Det røde teppet under Oscar-showet er blitt moteverdenens andre catwalk. Her konkurrerer Armani og de andre i toppklassen. Designerne gir stil og snitt til filmene og til filmstjernene. Selvsagt var det under Oscar-natten at hovedrolleinnehaveren i The Aviator, Leonardo DiCaprio, viste seg for første gang offentlig med sin supermodell Gisele Bundchen. Det er definitivt noe med «film og fashion».
The Aviator er historien om en av USAs største eksentrikere, filmmogulen, luftfartspioneren og kvinneforføreren Howard Hughes. Han er besatt av å fly lengst, høyest og raskest, og ikke minst av å erobre Hollywoods vakreste kvinner. I disse scenene er klærne avgjørende. Leonardo DiCaprio i klassiske snitt, tilbake til det gamle Hollywoods eksklusivitet, mot Cate Blanchett i selvsikre, men ultrafeminine linjer. Som Katharine Hepburn er Blanchett og de andre berømte kvinnene i filmen silhuetter rundt milliardæren Hughes.
Film er magi. Film er flukt. Vi dras med, blir betatt av det vakre. De store klesdesignerne i verden vet hvilken enorm kraft film har. Filmens uttrykk er også verdensomspennende og når fram til alle. På sitt beste er film det aller sterkeste medium.
Derfor er tendensene som settes i film så interessante. Etter å ha sett The Aviator er jeg overbevist om at vi vil oppleve mer av gamle Hollywood framover. Dette er eksklusiv eleganse, nokså snobbete, selvsagt, og utilnærmelig, men også en retning som lar seg oversette til moter for helt andre enn filmstjernene. De feminine trekkene er på vei inn i sommer, med mange anstrøk av romantisk filmflukt. Legg merke til at Leonardo DiCaprio også utenom lerretet kler seg litt førtitalls, i Armani. Hans medskuespiller Cate Blanchett poserte i en blekgul Valentino-kjole med slep under Oscar-showet.
Det aner meg at dette er første ansats i en bølge som spiller på moderne menneskers sterke søken etter noe mer enn hverdager. I en tid der vi lever så velorganisert, med dager så fulle av program og oppskrifter på hvordan alt skal være, trer drømmene fram. Også i hverdagsmoten er blonder, blomster og pasteller på vei inn, som vi viser i ukens KK.
Trendforskerne kaller dette motebildet en romantisk flukt, en flukt tilbake i tid. Det fine med vår tid er at vi kan velge stil selv. Vi kan la oss inspirere av filmene eller bare nyte tre timers fortettet drama.
Bente E. Engesland
sjefredaktør
bente.engesland@kk.no
