Gutta kaster slipset - iallfall på fredager! Meldingen på Etter Børs-sidene i Dagens Næringsliv her om dagen var åpenbart en stor nyhet. Selv i den mest formelle dressverden løsner altså mennene på slipset, noen tar til og med av seg jakken, og det hender du kan se dem i jeans en sen fredag ettermiddag. Designerne nyter skiftet ved å lansere antrekk som dresser med rynkeeffekter for eksempel (de skal se litt krøllete ut) og topper til kvinnene i behagelige stoffer med draperinger (som skaper feminin mykhet), eller den sporty stilen du ser i ukens KK. Det interessante er at dette ikke bare er en mote for vårsesongen. Vi er på vei inn i en ny tid, en renselse innen moteverden, med helt nye stikkord: minimalisme, substans og kvalitet. Nå blir det slutt på maksimalisme, overflod og kvantitet.Slik speiler også moten både politikk og samfunn. Magasinet Time Style & Design kaller det «clean sweep»: Farvel til det overdådige og ekstreme forbruket uten en tanke bak, over til større bevissthet om hva vi kjøper og tar på oss. Det betyr ikke at vi er så idealistiske, men mer bevisste. De nye kleskodene bærer med seg renere linjer, dusere farger, mindre støy. For damenes del er det klart uttrykt med færre av de digre smykkene, til fordel for en enkelt detalj. Trendforskerne ser at flere heller vil ønske seg et fint plagg enn en haug som blir liggende innerst i skapet. Forbrukerne vil ha mer kvalitet, mindre emballasje, mindre søppel. Minimalisme og krav om kvalitet er en reaksjon, som så ofte før i motehistorien. I 2007 avledes bølgen av at designere, motebransjen og folk flest har våknet opp til en miljøtrussel som er mer dramatisk enn vi trodde på for få år siden. Selv i kosmetikkbransjen skjer det noe. Flere av de store merkevarene innser at de må ta tak. Estée Lauder ansetter eksperter i en egen miljøavdeling for å studere hvordan kosmetikk kan produseres med mindre energiforbruk og mer miljøvennlig innhold. Inntil nå har det eneste grønne innen kosmetikk vært en farge på øyenskyggen.Vi skraper foreløpig bare på overflaten, men det er flere varsler om at en grønnere profil vil synes. FNs klimapanel har sagt oss hvorfor. Vi som forbrukere bruker også den makten vi har og stiller krav til produsentene. «Folk vil ha bedre samvittighet, bedre helse, litt mindre kompliserte liv, vi vil leve mer – ikke eie mer», heter det i analysen til Time.Tidligere i vinter presenterte vi i KK-redaksjonen en utgave av bladet med stempelet «Lev Grønt», der vi fokuserte på vår egen hverdag, hva du og jeg kan gjøre. Sjelden har vi fått så stor respons av engasjerte lesere. Om ikke annet: Grønt er på moten. Hvis miljøene i finans, næringsliv og skjønnhetsbransjen også gjør mer enn å skifte litt stil på fredager, kan grønt bli en tyngre trend. Bente E. Engeslandsjefredaktørbente.engesland@kk.no Påskegleder: Dette bladet er fullt av våre beste forslag til hvordan du nyter fridagene dine maksimalt: den gode maten, den lekre borddekkingen både inne og ute (med tilhørende skinnfeller!) og selvsagt: den gode krimmen og krimnøttene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger