IKKE SJEKK BARE PRISEN: Det som står med liten skrift på pakningen er viktigere for helsen. Foto: Thinkstock.com
IKKE SJEKK BARE PRISEN: Det som står med liten skrift på pakningen er viktigere for helsen. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Innholdsfortegnelse

Slik leser du etiketten riktig

Gjør det til en vane, og finn de skjulte helsebombene.

Etikettene på matvarene er kanskje ikke det første du tenker på når du hastig skal kjøpe inn til en sunn middag etter jobb.

Har du matintoleranse eller allergier er du kanskje vant til å ta en kikk på pakkene for å se om det er tilsatt noe du ikke tåler, men de fleste gjør kanskje ikke det.

Men den (stort sett) presise informasjonen kan hjelpe deg å ta bedre matvalg. For mye salt, sukker og usunt fett kan lett lukes bort. Studier har faktisk vist at kvinner som leser innholdsfortegnelsen er slankere.

– Hver linje på innholdsdeklarasjonen kan være nyttig, alt ettersom hvilke næringsbehov du som konsument har, sier Heather Mangieri, talskvinne for American Dietetic Association.

LES OGSÅ: Ferdigmat? Se etter dette.

Gjør det til en vane

Men for å få nytte av det, må du forstå hva du leser. Gjør det til en vane å alltid lese innholdet.

Rådet fra Livestrong.com er å se på innholdsdeklarasjonen som et veikart. Den forteller deg ikke hvor du skal, men den kan vise deg den beste måten å komme deg dit på. Slik tolker du den:

Start på toppen

Toppen av deklarasjonen handler om porsjonsstørrelse. Det forteller deg hvor mye av varen som regnes som en normal størrelse. Det viser også hvor mange kalorier det er per porsjon, ikke for hele pakken eller flasken.

Visse generelle regler gjelder for alle typer merkinger. Den viktigste er at i innholdsfortegnelsen skal ingrediensene listes opp i synkende rekkefølge. Det betyr at ingrediensen produktet inneholder mest av skal stå oppført først, mens det produktet inneholder minst av skal stå sist. For eksempel, på sjokoladepulveret O'boy står sukker oppført først, og deretter kommer kakaopulver. Leser du innholdsfortegnelsen, finner du ofte ut at det ligger mye skjult sukker i matvarene.

Det skal også stå hva som er matvarens næringsinnhold, nærmere bestemt hvor mye energi, protein, karbohydrat og fett den inneholder. Noen ganger står også innholdet av kostfiber. Som oftest står det oppført per 100 gram, og noen ganger også per porsjon.

LES OGSÅ: 16 sukkerbiter i smoothien?

Vær obs på fett

Det er ingenting som sier at innholdsforklaringen skal presisere hva slags type fett det er snakk om. Men som en mer generell regel er flerumettet og enumettet fett sunt for deg, mens mettet fett og spesielt transfett ikke er særlig sunt.

De fleste matvareprodusenter vil gjerne fortelle deg det om produktet inneholder sunt fett, så da står det som regel at det dreier seg om flerumettet eller enumettet fett.

Hvis det bare står fett, kan du gå ut fra at det dreier seg om det usunne mettede fettet eller transfett.

Arbeider sammen

Trikset er å vite hvilke næringsstoffer som er viktige for deg, og hvordan de jobber sammen.

– Yoghurt er et perfekt eksempel. Den inneholder mange kalorier, men også fem viktige næringsstoffer, og den er lav på fett. Vi fokuserer for ofte på det vi ikke vil ha i oss, men vi må fokusere mer på det vi bør få i oss, sier Mangieri.

Trent David, personlig trener i Hollywood, sier at det å lese etiketten for ham ofte dreier seg om kaloritelling.

Spiser du flere kalorier enn du bruker, går du ikke ned i vekt, så enkelt er det, sier David.

Fitness- og ernæringsekspert Larry North fra Dallas i USA mener det er viktig å tolke det du leser.

– Det er kanskje vanskelig for folk å forstå hvor mye 40 gram sukker er, men sier du at det er 10 teskjeer, er det noe helt annet, sier han.

LES OGSÅ: Her er saltet du bør velge

Dette betyr navnene

Under har vi listet opp noen av de vanligste stoffene som finnes i ferdigproduserte matvarer.

Karbohydrater (hvorav sukkerarter) - dette sier noe om sukkerinnholdet. Karbohydrater i seg selv betyr ikke nødvendigvis sukker. Et kilo hvetemel inneholder for eksempel 68 prosent karbohydrater, men ingen sukkerarter. En liter fersk appelsinjuice inneholder 8,3 prosent karbohydrater, hvorav 7,8 prosent er sukkerarter. Dette er det naturlige fruktsukkeret som finnes i appelsiner. (Vær obs på at fruktsukker ikke er noe særlig sunnere enn vanlig sukker.) O'boy sjokoladepulver inneholder 82,5 gram karbohydrater, hvorav hele 79,5 gram er sukkerarter.

Nitritt/nitrat (E 249-E 251) - dette er et bakteriehemmende konserveringsmiddel som gjerne brukes i pølser og annen prosessert kjøttmat for å få varene til å holde seg lenger.

Emulgator - et tilsetningsstoff som gjør det mulig å blande to ingredienser som vanligvis ville skilt seg. En dressing med olivenolje og eddik holder seg skilt, mens om man har oppi et emulgeringsmiddel, vil de to stoffene blande seg.

Sodium - dette forteller noe om saltinnholdet. Hvert gram sodium tilsvarer 2,5 gram vanlig bordsalt.

Natrium - dette sier også noe om saltinnhold. Et gram salt inneholder 0,4 gram natrium.

Du finner en stor oversikt over hva vanlige norske matvarer inneholder hos Matportalen.no

Spis ren mat
Det er ikke lett å forholde seg til alle ingrediensene som finnes i ferdigproduserte matvarer. Nå har vi strenge regler for hva matvarer skal inneholde, og alle produkter du får kjøpt i norske matbutikker er trygge å spise.

Dersom du ønsker en bedre kontroll på hva du får i deg av forskjellige næringsstoffer og tilsetningsstoffer, bør du spise mest mulig ren mat, og lage mest mulig mat fra bunnen av. Da har du kontroll på hva du får i deg, og er sikker på at du ikke får i deg ting du ikke tåler.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: