Menn legger ikke mye tid og krefter i julegaven din, skal vi tro statistikken.
MadeleineFerre
All Over Press
Publisert Sist oppdatert
Det gamle kjønnsrollemønsteret dukker opp når nordmenn handler julegaver. Det bekrefter en landsomfattende undersøkelse utført av Norstat for Ikea.
Han velger fort og «gæli»
De fleste nordmenn legger mye tid og omtanke i sitt valg av julegaver. Nesten halvparten av befolkningen bruker over åtte timer på å planlegge og kjøpe inn julegaver. Men de som er kjent for å saumfare butikkene på lille julaften er også godt representert.
Rundt hver fjerde nordmann gjør nemlig unna alle julegaveinnkjøpene på under to timer. Kvinnene bruker langt mer tid enn mennene på å finne de perfekte gavene, og dobbelt så mange kvinner som menn bruker over åtte timer på julehandelen.
43 prosent av alle nordmenn bruker over åtte timer på å planlegge og handle julegaver, mens 28 prosent tar lett på julegavehandelen. Sistnevnte gruppe bruker kun 1-2 timer på planlegging og innkjøp av årets julegaver.
Det er særlig kvinner som bruker mye tid på å finne de perfekte julegavene. 56 prosent bruker over åtte timer på årets julegaver, mens kun 29 prosent av mennene gjør det samme.
Mennene bruker minst tid på planlegging og innkjøp av julegaver. Hele 39 prosent av mennene bruker under to timer på julegaver, mens kun 17 prosent av kvinnene gjør det samme.
Nordlendingene bruker mest tid på å finne de perfekte julegavene. 50 prosent bruker over åtte timer på julegavehandelen. Til sammenligning er det vestlendingene som velger de raskeste løsningene.
De som har under 300.000 kroner i husholdningsinntekt bruker mer tid på å planlegge og kjøpe inn julegaver enn husholdninger med en inntekt på 900.000 kroner eller mer. 42 prosent av de som tjener under 300.000 bruker over åtte timer på planlegging og innkjøp av julegaver, mens kun 39 prosent av de som tjener over 900.000 gjør det samme.
Hvis nordmenn kun får velge å gi en enkelt julegave, ville valget havnet på kjæresten. 1 av 3 nordmenn synes partneren er den viktigste mottakeren av årets julegaver.
Særlig menn er opptatt av at kvinnen i deres liv skal få en kjærestegave under treet. Nesten halvparten ville valgt å gi sin eneste julegave til sin kjære. Kvinner er mer opptatt av at barna ikke blir skuffet på julaften.
33 prosent av befolkningen ville valgt kjæresten som den personen som hadde fått julegave, hvis de kun hadde hatt en gave å gi. Kun 2 prosent av befolkningen ville valgt fedre eller søsken som mottaker av sin eneste julegave i år.
29 prosent av kvinnene mener julegaven til barna er den viktigste. Til sammenligning mener kun 16 prosent av mennene det samme. Mennene setter kjærligheten høyt, og 45 prosent oppgir sin kjære som den personen de ville gitt julegave til, hvis de kun hadde en julegave å gi. Dette er over dobbelt så mange som kvinnene. Kun 22 prosent av disse ville gitt sin eneste julegave til sin kjære.
Barna er høyest prioriert blant de som har høyest utdannelse. Av disse svarer 32 prosent at de ville valgt å gi sin eneste julegave til barna. Til sammenligning sier kun 13 prosent av de som har grunnskoleutdanning det samme.
Den vanskelige kjærestegaven
Den vanskeligste julegaven nordmenn skal kjøpe i år, er til kjæresten, samboeren eller ektefellen. Det å finne den perfekte julegaven til sin bedre halvdel, er noe nordmenn flest synes er en utfordring.
Over dobbelt så mange menn som kvinner synes julegaven til kjæresten er en større utfordring enn noen andre julegaver. På de neste plassene følger mor, far og barn.
28 prosent oppgir kjæresten som den personen det er vanskeligst å kjøpe julegave til. Foreldrene følger på de to neste plassene. 12 prosent synes mor er den vanskeligste å finne julegave til, mens far følger deretter med 9 prosent. 8 prosent har størst utfordringer med å finne julegaver til barna, mens 7 prosent synes gaven til søster/bror er den vanskeligste. Kollegaer er de vi sliter minst med å kjøpe julegaver til.
41 prosent av mennene oppgir kjæresten som den vanskeligste personen å finne en julegave til, mens kun 15 prosent av kvinnene synes det samme om sin bedre halvdel. Det kan virke som om menn generelt har problemer med å finne julegaver til kvinner. Mor kommer nemlig på en soleklar andreplass på mennenes liste over de som det er vanskeligst å kjøpe julegaver til.
10 prosent av kvinnene synes barna er de vanskeligste å finne en julegave til. Det er dobbelt så mange som mennene, hvor kun fem prosent synes det samme.
God økonomi gjør ikke gavevalget til kjæresten enklere. 46 prosent av de som har husholdingsinntekt på over 900 000 synes julegaven til kjæresten er den vanskeligste å finne. Til sammenligning er det kun 17 prosent av de med inntekt under 300.000 som synes det samme.
30 prosent av Oslo-beboerne synes julegaven til kjæresten er det vanskeligste kjøpet, mens kun 24 og 25 prosent av nord - og vestlendingene synes det samme.