Rådene i denne artikkelen forteller deg hvordan du lett kan forbrenne flere kalorier. Foto: All Over PressAll Over Press
Rådene i denne artikkelen forteller deg hvordan du lett kan forbrenne flere kalorier. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Kaffe

Lett å forbrenne mer

Slik gjør du det, uten å løfte på en finger.

Publisert
Sist oppdatert
Det skal nok en god dose fysisk aktivitet til for å gå ned de ekstra kiloene, men hvorfor ikke gi forbrenningen din en hjelpene hånd når det faktisk er mulig?

Forbrenn maks i sommer

Frokost

Spis en god frokost, hver eneste dag. Gjør du ikke det, tar det lenger tid før kroppen din skrur opp forbrenningen etter en lang natt i dvale. En undersøkelse viste at mennesker som fikk i seg 22 til 55 prosent av sitt daglige kaloribehov gjennom frokosten, kun la på seg 1,7 kilo over en periode på fire år. De som kun fikk i seg null til elleve prosent av kaloribehovet, gikk opp tre kilo over samme periode. Det samme studiet avslørte også at deltagerne som hoppet over frokosten hadde fire ganger så stor sjans for å bli overvektige enn dem som tok seg tid til måltidet.

Brenn fett hele dagen

Koffein

En undersøkelse, publisert i journalen Physiology & Behavior, la frem at mennesker som drakk kaffe økte forbrenningen sin med hele 16 prosent, sammenlignet med dem som kun drakk koffeinfritt. Koffein stimulere nemlig det sentrale nervesystemet, og øker dermed både hjerteslagene og pulsen din.

Fettet som svir kalorier

Isvann

Undersøkelser gjort ved universitetet i Utah viste at de som drakk åtte til tolv glass med isvann hver dag, hadde høyere forbrenning enn dem som kun drakk fire glass. Kroppen forbrenner nemlig noen ekstra kalorier ved å måtte varme opp det kalde vannet.

Proteiner

Proteiner til hvert måltid hjelper deg å bygge muskler og øke muskelmassen, og muskler forbrenner flere kalorier enn fett.

Dette kickstarter forbreningen

Grønn te

Grønn te inneholder en plante, kalt ECGC, som øker forbrenningen din. I følge en undersøkelse minsket de deltagerne som drakk tre til fem kopper hver dag, kroppsvekten sin med nesten fem prosent. To til fire kopper med grønn te hver dag kan forbrenne rundt 50 ekstra kalorier.

Sterk mat

Sterk mat kan få fart på forbrenningen din, så gi chilien en sjans. Spiser du rundt en spiseskje med rød eller grønn chili vil det øke temperaturen i kroppen din og aktiviteten til nervesystemet ditt. Dette kan føre til at forbrenningen øker med rundt 23 prosent!

Slik stopper du suget

Jern

Kvinner kan miste mye jern under menstruasjoen, noe som kan bremse ned forbrenningen, da jern hjelper kroppen med å transportere oksygen til musklene. Dersom musklene ikke får nok oksygen, vil du raskt føle deg energiløs og forbrenningen synker.

Styrketrening

Når du trener styrke, prøv å tell til tre mens du senker vektene dine. Det gjør at musklvevet brytes mer ned under økten, noe som krever at kroppen må jobbe enda hardere for å bygge det opp igjen. Dette øker forbrenningen din i hele 72 timer etter du har avsluttet treningen.

Denne maten gjør deg slank

Fet fisk

Fet fisk som laks, tunfisk og sardiner er fulle av omega-3, som er med på å sende raskere signaler til hjernen om at du er mett. En porsjon med laks dekker også 90 prosent av ditt daglige behov for vitamin D, som hjelper deg med å holde søtsuget borte.



Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer