Helse & Livsstil

Spar kalorier på julebordet

Publisert
Sist oppdatert




Spørsmål: Hjelp, jeg er bedt på tre julebord i år! Kan du gi meg noen tips om hvordan jeg skal overleve disse uten å trille ut i januar?
Guri

Svar: Ja, et julebord kan være en utfordring dersom du ønsker å passe vekten, men her får du noen tips om hvordan du kan manøvrere deg gjennom kvelden. Du behøver verken å forsake alt godt eller gi opp alle gode forsetter.
Før du går: Det lureste er å spise regelmessig tidligere på dagen, gjerne brødmat, som gir god følelse av metthet. Du vinner ingenting, heller tvert imot, ved å spare plass i magen, eller spare kalorier til et stort måltid på kvelden. Ikke vær skrubbsulen når du setter deg til bords, da kaster du i deg maten og får lite kontroll, og ikke minst liten matglede.
På julebordet: Hvis du ikke har hatt tid til å spise på forhånd, kan du starte med en lett salat eller litt suppe og et par glass vann. Gå løs på julebordet i riktig rekkefølge. Først forretter, deretter hovedretter og dessert. Du kan spare mange kalorier på ikke å bruke alkohol som tørstedrikk. Drikk minst et glass vann for hvert glass alkohol.
Første runde: Velg for eksempel skalldyr uten fete sauser, skinke og melon, kald laks og sursild. Husk at det er lov å forsyne seg av pynten på fatet.
Andre runde: Forsyn deg lite, og tenk at du heller kan gå enda en runde hvis du fremdeles er sulten. Rent kjøtt er magrere enn blandede produkter som julepølser og medisterkaker. Skjær vekk fettranden, særlig fra svineribben. Spis gjerne litt fet mat også, men ikke spis deg mett på det!
Tredje runde: Hvis du har gjennomført andre runde med måtehold, behøver du ikke å avstå fra denne runden. Følg de samme rådene som for runde to.
Fjerde runde: Dette er den avsluttende runden – dessertrunden. Fyll tallerkenen med fruktsalat og friske frukter og gjerne litt sorbet. Hvis du ikke kan avstå fra noen av de mer kaloririke fristelsene, så legg noen små smakebiter på kanten av tallerkenen.
Femte runde: Bli sittende eller ta en kopp kaffe.
Sjette runde: Her trenger du ikke holde igjen. Slipp deg løs på dansegulvet! Kvelden blir om mulig enda lystigere, og du får satt fart forbrenningen.

Jeanette Roede
kostholdsekspert
jeanette@kk.no

Spar kalorier på julebordet
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer