Sunn Og Frisk

Maten du bør spise hver dag

Drømmer du om et langt og sunt liv, bør du spise disse syv matvarene hver dag.

PIMP OPP GRYNA: Havregryn, blåbær og yoghurt er blant de beste matvarene for deg som vil leve sunt og lenge. Foto: Thinkstock.com
PIMP OPP GRYNA: Havregryn, blåbær og yoghurt er blant de beste matvarene for deg som vil leve sunt og lenge. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Mat og aktivitet er det viktigste for et sunt, langt og godt liv.Forfatteren av boken «Eat This, Not That», David Zinczenko, har spesielt tips til sju matvarer du helst bør spise hver dag. De er stappfulle av antioksidantene, mineralene og vitaminene du trenger. Sammen med sunne proteiner, er du langt på vei mot målet, skriver Foxnews.comSkriv derfor en handleliste med følgende matvarer til neste gang du skal på butikken:1. HavregrynHøyoppløselig fiber, som finnes i havregryn, reduserer risikoen for hjertesykdommer. Prøv også linfrø, quinoa og villris. Hvordan spise det: I grøt, frokostblandinger, i yoghurten eller i salaten. 2. YoghurtIfølge «Eat This, Not That» har yoghurt fordeler for immunforsvaret ditt, og gir beskyttelse mot kreft. Noen varianter inneholder også probiotika, som bekjemper skadelige bakterier i kroppen din. Hvordan spise det: Med frukt eller honning, som snacks eller til frokost. Yoghurt er også en fin ingrediens i dressinger og dip. LES OGSÅ: Supermat du bør spise nå 3. Røde tomaterFargen viser at tomatene er fulle av antioksidanten lykopen. En diett full av dette reduserer sjansene dine for å få lungekreft, prostatakreft, blærekreft, hudkreft og magekreft. Andre matvarer du kan erstatte tomatene med er vannmelon, rød og rosa grapefrukt, papaya og guava. Hvordan spise det: I ketchup, tomatsaus, tomat- og mozzarellasalat, på brødskiva. 4. ValnøtterDisse nøttene inneholder faktisk mer omega 3-fettsyrer enn laks, og har flere betennelsesdempende polyfenoler enn rødvin. Prøv også mandler, peanøtter og macadamianøtter. Hvordan spise det: I salater, i rundstykker og brød, til kylling eller fisk. 5. SpinatIfølge boken «Eat This, Not That» har spinat mye plantebasert omega 3-fettsyrer og folat i seg. Det reduserer risikoen for demens, hjertesykdommer, slag og beinskjørhet. Som en bonus for et godt liv: Folat øker blodstrømmen til dine nedre regioner, som hjelper deg å nyte sexlivet enda lengre. Prøv også kål, bok choy og romanosalat.Hvordan spise det: I salater, som topping på pizza, til pasta eller i eggerøren. LES OGSÅ: Krydderet som kan hjelpe deg ned i vekt6. GulrøtterDen oransje hverdagsgrønnsaken vår er full av karotenoider, som reduserer kreftrisikoen og er bra for de som sliter med astma og leddgikt, på grunn av antiinflammatoriske egenskaper. Prøv også søtpoteter, squash og mango. Hvordan spise det: I salater, i pastasauser og pizzfyll, med grønnsaksdip, i gulrotkake eller rett fra åkeren. 7. BlåbærKongen av antioksidanter. Blåbær er viktig i kampen mot kreft, diabetes og aldersrelaterte hukommelsesforandringer. Vitamin A og C promoterer også et sunt hjerte- og karsystem. Hvordan spise det: I syltetøy, på grøten, i fruktsalat, rett fra busken (eller lag smoothie med bær fra fryseren). LES OGSÅ: Dette er topp for hjertet ditt

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer