Leder

Moralen i moten

«H&M viser prisverdig åpenhet og vilje.»

Sjefredaktør Bente E. Engesland
Sjefredaktør Bente E. Engesland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert




Hettejakken blir ikke helt den samme når du vet hvor den kommer fra. Det svir litt å tenke på at kvinnen på syfabrikken i Kambodsja sitter igjen med noen få øre, når du handler jakken til 198 kroner. Men det er en innsikt vi tåler godt å få. Billigshopping har nemlig sin pris.

  • Les artikkelen om sykvinnene i Kambodsja her.

  • Klesgiganten og suksessbedriften Hennes & Mauritz tar konsekvensen av forbrukermakten. H&M vet at vi vil vite den nakne sannhet. Oljeselskapene Statoil og Hydro har lenge hatt lyskasterne på seg med krav om etiske kjøreregler. Matskandalen i Gilde har utløst nådeløst press på produsenter og bønder om å sikre oss mot giftig mat. Nå er det motebransjens tur til å bli overvåket.

    H&M er forberedt. Informasjonsansvarlig Katarina Kempe er krystallklar: Leverandører til H&M-fabrikker i tredje verden må respektere regelverket om krav til sosialt ansvar for arbeiderne. Ved alvorlige og gjentatte brudd avbryter vi samarbeidet, sier hun.

    Men i ukens KK-dokument påviser vi at det er lang vei å gå. Jentene som syr våre billigklær, er livredde for å få sparken hvis de er syke og borte fra jobb. De tør ikke organisere seg. Arbeidsmiljøet er så som så i de luft-tette fabrikkhallene. Kvinnene tjener ikke stort, men en timelønnen på 1,50 er likevel det dobbelte av hva offentlige ansatte får. Det er et viktig perspektiv det også.

    For mange er alternativet søppeldynga. Derfor gjør også bildet av åttebarnsmoren Leng Kah, som ammer minstegutten blant møkk og giftige stoffer, enda sterkere inntrykk på meg. Nettopp denne historien forteller at vestlige bedrifter kan spille en viktig og aktiv rolle for å løfte levestandarden i land som Kambodsja, hvis de holder moralsk og etisk standard. For moteindustrien er budskapet at de må gjøre mer enn å levere erklæringer på papiret.

    I land som Kambodsja blir oppfølgingen svært krevende. Amnesty Internationals siste rapport påpeker for eksempel at fagforeninger ikke respekteres og at det er stor risiko for aktivister å si sin mening. Ikke så rart at kvinnene er tause bak symaskinen.

    Det er prisverdig at H&M både viser åpenhet og vilje til å sikre et bedre arbeidsmiljø, forbud mot barnearbeide, anstendige lønninger og organisasjonsfrihet. H&M har også nylig innledet samarbeide med FN organisasjonen UNICEF for at flere barn skal få lære alfabetet.

    Målgruppen er også de unge jentene på tekstilfabrikkene som ikke har noen utdanning, og vet lite om hvordan de skal ta vare på sin egen helse. H&M er blant selskapene som har sagt ja til FNs 9 krav om respekt for menneskerettigheter og miljø i internasjonal business. Det er bra, det er samtidig også veldig forpliktende. Det betyr at vi kan gå H&M etter i sømmene bokstavelig talt.

    Mange selskaper innen motebransjen viker unna innsyn, også de norske. De vil neppe kunne skjule seg særlig lenge. Kravet til åpenhet vokser. Som forbrukere vil vi gjerne ha billige klær. Men vi vil ikke at de skal sys av slaver.

    Bente E. Engesland
    Sjefredaktør
    bente.engesland@kk.no

    Sjefredaktør Bente E. Engesland
    Sjefredaktør Bente E. Engesland Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
    Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer