Leder

Litt grønnere

«Den nye miljøkrigen handler om deg og meg.»

Publisert
Sist oppdatert
Vi må jo begynne å lure på hva det er som skjer, når hotellkongen Petter Stordalen er blitt «miljøkriger». Han er styrtrik, raser rundt i millionbilene sine, kjøper opp hoteller og restauranter. Skal vi tro på ham, skal vi gidde å høre når han roper om miljøkriminalitet som en aktivist fra Greenpeace?



Jeg sier ja. Ikke fordi han er idealist, han er definitivt først og fremst kommersiell. Men saken er den at Stordalen forstår at miljø lønner seg. Han ser at den grønne bølgen kan bli stor business. Choice-hotellene har allerede spart 20 millioner på energibesparende tiltak, sier han.

For noen idealister skjærer det i hjertet å se sjekkhefteaksjonistene herje rundt. Det var kanskje mer verdier i bagasjen under den forrige grønne bølgen, da Alta-gjengen lenket seg fast, da miljøbevegelsen ville verne Norges vassdrag. Det er selvsagt lett å karikere de rikeste gutta som med sine enorme hyttepalasser og store biler maser om at vi bør bruke sparedusj.

Men se det fra en annen side: Satser de samme gutta stor kapital for en mer miljøvennlig business er det viktig, kanskje avgjørende for framtiden. Hvis de i tillegg kunne ha dempet sitt eget private forbruk en smule, ville det ha vært enda bedre.

Bellonas Frederic Hauge bestemte seg for mange år siden. Han møter hvem som helst rundt bordet, bare de forstår alvoret. For å komme videre i miljøkampen måtte han ha med seg næringslivsfolk, politiske myndigheter og pengesterke organisasjoner. Bellona har ingen skrupler så lenge målet er klart. Derfor blir også Frederic Hauge lyttet til, derfor oppnår denne høyst utradisjonelle miljøbevegelsen resultater.

Spørsmålet er ikke lenger når klimaendringene kommer - Nordpolen smelter og er i ferd med å bli isfri om sommeren. Et mer synlig tegn på at kloden vår varmes opp kan vi ikke få, ved inngangen til desembermåned og drømmen om hvit jul. Kloden har vært gjennom klimaendringer før i historien også, men det som skjer nå har vi sørget for selv.

Den globale oppvarmingen er menneskeskapt. Det er også derfor tidligere topp-politikere som Al Gore har kastet seg inn i kampen for å stoppe galskapen. Vår sivilisasjon har aldri møtt en større utfordring, og den er mye farligere enn terrorismen.

Derfor handler den nye grønne bølgen om deg og meg direkte, om hvor mye vi hver dag sløser og forsøpler. Miljøkrigen handler om hvor mange bæreposer du har med hjem, om du må vaske badehåndklene hver dag, om det går an å drikke vann fra springen, om du alltid må kjøre bil.

Og nå som vi er på full fart inn i årets store shopping-orgie, hva med å skape en litt grønnere jul inne, i håp om en hvitere jul ute? Jeg vet ikke om jeg får det til, men jeg vet at jeg bør. Og jeg vet at barna er de letteste å få med på lag, det er nemlig vi voksne som er de største miljøsvinene.

Vi kan ikke bare skylde på «alle andre». Som forbrukere har vi mye større makt enn vi tenker over. Finansfolket er klar over det. De vet at vi kan reise til et annet hotell, velge andre klesmerker og annen mat.

KKs oppslag denne uken om naturlige hudpleieprodukter er et symbolsk uttrykk for at økobølgen er på full fart også innen velvære-industrien. Franske Olivier Baussan gjør store penger på idealet om økologisk produksjon. L’Occitane er blitt big business. Baussan er overbevist om at det naturlige er best.

Bente E. Engesland
sjefredaktør
bente.engesland@kk.no

Sjefredaktør Bente E. Engesland.
Sjefredaktør Bente E. Engesland. Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer