Helse & Livsstil

Hva har du på skiva?

Publisert
Sist oppdatert




Vi nordmenn er kjent for brødmåltidene våre, den klassiske brødskiven med alt mulig rart på. Det klassiske norske brødmåltidet er faktisk ernæringsmessig veldig sunt og godt! Velger du det grove brødet med sunt og magert pålegg, blir det et fullverdig godt måltid. Men hvilke pålegg skal du velge for at brødmåltidet blir best mulig for kroppen – og for akkurat din gane? Det siste må du selv finne ut, men her kommer noen tips for de sunne valgene.

● Ost er en god kalsiumkilde og er gunstig i så måte. Innholdet i ost varierer mye, men fettet du finner i osten er mettet fett, så til daglig kan det være lurt å velge de magre alternativene. Smøreostene er ofte magrere enn faste oster.
● Kjøttpålegg er så mangt, og også her er det store forskjeller i fettinnholdet. Velger du magre kjøttpålegg som kokt skinke, kalkun, kylling og roastbiff, sparer du mange kalorier og mettet fett. Unngå for mye av servelat og pølsepålegg.
● Leverposteiutvalget er stort. Leverpostei inneholder mange gode næringsstoffer, og her kan det være vel så lurt å velge en postei med det sunne umettede fettet, som å velge en mager.
● Fiskepålegg er sunt! Enten fordi det inneholder lite fett (for eksempel reker og tunfisk) eller fordi det er rikt på det sunne omega-3-fettet (for eksempel makrell, sild og laks).
● Majonessalater inneholder mye sunt fett, men er veldig kaloririke, så begrens hvor ofte og hvor mye.
● Søte pålegg har som oftest et høyt innhold av sukker og/eller fett. Begrens inntaket, og velg syltetøy med lite sukker og mye bær.
● Frukt er et ypperlig påleggsalternativ, for eksempel eple, banan og kiwi.
● Grønt er skjønt! Pynt brødskiven med grønt, så får du lurt inn litt grønnsaker også her, samt at det hever både smaks- og synsinntrykket.
● Margarin og majones i de lette variantene inneholder det sunne umettede fettet, og kan
gjerne kombineres i tynt lag sammen med kokt skinke, kalkun og lettsyltetøy. Velg dette framfor smør.
● Husk å variere og å lage innbydende brødskiver. De fleste av oss har i alle fall to brødmåltider per dag.

Jeanette Roede
kostholdsekspert
jeanette@kk.no

Hva har du på skiva?
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer