henne, kan du sende en e-post til jeanette@kk.no. Foto: Grete Roede AS
    Jeanette Roede er KKs kostholdsekspert. Hun er utdannet fysioterapeut og leder Grete Roede AS.Har du spørsmål til henne, kan du sende en e-post til jeanette@kk.no. Foto: Grete Roede AS Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer