POTTIS, SJOKOLADE OG BRUS PÅ LØRDAG? Du har kanskje fortjent det, men kanskje angrer du på den lange gåturen du må ta på mandag for å bøte på utskeielsene.  Foto: All Over Press
POTTIS, SJOKOLADE OG BRUS PÅ LØRDAG? Du har kanskje fortjent det, men kanskje angrer du på den lange gåturen du må ta på mandag for å bøte på utskeielsene. Foto: All Over Press Vis mer

Lørdag

Slik går du av deg lørdagskosen

Sjekk hvor lenge du må løpe eller gå for å svi av disse herlighetene.

Lørdag er for mange «belønningsdagen over alle belønningsdager». De siste fem dagene før helgens første fridag har du kanskje trent, spist sunt og lagt deg tidlig.

Lørdag er imidlertid dagen for utskeielser og litt mindre fornuft.

Skulle du imidlertid trenge et påskudd for å begrense inntaket av sukker og fett også i helgen, kan du ha dette i bakhodet; det skal en ganske så lang gåtur til for å gå av deg kosen.

LES OGSÅ: Slik får du sunnere potetgull

Motivasjon

Det kan faktisk også hjelpe deg med motivasjonen.

Istedenfor at treningsøkten på mandag og onsdag bare sletter matinntaket etter helgen, er det naturligvis mye bedre at treningen bidrar til å gjøre deg sterkere. I tillegg skal det ganske mye til for at du går av deg helgekosen.

For å si det sånn; for å gå av deg to poteter, eller ei skive grovbrød, eller en frokosttallerken med havregrøt, må du beregne omtrent 20 minutters gåtur.

Drikker du en halvliter cola blir du borte dobbelt så lenge, ifølge Matportalen.no.

Pils og nøtter?

Består lørdagsmenyen din av en pils (200 kcal) og 100 gram peanøtter (620 kcal), gir det deg hele 820 kalorier, noe som gjør at du må gå rett i underkant av tre timer for å gå det av deg.

Ikke tid? Jogger du så du svetter, holder det med én time og 20 minutter.

LES OGSÅ: Hvor farlig er det å fråtse i helgen?

Brus, sjokkis og is?

Velger du å kose deg med en halvliter brus (200 kcal), hundre gram sjokolade (540 kcal) og en halv liter iskrem (480 kcal), vil gåturen din vare i fire timer og 20 minutter.

Joggeturen blir nesten to timer lang.

Vin og potetgull?

Har du tatt et par glass vin (100 kcal per glass) og spist hundre gram potetschips (530 kcal), bør du belage deg på 1 time og 50 minutter gange bare på grunn av potetgullet.

Legg til 20 minutter per vinglass, så ses vi om halvannen time. Eller om litt over en time dersom du løper istedet.

Trøsten? Litt alkohol ødelegger ikke for treningsinnsatsen dagen derpå.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: