Kk-ekspertene

Ned til 58 kilo

Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Jeg er 164 høy, har født 4 barn og er 34 år. Jeg greier ikke å gå ned i vekt. Jeg går på spinning 3 dager i uka, og prøver så godt jeg kan å leve sunt, men jeg har ikke sjangs. Jeg rikker meg ikke fra vekta. Jeg er og blir 64 kg, noe som jeg absolutt ikke vil være. Jeg vil gå ned til 58 kg, så hva i alle dager skal jeg gjøre?

Jeg spiser 1 Yoplait lettyoghurt hver morgen, og et glass vann. Jeg får ikke i meg mer. 1/2 cottage cheese og 1 Yoplait lettyoghurt, gjerne med frukt i, til lunsj. Middag helst uten kjøtt, og noe sunt til kvelds. Men jeg er helt hysterisk søtsjuk. Jeg prøver å holde meg unna, men det går ikke alltid så bra. Men det er ikke så store mengder det er snakk om. Så hva skal jeg gjøre? Og hvem skal jeg spørre?
Sissel

Svar: Dette blir et litt «strengt» svar. Grunnen til strengheten er at du setter fingeren på flere aspekter ved trening, vekt, mat og helse der jeg synes mange kvinner snubler hele tiden. Du er altså ikke alene :)

Det er flere ting ved spørsmålet ditt jeg har lyst til å svare på. For det første vil jeg svært gjerne (selv om det sikkert er vanskelig) at du slutter å fokusere på vekt. Vekt er ganske uinteressant når man trener, fordi muskler som kjent veier mer enn fett. Om du ser på ei veltrent jente som er slank veier hun antagelig mer enn ei tilsvarende utrent jente i «godt hold». Vekt teller altså ikke i annet enn befolkningsundersøkelser! De målene jeg synes du skal interessere deg for en centimeter rundt livet og hoftene, klesstørrelse og aller mest hvordan du føler deg.

Hvordan har du kommet på den fikse ideen at lykken befinner seg på 58 kilo? Veide du det da du var sylslank som 22-åring? Du er ikke alene om slike tanker, mange kvinner har et tall på vekta som er gullkantet og representerer nøkkelen til lykke. Uheldigvis er ofte dette tallet uforenlig med sunn livsstil og trening, ofte skal det sulting til for å oppnå det, og da er det jo bare tull! Om du spiser ekstremt lite og unngår trening kan du raskere oppnå en lav kroppsvekt enn med trening, men det du taper er muskelmasse sammen med noe fettvev. Vil du det? Musklene er tross alt det som får deg til å se bra ut og som forbrenner mye energi, men de veier altså mer enn fett.

Jeg synes at spinning tre ganger i uka er flott. Du får både kondisjon, høy forbrenning og dessuten er det gøy slik at man lar seg rive med og tar i litt ekstra. Flott for helse, utseende og humør. Om jeg skal råde deg til noe vil det være å legge inn litt variasjon i kondisjonstreningen, og utvide repertoaret med styrketrening i tillegg. Det er lett å gå lei av akkurat den samme treningen, så om du forsøker deg med litt jogging, stavgang, aerobic, sykling ute eller annet som øker pulsen, så har du ennå bedre motivasjonsgrunnlag. Styrketreningen er uvurderlig for mange formål, men det viktigste for deg akkurat nå er nok at sterke muskler øker forbrenningen, så bare sett i gang.

Når det gjelder mat-inntaket ditt synes jeg at det ser litt lite ut for deg som er ganske aktiv. Du kan gjerne sende en mail og spørre kostholdseksperten til KK, Jeanette Roede om dette. Mine innspill vil være at du får i deg for lite langsomme karbohydrater (korn, grovt brød) tidlig på dagen og for lite proteiner til middag (med mindre du erstatter kjøttet med andre proteinkilder).

Håper du kan få noe positivt ut av svaret mitt. Lykke til videre.

Jill Jahrmann
treningsekspert
jill@kk.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer