Treningsmat

Maten du bør droppe før trening

Kan ødelegge prestasjonsevne og effekten av økten.

SURE OPPSTØT: Yoghurt og meieriprodukter er eksempler på matvarer du bør droppe før trening. Årsaken er at meieriprodukter fort kan gi sure oppstøt.  Foto: Thinkstock
SURE OPPSTØT: Yoghurt og meieriprodukter er eksempler på matvarer du bør droppe før trening. Årsaken er at meieriprodukter fort kan gi sure oppstøt. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Treningsekspertene er enige om at det ikke er «farlig» å trene på tom mage om morgenen, men det lønner seg likevel å spise noe, spesielt før en styrkeøkt.

Hva du velger å spise før økten, kan imidlertid få konsekvenser for effektene av treningen.

Derfor lønner det seg å være ekstra obs på hva du putter i munnen i tiden før trening, skriver helsenettstedet Shape.com (ekstern lenke).

LES OGSÅ: - Merker at kroppen har forandret seg

Disse matvarene bør du droppe før trening:


Linfrø

Selv om enkelte typer frø blir omtalt som supermat og i tillegg har mange fordeler for kroppen din, er det ikke alltid like lurt å spise det før trening.

Dette gjelder spesielt linfrø og kommer av at de inneholder masse fiber, som kan ødelegge treningsøkten ved at du blir oppblåst eller får luft i magen.

- Du bør helst begrense inntaket av fiber to timer før og etter trening. I tillegg til linfrø, kan det være lurt å droppe andre kilder til fiber som frokostblandinger og brød med mye fiber, forteller Stella Metsovas, klinisk ernæringsfysiolog fra Los Angeles.

Meieriprodukter

Forskning har vist at melk og meieriprodukter er svært gunstig for kroppen vår, og spesielt for hjernen.

Men hvis du er av dem som drikker melk eller tar en yoghurt rett før trening, kan det faktisk være årsaken til at du ikke klarer å yte maks.

- De fleste idrettsutøvere jeg jobber med opplever problemer med å innta meieriprodukter to timer før og etter trening. Jeg vil anbefale deg å begrense inntaket av meieriprodukter hvis du lett får sure oppstøt eller føler deg sløv, forteller Metsovas.

LES OGSÅ: Husk dette når du skal grille

Grønne bananer

Du har helt sikkert fått med deg at en banan er et ypperlig lite måltid før trening. Faktisk har studier vist at den har flere fordeler enn en sportsdrikk.

Men, hvis du ikke velger bananer som er modne, kan frukten ha en negativ effekt på treningsøkten din. Grønne bananer inneholder nemlig mer stivelse. Dermed er den også vanskeligere for kroppen å fordøye.

Dette kan bidra til luft og oppblåsthet. Velg derfor de gule bananene.

Avokado

Det er ingen tvil om at avokado har mange fordeler selv om den inneholder mye kalorier, og du bør absolutt ikke kutte den ut. Det kan imidlertid være lurt å ikke spise mye av den før trening.

Mat som inneholder mye fett, eller fiber - som avokado, kan nemlig være vanskelig for kroppen å fordøye, da det blir liggende i magen lenge. Dette gjør at kroppen trekker mer blod inn i magen for å hjelpe fordøyelsen, noe som kan føre til kramper og ubehag.

Kaffedrikker

Selv om du kanskje tenker at en kopp kaffe før trening kan virke oppkvikkende, vil en latte eller cappuccino tilføre mer kalorier og sukker enn det vil gi deg energi.

- De inneholder masse kalorier og vil ikke holde deg mett lenge, forteller ernæringsfysiolog Rania Batayneh.

Selv om kaffe har vist seg å ha sine fordeler, vil du nok bli overraskset over hvor mye sukker og kalorier du vil finne i enkelte drikker. For eksempel inneholder en enkel latte opp mot 200 kilokalorier.

LES OGSÅ: - Ikke kast bort kalorier på dette

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer