øvelser

Øvelser med barn i magen

Kan man ta situps når man er gravid?

Øvelser med barn i magen
Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Kan man trene situps når man er gravid? Hva slags øvelser bør man holde seg unna etter hvert som ukene i et svangerskap går? Jeg hører veldig mange forskjellige råd om dette, så jeg blir takknemlig for svar.UsikkerSvar:Situps går greit om du kan ligge på rygg uten å bli svimmel, og om du ikke har en uttalt diastase (separasjon) mellom magemusklene. Dersom du kan kjenne en glippe mellom de rette magemusklene på mer enn to fingrer når du gjør situps, bør du unngå både denne og alle andre mageøvelser som øker dette mellomrommet. Etter hvert som magen vokser, vil du oppleve at den kommer i veien under situps- øvelsene, og da er det på tide med andre øvelser. Prøv for eksempel planken eller sittende situps, der du sitter på baken med bøyde knær og lener deg litt tilbake mens du krummer ryggen. Du bør ikke trene styrkeøvelser som er så harde at du må holde pusten (øke buktrykket) for å klare å gjennomføre dem. Ellers finnes det ingen typiske nei-øvelser. Du kan selvfølgelig ikke trene i mageliggende etter hvert, og flatt ryggliggende bør nok reduseres mot slutten av svangerskapet.Jill Jahrmanntreningsekspertjill@kk.noLES OGSÅ:Trening etter keisersnittSlik får du et sunt svangerskapSlik trener du deg opp etter fødselenLes mer om graviditet hos Lommelegen

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer