GODT FOR MYE: Den røde grapefrukten er rik på C-vitaminer som styrker immunforsvaret og reduserer risikoen for å bli rammet av hjertesykdom, kreft og slag.  Foto: Getty Images/F1online RF
GODT FOR MYE: Den røde grapefrukten er rik på C-vitaminer som styrker immunforsvaret og reduserer risikoen for å bli rammet av hjertesykdom, kreft og slag. Foto: Getty Images/F1online RF Vis mer

Grapefrukt

Spis en grapefrukt om dagen

Er proppfull av vitaminer og kan styrke immunforsvaret ditt.

Publisert
Den kommer i knallfarger som gult, rosa og rødt, med en deilig bitter smak. Ikke bare er den et syn for såre øyne og god for ganen, men den er også god for helsa.

På flere måter enn du ville tro, ifølge Foxnews.com.

Frukten er full av vitaminer og mineraler, og inneholder flere fytokjemikaler som reduserer risikoen for prostatakreft, hjerte- og karsykdommer - og som gir deg en C-vitaminboost som hjelper deg å bli kvitt forkjølelsen.

Så er du lei eplet ditt, legg til litt av det bitre.

LES OGSÅ: Grapefrukten er tilbake

Mot frie radikaler

Grapefrukt er en god kilde til A-, C-, B1- og B5-vitamin, samt fiber og kalium. Vitamin C bidrar til å eliminere forkjølelsen raskere, og er bra for immunforsvaret. I tillegg beskytter vitaminet mot frie radikaler som kan ødelegge kroppens celler, og er kjent for å redusere symptomer og alvorlighetsgraden ved betennelsesplager.

Rød og rosa grapefrukt får fargen fra antioksidanten lykopen, som også bekjemper frie radikaler.

Mot kreft

- I grapefrukt finner du fytokjemikaliet limonoid, som kan forhindre kreftsvulster fra å utvikle seg, skriver Tanya Zuckerbrot, dietetiker fra New York, for Fox News.

Frukten inneholder også naringenin, et flavionid som reparerer skadet DNA i kreftceller i prostata. Ifølge Kreftforeningen er kreft i prostata den kreftsykdommen som rammer flest menn i Norge. I 2010 fikk 4210 menn diagnosen.

Vel 90 prosent av tilfellene oppstår etter fylte 60 år og noen få under 45 år får sykdommen.

De siste ti årene viser statistikk at fem års relativ overlevelse har økt fra 79 til 87 prosent for prostatakreft. Det vil si at nesten ni av ti nå lever fem år etter å ha fått diagnosen.

LES OGSÅ: Sitrus mot slag

Velg den røde

Går du løs på frokost-grapefrukten med en teskje, får du også i deg pektin, et oppløselig fiber som reduserer kolesterolet. Det kan forsinke åreforkalkning. Rød grapefrukt virker bedre enn den hvite/gule, på grunn av at den inneholder flere polyfenoler.

Grapefrukt kan også bidra til høyere forbrenning, noe som ikke er ueffent i denne søte førjulstid.

Du kan få grapefrukt i butikkene året rundt. Velg en grapefrukt som er akkurat passe myk for å få i deg mest mulig antioksidanter. Noen medisiner kan reagere med frukten, hør med legen din for sikkerhets skyld.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer