Kk-ekspertene

Nok styrke med pilates?

Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Jeg er en jente på 41 år som har trent jevnlig - hele livet. I tillegg til at jeg driver med kondistrening i variert form (jogger, sykler, går på ski) gjør jeg også pilates. Følger et opplegg en gang per uke i tillegg til at jeg gjør 30 min to ganger i uken hjemme. I pilatesen inngår både øvelser som armhevinger og planke. Så kommer spørsmålet mitt - bør jeg melde meg inn på et treningsstudio for å drive mer styrketrening - eller får jeg nok gjennom den treningen jeg nå gjør? Jeg føler meg i grunnen både sterk og forholdvis spenstig, men det står skrevet så mye om at etter fylte 40 er det ekstra viktig med styrketrening?HanneSvar: Det stemmer at pilates matwork inneholder noen armhevinger, men det er også all styrketreningen som ikke er spesifikt rettet mot mage – og ryggmuskler. Mitt råd ville være å begynne med mer styrketrening, enten nå eller om et par år (jo før, desto bedre, kanskje). Styrketreningen holder skjelettet ditt sterkt, men aller viktigst, den opprettholder forbrenningen ved å motvirke tap av muskelmasse, noe som skjer hos alle når vi blir eldre. Det sies at generell trening, slik som du bedriver, kan være tilstrekkelig for å beholde musklene opp mot fylte 50, men etter det må det spesifikk styrketrening til. Nå er 50 et tall som selvfølgelig ikke gjelder alle, vi er litt ulike, men det kan jo brukes som en rettesnor. Jill Jahrmanntreningsekspertjill@kk.no

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer