Kk

Les Vibekes spreke råd

KK-ekspert Vibeke Klemetsen svarte leserne i nettmøte torsdag kl. 10-12.





Vibeke Klemetsen er KK Kropps yoga-ekspert og vil ha jevnlige nettmøter på kk.no fremover.

Send inn ditt spørsmål nederst i artikkelen!

  • Navn: Vibeke Klemetsen
  • Status: Har en datter på 10 år, gravid med nummer to. Termin i begynnelsen av november.
  • Jobb: Programleder på TV Norge
  • Har trent: Mye dans og kickboxng før yoga. Har trent ashtanga yoga i ca 6 år.

I hvert nummer av KK Kropp får du nyheter og tips til yoga-treningen fra bladets ekspert, Vibeke Klemetsen.

- Hvorfor trener du yoga?

- Yoga er både meditasjon og styrke trening på samme tid. Selv trener jeg ashtanga, som er den mest fysiske formen for yoga. Da blir jeg svett og føler at jeg får brukt kroppen skikkelig. Yoga er også et verktøy jeg bruker i hverdagen. Jeg blir roligere, mindre stresset og mer fokusert. Jeg har aldri prøvd dop, men for meg er yoga som dop. Jeg blir høy når jeg trener og får abstinens når jeg er syk eller ikke kan trene.

- Når begynte du med yoga?

- Da jeg var gravid for ti år siden. Jeg lærte pusteøvelser før fødselen. Senere reiste jeg mye i USA, og ble mer kjent med treningsformen. Jeg har tatt lærerutdannelse både i Cornwall og nå sist i Oslo med Alexander Medin og har jobbet en stund som yogalærer.

- Hvor ofte trener du?

- Vanligvis rundt fire-fem ganger i uken, og aller helst om morgenen. Jeg står opp klokka seks når det er stille og mørkt, og er i studio rundt sju for egentrening. Da er det ingen som snakker, bare jevn flyt, og du er helt i din egen verden. Først trodde jeg ikke kroppen ville fungere så tidlig, men nå føles det helt magisk! To timer bare for meg selv.
Nå når jeg er gravid er det ikke så lett å stå opp så tidlig og da trener jeg på formiddagen eller på ettermiddagen. Likevel prøver jeg å få til like mange økter i uka.

- Blir man slank av yoga?

- Hvis du trener regelmessig, blir du både slank og sterk. Hva du spiser er selvsagt også viktig. Det fine med yoga er at det gjør deg mer bevisst på hva du putter i munnen.

- Ditt beste sunnhetstips?

- Mye vann, sunn mat og mye trening og aktivitet, men ikke vær for streng med deg selv. Unn deg både ferie og usunn mat i perioder.


Nettmøtet er nå avsluttet.

Følg med på kk.no for flere spennende nettmøter i tiden som kommer!

hva er best?

, innsendt av Lindella
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0018.08.2009 / kTuesday. 11:34
Før gikk jeg på skole, og satt mesteparten av tiden på dagen og jobbet med oppgaver. Da fikk jeg tid til å trene 3 gode økter i uka, på ca 1 time hver. (type spinn, step, styrke o.l.) Nå jobber jeg i klesbutikk, og går og står minst 6 timer om dagen, 6 dager i uka, og er ofte så sliten i føttene at jeg ikke gidder å trene på kveldstid. Hva vil du si er det beste alternativet av disse to? For vektens skyld.
Hei Lindella!Først og fremst må jeg bare si at det er vanskelig for meg å vurdere hva som er det beste alternativet av de to. Det er jo to forskjellige livssituasjoner som krever to forskjellige ting. Det jeg vil anbefale er å få presset inn en treningsøkt før du begynner på jobb, da slipper du problemet med å være for sliten til å trene på kvelden. Variasjon er jo da kjempe bra, spinning, løping, yoga eller styrke. Gjør det du liker best.Lykke til!Vibeke

Gravid og yoga.

, innsendt av -FF-
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0018.08.2009 / kTuesday. 11:53
Hei hei.Jeg er nokså ny innen yoga, trente ca i 3-4 mnd før jeg ble gravid.2 kurs og trente til dvd hjemme. Det å bli gravid var en lang prosess for meg og min mann, så vi er evig takknemelig for dette under som nå er på vei:)) er nå rett over 13 uker.kjenner jeg nå gleder meg til å trene yoga igjen, har bestilt en dvd med yoga for gravide. men jeg lurer på om det er noen konkrete bøker eller dvd`er du kan anbefale. eller om det er øvelser jeg bør holde meg unna? vil ikke gjøre noe skadelig for fosteret, men har lest yoga skal være bra under svangerskapet...Takker for eventuelt svar fra en erfaren:))
Hei FF!Gratulerer med graviditeten. Jeg er jo 29 uker på vei selv og vet akkurat hvilken gave det er. Det jeg først og fremst vil anbefale er å melde deg på et gravide yogakurs. Selv om jeg fremdeles trener ashtanga yoga har jeg meldt meg på et yogakurs for gravide på Puro Yoga. Her fokuserer man mye på pusten ift graviditet og fødsel samtidig med at man jobber med å åpne hofter og løsne opp i muskulaturen rundt bekkenbunnen.I tillegg så vil jeg jo si at du fremdeles kan trene "vanlig" yoga i en lang periode selv om du er gravid(etter uke 12 vel og merke), spesielt siden du allerede har gått på kurs og har lært det mest grunnleggende. Snakk med instruktøren din før du begynner og han/hun vil veilede deg gjennom økten ift til din graviditet. Dvd'er og bøker vil også fungere veldig bra forsåvidt men foreløpig har jeg ikke funnet hverken noen bøker eller dvd'er som jeg syns er kjempe bra. Er inne på tanken om å lage en yogabok for gravide selv, men den får du evt bruke om du blir gravid igjen i fremtiden:)PS!Kjøp også neste nummer av bladet Gravid. Der har jeg laget en yoga-serie for gravide:-)Lykke til med svangerskapet.Vibeke

Regelmessig yoga

, innsendt av Kristine
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0019.08.2009 / kWednesday. 10:59
Hei, Vibeke :-)Jeg har prøvd noen timer med ashtanga yoga før, på Spenst. Nå har jeg nettopp flyttet til Trondheim, og her har de et senter, Zenit Yoga, som kun tilbyr yogatrening.Mitt spørsmål til deg er som følger; Om jeg skal ta opp igjen yogatreningen, hvor ofte "bør" jeg trene yoga? "Bør" jeg trene hjemme utenom timene?Tilleggsinformasjon: Yogatreningen vil komme i tillegg til regelmessig (hovedsaklig annenhverdag) jogging i friluft. Jeg går også på et fulltisstudie, og har tenkt å melde meg til frivillig arbeid. Mulig det blir noen studentorganisasjoner på meg og. Dette må jeg jo selvfølgelig se ann ettersom hva jeg får tid til!Tusen takk for svar! :-)
Hei Kristine!Trøndelag er bra!!..er fra Oppdal selv og har vært mye i Trondheim. Det er veldig bra å høre at du vil fortsette med yoga og Zenit yoga har jeg hørt er veldig bra. Jeg kjenner en av instruktørene der, vi gikk på teacher training sammen i hele fjor, og hun er fantastisk søt, flink og inspirerende. Hun heter Tatiana så sjekk ut hvilke timer hun har. Så ja, du bør absolutt ta opp yogatreningen igjen. Vanskelig for meg å si hvor mange ganger i uka du bør trene, det kommer jo helt an på hvor mye tid du har men jeg mener vel at du kan trene minst 3 ganger i uka. Har du ikke tid til å gå på timer så ofte så se om du kan trene litt hjemme. Det finnes jo mange bra dvd'er du kan trene til så mitt råd er å investere i det.Lykke til med både studier, frivillig arbeid og ikke minst yogaen:-)Vibeke

Uten tittel

, innsendt av mykere
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0019.08.2009 / kWednesday. 20:59
Hei:-) Jeg har et lite problem, jeg må bli myk innen jul eller hvertfall fortest mulig siden idretten min krever det. Jeg går ned i spagaten lett, men ikke splitten. Kan du noen øvelser slik at jeg kommer meg ned i splitten?
Hei du!Jeg blir veldig nysgjerrig på hvilken idrett du driver med:-)Siden du spør meg vil jeg jo rett og slett si at de aller fleste sittende øvelser i yoga vil være med på å gjøre deg mykere. Jeg skjønner at det er splitten som er viktig for deg men siden jeg ikke driver med turn el er det viktig å anbefale ting som er "riktig" ift det jeg kan. Kjøp deg en yogabok eller gå inn på www.yogajournal.com så vil du finne masse øvelser der du kan bruke.Lykke til med splitten!Vibeke

Tredemølle

, innsendt av Uvitende
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0019.08.2009 / kWednesday. 22:52
Hei,lurer på å kjøpe meg en tredemølle til hjemmebruk, men vet ikke så mye om dette. Hva bør jeg se etter og legge vekt på? Vil mest bruke den til rask gange og ønsker også å kunne variere stigning.
Hei uvitende!Her må jeg dessverre si at jeg er like uvitende som deg. Jeg har dessverre ingen kompetanse på tredemøller eller andre treningsmaskiner. Ta kontakt med et treningssenter. Noen der vil nok helt sikkert kunne hjelpe deg.Vibeke

hjelp!

, innsendt av mia
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0019.08.2009 / kWednesday. 22:55
Jeg trenger litt dra hjelp for å komme i gang. Som student trenger jeg penger til andre ting enn treningssenter. Hvordan kan jeg komme i gang, hva trenger jeg, hvor mange ganger i uke, hvor lange økter? lyst til å trene for å få mer overskudd og jeg vil gjerne gå ned 2-3 kilo.ville vært veldig takknemmelig om jeg fikk svar =)
Hei Mia!Siden du spør meg vil jeg jo absolutt anbefale yoga:-)Yoga kan du trene hjemme og det koster deg ingenting bortsett fra litt selvdisiplin. Det du evt kan gjøre er å invistere i en god dvd og bruke den til å trene. Det vil gi deg mer inpirasjon og hjelpe deg gjennom økten. Begynn med å trene 2-3 ganger i uka og etter hvert vil du nok kjenne at du kan gjøre det 3-4 ganger i uka. Lengden på øktene kan du jo variere ift hvor god til du har. De fleste dvd'er har ulike program med forskjellig lengde. Yoga vil både gi deg overskudd og forhåpentligvis også hjelpe deg til å gå ned noen kilo, sett at du trener en fysisk form for yoga da. I tillegg vil jeg anbefale deg å gå turer, eller jogge for den saks skyld. Jeg er mest tilhenger av å gå. Å kombinere det med yoga tror jeg er perfekt. Lykke til!Vibeke

Pilates under graviditet

, innsendt av GL
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0020.08.2009 / kThursday. 08:48
Er gravid (uke 13) og kunne tenke meg å starte med pilates, men har hørt at for mye tøying ikke er en god ting under graviditet. Har du innspill? Er det eventuelt noe annet jeg kan prøve meg på i samme gate?Har tidligere drevet noe yoga, men ble litt sliten av "det åndelige"-fokuset...
Hei!Jeg kjenner i utgangspunktet ikke til pilates så godt men siden yoga anbefales på det sterkeste for gravide kan jeg ikke se noen grunn til at pilates ikke skulle være bra. Det stemmer jo at leddbånd etc er mye slappere når man er gravid men jeg mener tøying er bra for kroppen selv om man er gravid så lenge man er forsiktig og ikke presser seg inn i noen tøye-øvelser. Jeg er jo gravid selv og har nå meldt meg på yoga-kurs for gravide. Jeg har respekt for at man ikke nødvendigvis ønsker den "åndelige biten" av yoga men spesielt et gravide yoga-kurs konsentrerer seg ikke så mye om det. Her dreier det seg mest om pusteøvelser, tøyning og andre fødselsforberedende øvelser. Håper du ble litt "klokere" nå og lykke til med svangerskapet!Vibeke

Riktig holdning

, innsendt av
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0020.08.2009 / kThursday. 09:15
Hei!Hvordan kan jeg trene for å finne riktig holdning? Jeg trener både aerobic, spinning og litt jogging, men er ganske rund og lut i skuldrene/øvre del av rygg. Jeg ser så lite "oppreist" ut! Og når jeg prøver å stå riktig, så synes jeg det ser så påtatt ut... Hva gjør jeg for å få fin holdning?
Hei!Jeg vil anbefale både pilates og yoga for å få en riktigere holdning. Med disse treningsformene vil du jobbe mye med den indre muskulaturen, spesielt i mage og rygg, og dette vil være veldig fordelsaktig ift holdningen din. I tillegg bør du være bevisst holdningen din hele tiden, både når du står, går og sitter. Ikke la deg seg sige ned. Etter hvert vil du nok merke at alt retter seg opp og du vil se en forskjell. Inn med magen, bak med skuldrene og frem med brystet!!!Vibeke

Trening for en begynner?

, innsendt av Helt grønn på trening
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0020.08.2009 / kThursday. 09:45
Er det noen vits å begynne med yoga når man er totalt utrent, eller er det smartere å velge noe annet først og begynne med yoga når man er normalt i form?
Hei!Yoga kan du begynne med når som helst!!!...du kan sette i gang i dag:-)Mange tror at man må være både topptrent og myk for å trene yoga, men det er veldig misforstått. Det er ingen aldersgrense for å trene yoga, og yoga kan trenes av alle. Hatha yoga Pradipika har et vers (I:64)som sier:"Whether young, old or very old, sick or debilitated, one who is vigilant attains success in all the yogas, by means of practice."De lærde sier at det er kun de late som ikke vil ha utbytte av yoga, for det kreves det rett og slett for mye:-)Ikke vent, meld deg på et kurs i dag!!Vibeke

Yoga og mat

, innsendt av Trille
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0020.08.2009 / kThursday. 09:46
Du har sagt at yoga gjør deg mer bevisst på hva du putter i munnen. Hva mener du med det?
Hei Trille!Det stemmer at jeg har sagt det ja og jeg kunne sikkert skrevet en lang utgreier om det. Skal prøve å fatte meg i korthet.Først og fremst er det slik generelt slik med meg når jeg trener, trening og sunt kosthold henger på en måte sammen. Når jeg trener og har lyst til å se resultater vet jeg at jeg må legge om kostholdet også. Trening alene hjelper sjelden. Når det gjelder yoga så er det nok enda flere grunner. Yoga er med på å fjerne avfallsstoffer fra kroppen både gjennom pusten og svetten. Når du gjør ulike øvelser påvirkes indre organer slik at du lettere kvitter deg med avfallsstoffer. Det er derfor mange som trener yoga føler seg så "rene". Med den følelsen kommer så ønsket om å opprettholde denne "renheten". Da blir man bevisst på hva man putter i munnen. I tillegg er det nok også en faktor det at yoga kan være ganske fysisk krevende, spesielt når man blir litt mer avanserte, og da er det viktig å spise lett og "riktig" mat. Både for å orke å gjennomføre det men også for ikke være for tung i kroppen. Det er nok grunnen til at mange som driver med yoga bestemmere seg for å være vegeterianere. Håper jeg har forklart meg godt nå, har du flere spørsmål så send i vei:-)Vibeke

Tinna

, innsendt av Skade
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0020.08.2009 / kThursday. 09:46
Jeg har et dårlig kne. Burde jeg holde meg unna yoga?
Hei!Synd å høre at du har et dårlig kne. Skulle gjerne visst hva slags problem du har med kneet før jeg svarer men generelt mener jeg at du absolutt kan prøve yoga selv om du har dårlige knær. Yoga kan være med på å styrke muskulaturen rundt kneet og hjelpe til med å ta unna noe av presset på det dårlige kneet. Det er selvfølgelig noen øvelser som kan være vanskelige å utføre i begynnelsen når man har problemer med knærne men har både lest og hørt om folk som har klart å bli bedre i knærne av yoga. Jeg anbefaler deg å bestille en bok på nettet som heter "Yoga for healthy knees" av Sandy Blaine(du finner den på www.amazone.com). Her kan du lære masse ift dårlige knær. I tillegg må jeg bare nevne at du må fortelle instruktøren din om kne-problemet ditt hvis du melder deg på et kurs. Hun/han vil også kunne hjelpe deg. Lykke til og håper du får smaken på yoga:-)Vibeke

India

, innsendt av Unni
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0020.08.2009 / kThursday. 10:28
Hei VibekeJeg har holdt på med Yoga noen år nå, men ønsker å utvikle meg videre. Leste at du var i India med Yogaen din for en tid tilbake, er det noe du kan anbefale for videre utvikling innenfor yogaen???
Hei Unni!India er noe jeg kan anbefale på det aller varmeste, både ift opplevelsene man får der og ikke minst ift yoga og utvikling. Uansett hvor man drar for å trene yoga der så vil det gi deg et enormt løft og masse inspirasjon. Yoga har eksistert i India i 5000 år og det er veldig spesielt å oppleve yogaen der. Har selv vært i Mysore og i Goa men hører om steder i hele India som både har gode instruktører og er fine plasser. Bestill deg tur så fort du kan:-)Vibeke

dvd

, innsendt av Linn
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0020.08.2009 / kThursday. 10:44
Hei.Er dvdene en får kjøpt med yoga treningsprogram/øvelser en god ide når en ikke har tilgang til klasser på treningsstudio?anbefaler du noen?Takker for svar:)
Hei Linn!Ja det syns jeg absolutt. Disse er mine favoritter men du finner sikkert et større utvalg på www.amazon.com.DVD'er:- Ashtanga Yoga primary series med John Scott- Ashtanga yoga primary series med Kino macGregor- Ashtanga yoga primary series med David Swenson- Yin & Yang Yoga med Simon Low (denne har både yoga som gjør deg svett og yoga som er mer avslappende)Vibeke



Les Vibekes spreke råd

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: