ÈN FOR MYE? Burde du telle enheter i julebordsesongen? Det er ikke mange som skal til før du kan kalles storforbruker av alkohol.  Foto: Thinkstock.com
ÈN FOR MYE? Burde du telle enheter i julebordsesongen? Det er ikke mange som skal til før du kan kalles storforbruker av alkohol. Foto: Thinkstock.com
Alkoholenheter

Hvor mye alkohol drikker du?

Det er stor sannsynlighet for at du overskrider anbefalingene.

Julen er endelig her, og det er duket for mange festligheter i tiden fremover.

Men etter en hyggelig kveld med familie eller venninner, er det ikke alltid så lett å ha oversikt over antall alkoholenheter du drakk.

Det er imidlertid stor sannsynlighet for at det ble et glass eller to for mye, for Helsedirektoratet anbefaler alle å trappe ned på inntaket.

Alkoholforbruket til nordmenn har nemlig gått kraftig opp de siste årene, og hver nordmann får i seg omtrent syv liter ren alkohol i året.

Hvor mye som er for mye forteller ikke Helsedirektoratet noe om, men i Sverige anbefales ikke kvinner å drikke mer enn 1,56 alkoholenheter om dagen, eller 11 alkoholenheter i uka. I Danmark er anbefalingen 13 enheter.

Hvis vi følger Verdens Helseorganisasjons anbefalinger burde vi kvinner ikke drikke mer enn 14 alkoholenheter i uka - gjør vi det, regnes vi som storforbrukere.

Tror du en enhet er et stort glass rødvin, én shot eller én pils, så må du tro om igjen. Så enkelt er det ikke.

LES OGSÅ: Derfor blir kvinner mest fyllesyke

Så mye er en enhet

Norge bruker samme mål for alkoholenheter som WHO og våre naboland. En alkoholenhet tilsvarer da 15 ml ren alkohol, eller i vekt 12,8 gram alkohol. Dermed blir alkoholregnskapet slik:

En flaskeøl på 0,33 l med en alkoholprosent på 4,5 tilsvarer én alkoholenhet.

En halvliter øl med alkoholprosent på 4,5 tilsvarer 1,52 alkoholenheter.

Et glass vin med 12 prosent alkohol utgjør én enhet. Er alkoholprosenten på 12,5 utgjør glasset 1,25 enhet.

Merk deg at vinglasset det er snakk om er på 1,5 dl. Du fyller kanskje mer i glasset selv, og da vil altså vinglasset utgjøre flere enheter enn nevnt her.

Hvor mange alkoholenheter én drink utgjør avhenger av både hva lags og hvor mye sprit som er brukt. Det er i utgangspunktet ikke lov å servere drinker med mer enn 4 cl sprit med alkoholprosent på 40 i restauranter og barer i Norge. Dermed vil en drink inneholde så vidt over én alkoholenhet.

For full?

Det er fort gjort å overskride grensene til WHO, og bli kategorisert som storforbruker. Hvem har ikke drukket vin tilsvarende ei flaske i uka, eller en drink og et par øl i helga? Drikker du tre halvlitre har du nesten fått i deg en tredjedel av de 13 enhetene før du havner i storforbruker-kategorien.

I tillegg til risikoen for å drikke for mye over tid, er det også greit å tenke over at enhver fest innebærer en risiko for å drikke mer enn du egentlig burde for én kveld, og da er disse reglene gode å støtte seg til:

  • Ikke drikk på tom mage.
  • Drikk sakte og nyt, ikke kast nedpå.
  • Drikk et glass vann mellom hvert glass alkohol.
  • Ta en pause når du kjenner deg brisen.
  • Hopp over den siste drinken.
  • Pass på venninnene dine hvis de er fulle
  • Vis "sisterhood" og ta vare på ukjente jenter hvis du ser at de er veldig fulle.

    Forbrenning har noe å si

    Én ting du bør være klar over før du kjøper drink nummer fire, er at noen av oss faktisk er mer sårbare for alkohol enn andre, og dermed risikerer å bli fortere fulle.

    Alkoholopptak og nedbrytning i kroppen en ganske så omstendelig prosess, og det varierer som oftest fra person til person (kommer blant annet på faktorer som høyde, vekt, kjønn).

    Omtrent 20 prosent av alkoholen du drikker absorberes i blodstrømmen direkte fra magesekken, mens 80 prosent absorberes av tynntarmen.

    Dette betyr at jo lenger tid alkoholen befinner seg i magesekken, jo langsommere blir den absorbert – og jo lavere vil verdien av alkoholkonsentrasjonen (promillen) i blodet bli.

    Dette er blant annet forklaringen på hvorfor det å spise mens du drikker kan forhindre at du blir «pære full».

    LES OGSÅ: Rund i kantene? Drikk forsiktig

    Gode råd for dagen derpå

    Det er lite du kan gjøre med selve bakrusen, men du kan behandle symptomene og skape større velvære:
  • Kom deg ut av senga. Ikke bli liggende med dårlig ånde, mascara på kinnet og leppestift på haka, selv om det føles fristende.
  • Ta en lang dusj. Frem med alle godsakene; peeling, dusjoljer, skrubbebørster. Vask håret godt, bruk shampo to ganger hvis håret ditt lukter røyk. Bruk lette hudkremer og ta på deg noe behagelig etterpå. Bruk minimalt med sminke.
  • Drikk vann. Vann bør du også drikke kvelden før, men det frisker opp også når skaden er skjedd.
  • Vær i aktivitet. En lang tur i friskt nyttårsvær klarner hodet og får fart på blodomløpet. Føler du deg elendig, kan du trøste deg med at du ikke trenger å gå så fort.
  • Spis frisk, god mat. Selv om trangen til fet mat kan være stor, er fet mat mer nyttig før du drikker enn dagen derpå. Fett forsinker opptaket av alkohol i kroppen, slik at du kanskje får noe mindre alkohol i systemet.
  • Har du hodepine som ikke går over etter at du har spist, drukket og fått frisk luft, kan du forsøke lette smerestillende.
  • Til forsiden