HUSKER DU DÅRLIG? Hos enkelte svikter hukommelsen allerede i 30-årene. Da gjelder det å forebygge. Visste du at 1,5 time trening i uka kan faktisk holde demensen borte? Foto: Getty Images/Comstock Images
HUSKER DU DÅRLIG? Hos enkelte svikter hukommelsen allerede i 30-årene. Da gjelder det å forebygge. Visste du at 1,5 time trening i uka kan faktisk holde demensen borte? Foto: Getty Images/Comstock Images Vis mer

Hjernen

Husker du dårlig?

Hukommelsesproblemer kan starte allerede i 30-årene.

Publisert
Begynner du å bli glemsk?

Gjennomsnittlig alder for hukommelsestrøbbel er 57 år, men det kan faktisk begynne så tidlig som i 30-årene, ifølge Daily Mail.

På en undersøkelse utført via internett, svarte 11 prosent av deltakerne at hukommelsen deres ble dårligere i 40-årene. Seks prosent hadde oppdaget problemer allerede i 30-årene.

Undersøkelsen avslørte også at de over 50 er plaget med frykten for dårlig minne, og mange av dem har hyppige og flaue opplevelser når det kommer til hukommelsen.

Eksemplene var at de dro fra huset uten sokker, glemte hvordan man stavet visse ord, og til og med glemte hva de het når de skulle presentere seg på forretningsmøter.



LES OGSÅ: Kosthold for god hukommelse

Flaue episoder

Undersøkelsen viste også at over halvparten av 50-åringene har opplevd å bli pinlig berørt av å glemme de enkleste ting. Andre menneskers navn kom på toppen av listen, fulgt av nøkler og briller. Noen innrømte også at de hadde glemt at de var på butikken sammen med noen, og dratt uten dem.

Selv om disse episodene godt kan avskrives som humoristiske feil og god gammeldags glemsomhet, viste undersøkelsen at 31 prosent av oss er bekymret for å få trøbbel med hukommelsen nå, og like mange bekymrer seg for at det blir et problem i fremtiden.

Hele 92 prosent av de over 50 svarte at de aktivt jobber for å holde hjernen vedlike.

SNU RYGGEN TIL DEMENS: Med en rask gåtur minst tre ganger i uka, kan du styre unna hukommelsesproblemer og demens.
SNU RYGGEN TIL DEMENS: Med en rask gåtur minst tre ganger i uka, kan du styre unna hukommelsesproblemer og demens. Vis mer

– Alle kan trene opp hukommelsen

Undersøkelsen fra den webbaserte voksenopplæringen «Love to Learn» tok for seg mer enn 1000 voksne over 50 år.

– Godt minne er noe du gjør, ikke noe du eier. Hjernen er en muskel som forandrer seg etter hvordan du bruker den, og hva du øver på. Alle kan trene opp hukommelsen, og du vil bli overrasket over hvilken fremgang du kan se, sier tidligere verdensmester i hukommelse, Jonathan Hancock.



OGSÅ: Dårligere hukommelse av stress

Slik holder du hjernen aktiv

De mest populære formene for hjernetrim er:
  • Lesing
  • Kryssord
  • Sudoku
  • Hjelpe ungene med leksene
  • Ta nye kurs

    Trening holder hjernen frisk

    I tillegg sier forskerne at bare 1,5 time trening i uka kan holde demensen borte, og hjelpe deg med å beholde den gode hukommelsen, dette også ifølge Daily Mail.

    Dette gjelder også for de over 60 år. Forskere sier at det aldri er for sent å begynne med fysisk aktivitet. En ny studie viste at de som trente 90 minutter i uken, selv om det er er mindre enn anbefalt, reduserte risikoen for vaskulær demens med 40 prosent, ifølge studien som ble publisert i American Heart Associations magasin Stroke.

    Vaskulær demens er den nest vanligste formen for demens, etter Alzheimers. Det forårsakes av problemer med blodtilførselen til hjernen.

    Beskyttelsen hjernen får av jevnlig fysisk aktivitet var den samme uavhengig av alder, utdannelse eller tidligere sykdommer som slag eller diabetes.

    SKRANTER HUKOMMELSEN? Det er faktisk mulig å gjøre noe med det allerede nå. Foto: Getty Images
    SKRANTER HUKOMMELSEN? Det er faktisk mulig å gjøre noe med det allerede nå. Foto: Getty Images Vis mer
  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer