Helse & Livsstil

Kosemat

Publisert
Sist oppdatert




Dette er en tid av året hvor vi gjerne er mye inne og verken har lyst til å gå ut eller orker det. Først av alt: Det er lurt å presse seg litt. Det er så ekstra deilig når man først har kommet seg ut. Men mørket gjør noe med oss. Vi får lyst til å krype inn i en liten hule, tenne stearinlys og kose oss. «Nå skal vi kose oss,» sier vi, og trekker fram noe godt å spise. Resultatet blir for mange at mørkehalvåret er synonymt med å legge på seg noen uvelkomne kilo. Hvorfor er mat så viktig når vi skal kose oss? Og gjerne søt og fet mat. Knekkebrød med leverpostei er i alle fall ikke det første jeg tenker på når jeg skal kose meg. Dette med sammenhengen mat og kos tror jeg ikke er en uvane. Jeg mener det er en
del av kulturen vår, og det er det viktig at den får lov til å forbli. Men hvor ofte og hva slags mat, er det lurt å være bevisst på. Og det er noe du lett kan gjøre noe med
hvis du vil:
● Ikke ha mye godterier og snacks tilgjengelig i skapet. Har du noe som frister, blir det vanskeligere å stå imot.
● Gjør noe sammen. Gå en tur, les høyt for hverandre, løs kryssord eller sudoku, dans i stuen, spill et spill. Er du alene hjemme, kan du kanskje ringe noen? Det er hyggelig det!
● Finn fram annen type kosemat på hverdager. Oppskåret frukt (en mango koster cirka like mye som en sjokolade), kanelknekkebrød med eplesyltetøy (det er som å spise eplekake), oppskårne grønnsaker med en god yoghurt- eller kesamdipp, en kopp te, en yoghurt med litt havregryn og oppskåren frukt i, tørket frukt. Det finnes faktisk mange gode alternativer. Jeg liker godt å kose meg med en smoothie, og det er barna glad i også.

Jeanette Roede
kostholdsekspert
jeanette@kk.no

Kosemat
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer