Trening

Lær å trene riktig

Trening skal bare skal gjøre deg godt. Her er tre ting du bør huske på for å unngå skader.

Lær å trene riktig
Publisert
Sist oppdatert
På en av de faste treningsklasssene mine denne uken dukket det opp et velkjent, smilende fjes. Eva har trent på SATS i en årrekke, faktisk helt fra starten i 1997. Da jeg så henne slo det meg med en gang at det er lenge siden jeg har sett henne.Det stemte. Etter klassen kom vi i snakk, og hun fortalte meg om en lang «reise» gjennom helsevesenet og dets ytterpunkter med en rygg som til tider har vært invalidiserende. Eva har alltid vært aktiv i tillegg til tøffe studier og etter hvert en krevende jobb og familie. Hun har aldri sluttet å trene, og har sånn sett gjort alt «riktig» for å holde seg unna helsefellene.Trening mot ryggsmerterYoga mot vond ryggLikevel fikk hun vond rygg, så vond at hun ikke klarte å stå opp om morgenen. Fastlegen ba henne om å trene - vel og bra, det gjorde hun. Og fikk mer vondt. Hun forsøkte kiropraktor, det hjalp litt, hun kjøpte dyre massasjetimer, det hjalp også litt. Hun har testet alt fra ro til aktivitet, og de fleste behandlingsformer.Til slutt havnet hun hos sin personlige engel - en personlig pilatestrener. Det finnes ikke mange av dem fremdeles, men jeg spår og håper at de blir flere, for det er behov for dem. Slik får du en sterk kropp- Jeg har aldri trent magemusklene på riktig måte, fortalte Eva. - Pilatestreneren brukte mange rare forklaringsmåter, men det virket - jeg fikk liksom kontakt med musklene på en helt annen måte. Hun ba meg om å la bekkenet flyte ut og trekke ribbena sammen - og mye annet rart, smiler Eva. Nå sto hun der etter MageRygg-timen min og hadde endelig skjønt det, ifølge henne selv. Nå fikk hun tak i alle de sovende musklene hun har sett at jeg skriver om - og ryggen er helt fin!Et par andre etternølere som hadde deltatt på klassen min hadde blitt igjen og lyttet. De nikket og var interesserte. Den ene forklarte at hun hadde trodd hun ikke kunne gjøre sit-ups uten å få vondt i ryggen helt til Jill (altså jeg) ba henne om å «skrelle ryggen av gulvet som et appelsinskall, ikke løfte hele ryggen i ett stykke». Ja, ja - vi trenger alle ulike nøkkelsetninger for å åpne opp bredbåndtilgang mellom kropp og hjerne i stedet for analoge linjer eller ingen linje i det hele tatt. Enden på denne lykkelige historien er altså at Eva er frisk i ryggen. Og budskapet? Det er flere.1. Om det feiler deg noe, så ikke vær redd for å prøve andre veier, så lenge disse nye veiene ikke innebærer skumle medikamenter eller er altfor dyre. Legevitenskapen vet ikke alt om bevegelsesapparatet, og spesielt ikke om ryggen.2. Kroppen trenger å lege seg selv. Vi har lett for å tenke på behandling av skader som noe eksternt – en slags medisin vi skal motta passivt. Sannheten er at kroppen som regel trenger å gjenlære ferdigheter den har mistet, og uten at skaden behandles på denne grunnleggende måten vil den bare dukke opp igjen og igjen.3. Personlig treningshjelp er gull verdt. Ingen kropper kan alt. Trening, være seg pilates, styrketrening, yoga eller kondisjonstrening kan læres og bli til mye bedre nytte for deg. Du kan finne nye måter, nye dybder i treningen ved å investere i litt privat hjelp. Kanskje en julegave til deg selv?Jill Jahrmanntreningsekspertjill@kk.noLES OGSÅ:Finn noen å svette medBest med ballGi deg selv et energikick12 gode grunner til å trenePå yoga-jaktHollywoods hemmelige treningstriks

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer