Kk-ekspertene

Når merker jeg effekten?

Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Jeg er en jente på 17 år. Jeg er ca 150 cm høy og veier ca 50 kg. Jeg har et ønske om å bli kvitt noen kilo. derfor har jeg i ca 6 uker nå begynt å gradvis trene mer og få et sunnere kosthold. Hver uke trener jeg ca rundt 4 timer, mest på trimsykkel, joggetur eller svømming.

Til frokost spiser jeg alltid to grove knekkebrød med ost, til lunsj to grove skiver med skinke, og middag med mye grønnsaker og poteter. Så har jeg et mellommåltid før kvelds med noe frukt, og til slutt tar jeg kvelds med fullkornblanding av gryn med lettmelk. Jeg bruker også lite smør, og spiser nesten aldri godteri eller drikker brus.

Hver dag går jeg til og fra skolen, noe jeg har gjort siden jeg begynt på skolen i 7-årsalderen. Det tar ca 15 min til skolen med bare nedoverbakker, og hjem tar det 30 min med bare oppoverbakker og tung sekk.

Likevel etter disse 6 ukene, har det ikke kommen noen forandringer på kroppen! Musklene har blitt større, men det har ikke skjedd noen forandring på maven, og det var jo det som var målet! Det eneste er at jeg blir ikkje så fort sliten av trimsykkel som jeg bruker mest. Når jeg trener, trener jeg slik at jeg blir ordentlig svett og varm, og tøyer alltid godt ut. Jeg avslutter alltid med å ta så mange situps som jeg klarer. LIkevel, INGEN resultater på kroppen(maven). Hva gjør jeg feil?
Elise

Svar: Du har fått resultater av treningen din, men bare ikke eksakt det du hadde håpet. Når du er helt fokusert på et område, i dette tilfellet magen, er det lett å overse de andre endringene. Om du hadde målt antall centimeter rundt livet og hoftene ville du ganske sikkert få tydelig beskjed om at det har skjedd ganske mye. Jeg synes det høres ut som om du har ett flott treningsopplegg, fortsett med det, med unntak av sit-upsene. Det finnes så mange øvelser som er mye bedre enn denne gamle etterlevningen fra tidligere tider. Ta en titt på dette programmet og gjør øvelsene annenhver dag. Da vil du merke forskjell.

Det er i midlertidig viktig å vite at kvinnemager er skapt med litt fett på nederste del, at det ikke finnes noen øvelser som fjerner fettet (men programmet over vil hjelpe deg å få tak i muskler som er viktige for magens utseende). Som sagt tidligere kommer treningen til å redusere fettlagrene dine, men når du går ned i centimeter og vekt henter kroppen fra alle kroppens fettlagre. Dermed bør man ikke regne med at magen skal bli (unaturlig) paddeflat.

Jeg synes det er viktig at du kjenner etter hvor godt det kjennes å komme i bedre form, at kroppen din fungerer og at den forandres til det positive. Ta deg tid til å være fornøyd med deg selv i stedet for å bare tenke på trening som plikt. Kjenn hvor godt det er å være i form!

Jill Jahrmann
treningsekspert
jill@kk.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer