Helse & Livsstil

Jeanettes 10 beste vekttips

«Det er ingen mat som er så usunn at den aldri kan spises. Men det er heller ikke noe som er så sunt at det alltid kan spises.»

Publisert
Sist oppdatert
1. Spis regelmessig, fire til seks måltider hver dag. Begynn med en god frokost. Spis lunsj, middag og kvelds og unn deg gjerne ett eller flere mellommåltider i løpet av dagen. Finn en måltidsrytme som passer i din hverdag, men la det ikke gå mer enn tre–fire timer mellom måltidene.2. Spis variert. Da får kroppen alle de ulike næringsstoffene den trenger. Ingen matvare er forbudt. Men noen bør du spise sjeldnere eller i mindre mengder enn andre.3. Spis grove brød og kornvarer. Da får du med deg mange nyttige næringsstoffer som fiber, vitaminer, mineraler, og sporstoffer. De grove brød- og kornsortene er dessuten gunstige når du vil ned i vekt, fordi de gir en bedre metthetsfølelse som varer lenger.4. Spis fisk flere ganger i uken, både mager og fet er bra. Fet fisk er rik på det sunne, umettede fettet, og bør brukes jevnlig både som pålegg og til middag.5. Velg magre kjøtt- og meieriprodukter. Da unngår du mye av det usunne, mettede fettet, samtidig som du får i deg alle de nyttige næringsstoffene fra disse matvaregruppene.6. Husk frukt og grønt – seks om dagen! Det er rikt på vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber. Et høyt inntak av disse matvarene beskytter mot utvikling av kreft samt hjerte- og karsykdommer, derfor anbefaler jeg at du hver dag spiser tre ulike frukter og tre porsjoner grønnsaker.7. Ta tran og multivitamin-mineraltilskudd daglig. En barneskje tran hver dag bidrar med vitamin D og det sunne omega-3-fettet som det kan være vanskelig å få nok av gjennom maten. Med et multivitamin-mineraltilskudd i tillegg vet du at du får nok.8. Drikk vann! Vann er den beste tørstedrikken. Drikk gjerne også kaffe, te, lettbrus eller lettsaft, men ikke i stedet for vann. Vær bevisst på hvor ofte eller hvor mye vin eller annen alkohol du drikker.9. Ta vare på matgleden. Prioriter god mat og matlaging. Ikke stå og spis, men dander maten lekkert på en tallerken. Spis sakte og nyt. Spiser du langsomt og tygger godt, trenger du mindre mat for å bli mett. Og: Ikke ha unødvendige fristelser liggende i skapet. Ta ut skilsmisse med de mest usunne og unødvendige kaloribombene.10. Skal du gjøre endringer i livsstilen din, så velg noe du kan leve med på sikt. Ikke gjør for mange og for store forandringer på en gang. Er det mye nytt for deg på tipslisten, så start med noen av rådene og fortsett med flere når du har etablert de første som gode vaner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer