Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press
Helse

Snarveier til et lengre liv

Hvis du liker triks som er mulig å gjennomføre, sjekk dette.

Vi blir bombardert med helseråd. Gjør ditten, gjør for all del ikke datten, ofte med det resultat at vi like gjerne vender det døve øret til. Men ofte er det de små tingene i hverdagen som teller i lengden, som disse, skriver nettstedet Woman's day.

  • Bedre helse på 1 minutt

  • Gjør dette i tre uker, så blir det en vane:

    1. Frukt og sånn

    Frukt og grønnsaker er stappfulle av næringsstoffer som kroppen trenger. Få i deg litt hver dag og du motvirker sykdom (særlig hjertesykdommer) og sinker adringsprosessen. Frukt og grønt reduserer også risikoen for å få hode - og nakkekreft.

    2. En gåtur

    Bare en halvtimes gåtur hver dag kan forlenge livet ditt. Du reduserer risikoen for kort sagt alt, fra diabetes og hjertesykdommer til leddgikt, kreft og depresjoner. Regelmessig trening minsker også risikoen for å dø i ung alder med 30 prosent.

    3. Litt havregrynsgrøt

    Havregryn til frokost er ingen dum idé, siden havre reduserer risikoen for å få slag samt utvikle hjertesykdommer og diabetes type 2. Studier viser også at to porsjoner havregrøt om dagen reduserer risikoen for å få kreft med 40 prosent. I tillegg motvirker et kosthold inneholdende mye gryn, frukt og grønnsaker flere aldersrelaterte sykdommer som for eksempel leddgikt og alzheimer.

    4. Praktiser måtehold

    Å lære seg å spise riktig, altså sunt og med måte er en av de beste måtene å holde vekta på. Overvekt knyttes som kjent til omtrent alle sykdommer i «boka», så for å holde deg frisk er en normal vekt viktig. Trikset er å tenke størrelse på porsjonen mat i forhold til hvor sunn den er. Jo sunnere, jo mer av den - jo mer usunn, jo mindre på tallerkenen.

    5. Sunn fornuft

    Bruk bilbelte, ikke prat i telefonen mens du kjører og bruk sykkelhjelm. Vi sier ikke mer, bare bruk fornuften din når det kommer til de små tingene vi har lært at det er lurt - og i mange sammenhenger også påbudt å gjøre.

    6. Spis fisk

    Fisk er full av omega-3 fettsyrer som reduserer risikoen for en mengde sykdommer. Er du ingen fiskespiser, få i deg omega-3 på andre måter - for eksempel via kosttilskudd.

    7. Vær sosial

    Ensomhet og sosial isolasjon kan faktisk gjøre deg syk, og ikke bare mentalt. I tillegg til at du blir deprimert, så dobler også ensomhet faren for å få slag hos kvinner. Men husk at du ikke trenger et hundretalls venner, så lenge du føler tilhørighet.

    8. Slapp av

    At kronisk stress påvirker oss både fysisk og mentalt er vitenskapelig bevist, men dette er de fleste av oss klar over, Lær deg å stresse ned, enten du benytter yoga eller leser i en bok. Jo mindre stress, jo mindre sjanse for å pådra seg et hjerteinfarkt eller dø av hjertesykdom.

    9. Sov nok

    Få nok søvn og hold vekta - og slipp unna sukkersyke, humørsvingninger og for høyt kolesterol. Mindre enn fem timer søvn om natten gjør mest skade, men nøkkelregelen er å finne ut hvor mye søvn akkurat du trenger. Dette finner du ut ved å droppe vekkerklokke tre netter på rad for å la kroppen finne sin rytme.

    10. Stump røyken

    Røyking er en av de fremste årsakene til tidlig død og er blitt koblet til hele 15 ulike krefttyper. I tillegg øker røyking risikoen for hjertesykdommer og leddgikt. Men dersom du slutter får du raskt lønn for strevet. På ett år har du halvert sjansen for å få hjertesykdommer, på ti år har du halvert risikoen for lungekreft og 15 år senere er risikoen for å få et hjerteinfarkt eller slag den samme som for en som aldri har røyket.

    11. Drikk rødvin

    Et glass rødvin om dagen er ikke så dumt, da det senker blodtrykket, øker det gode kolesterolet og reduserer risikoen for fler ealdersbestemte lidelser (leddgikt, alheimer). Men måtehold er nøkkelen. Kvinner som drikker mer enn et glass om dagen øker nemlig blodtrykket og faren for slag, brystkreft, overvekt og alkoholisme.

    LES OGSÅ:
  • Kyss mer, lev lenger
  • Slik lever du til du blir 100 år
  • Ha sex ofte - lev lenger



  • Til forsiden