RØKT, SALTET: Dette er bearbeidet kjøtt - og du bør kutte ned på inntaket av det.
RØKT, SALTET: Dette er bearbeidet kjøtt - og du bør kutte ned på inntaket av det. Vis mer

Bearbeidet Mat

Hva er egentlig bearbeidet kjøtt?

Er blant annet koblet til økt risiko for kreft og hjerte- og karsykdom.

Publisert
I kostholdsrådene anbefales det å redusere inntaket av rødt og bearbeidet kjøtt.

Men mange stiller seg kanskje spørsmålet; hva er egentlig bearbeidet kjøtt og hvorfor anbefales det å kutte ned på det?

«Bearbeidet» brukes om kjøtt som er saltet, røkt eller behandlet på en annen måte for å forlenge holdbarheten. Eksempler er røkt skinke, bacon, salami, røkte pølser, og det meste av kjøttdeig og farseprodukter som er på markedet.

Kjøtt og kjøttprodukter som er fryst eller kokt betraktes ikke som bearbeidet kjøtt i denne sammenheng.

Ifølge rapporten «Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer» utført av Nasjonalt råd for ernæring i 2011 er det primært kjøttprodukter som er røkt, saltet eller konservert med nitritt eller nitrat som bør reduseres.

Derimot er det i orden å velge kjøttvarer som er tilberedt ved koking, steking, tørring, hermetisering, fermentering eller frysing.

LES OGSÅ: Dropp denne kjøttmaten nå

Lev lenger uten

Ny forskning har også vist en sammenheng mellom behandlet kjøtt og for tidlig død, står det i en rapport publisert i BMC Medicine.

Mer enn en halv million menn og kvinner mellom 35-69 år ble i ti land fulgt av forskere i løpet av et tiår. På slutten av studien var 26.000 av dem døde. Forskerne fant en sammenheng mellom bearbeidet kjøtt og økt sjanse for tidlig død, spesielt hjerte-og karsykdommer og kreft.

Ifølge Womens Health Magazine anslår forskerne at rundt 3 prosent av tidlige dødsfall i året kunne vært unngått ved å begrense inntaket av behandlet kjøtt til mindre enn 20 gram per dag i gjennomsnitt.

Knyttet til tarmkreft

Rødt og bearbeidet kjøtt har også kommet på norske kostholdsmyndigheters varskuliste etter tydelige koblinger til tarmkreft, skriver Forskning.no. Rundt 3000 nordmenn får ifølge Kreftforeningen kreft av denne typen hvert år.

Rådet fra rapporten fra 2010 er å holde det ukentlige inntaket av rødt og bearbeidet kjøtt på maksimalt 500 gram i uka. Forskningen viser en klar sammenheng mellom inntak av bearbeidet kjøtt, og kreft i endetarm og tykktarm.

LES OGSÅ: En pølse om dagen kan føre til kreft

Kan skade DNA-et

Ernæringsprofessor Rune Blomhoff som ledet gruppen bak rapporten fra Nasjonalt råd for ernæring uttalte den gang til Forskning.no at det er sammensatte mekanismer som kan gjøre at du får kreft.

– I rødt kjøtt finnes det stoffer som vi kaller karsinogener, som kan skade arvestoffet DNA, og øke risikoen for at det dannes kreftceller, sier Blomhoff.

– Man kan blant annet tenke seg at det er jernet i kjøttets muskelfibre som kan virke lokalt i tarmen, fordi jern er skadelig i fri form. Her er det antakelig flere ting som virker sammen – et knippe mekanismer, sier Blomhoff.

Glad i melk? Det kan faktisk på sin side redusere risikoen tarmkreft.

Bytt til hvitt

Du kan redusere inntaket av bearbeidede kjøttvarer ved å velge rene råvarer med lite fett og salt i stedet.

For de som har for høyt inntak av bearbeidet rødt kjøtt, anbefaler helsemyndighetene å erstatte dette med kjøtt fra kylling og kalkun.

Kjøttslagene som regnes som røde er forøvrig storfe, svin, sau og geit.

LES OGSÅ: Disse bønnene er helt geniale

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer