Kvinner med barn bruker mer tid på internett enn sine barnløse medsøstre.
Siw CharlotteTeigland
Publisert Sist oppdatert
Det å få barn øker tiden kvinner bruker på internett betydelig, ifølge en ny undersøkelse fra European Interactive Advertising Association (EIAA)
Blant kvinner som har barn under 18 år, bruker 62 prosent internett, en økning på 9 prosent siden 2005. Tilsvarende tall for kvinner uten barn under myndighetsalderen er 44 prosent.
To ting på én gang Selv om begge gruppene beskriver over 70 prosent av sin nettbruk som personlig, synes det som om mødrene har innlemmet nettet på flere områder i livet:
48 prosent av mødrene bruker nettet i helgene, mens hver tredje barnløse kvinne gjør det samme.
17 prosent av mødrene surfer på nettet mens de ser på tv, sammenlignet med 10 prosent for kvinner uten barn.
Nettsteder for shopping og auksjoner er spesielt populære blant de digitale mødrene:
Drøyt halvparten av mødrene bruker nettet til shopping, mens fire av ti barnløse gjør det samme.
38 prosent deltar på nettauksjoner, mens hver fjerde kvinne uten barn er flittige brukere av nettauksjoner.
Mer tid på nettet Internett spiller også en viktig rolle som en praktisk informasjonskilde for mødrene: Antall mødre som surfer på nettsteder for helse og sunnhet er økt med 27 prosent siden 2005. Bruken av nyhetsnettsteder og sider med lokalinformasjon har også økt betydelig. De digitale mødrene tar også ledelsen når det gjelder bruk av direktemeldingstjenester som for eksempel Windows Live Messenger og Google Talk, men den mest eksplosive veksten er innen telefonruk via nettet. Bruken av tjenester som for eksempel Skype har steget med hele 63 prosent de siste to årene.
Nesten halvparten av alle kvinner (48 prosent) bruker nå internett ukentlig
Tiden kvinnelige brukere er på internett har økt med 28 prosent siden på tre år.
Hver femte kvinne bruker mer enn 16 timer på nettet hver uke.
Åtte av ti kvinner har kjøpt produkter eller tjenester via nettet.