Nettmøte

Spør kostholdsekspert Jeanette

Jeanette Roede stilte til nettmøte fredag 3. mars. Les svarene om mat og kosthold nå.

Spør kostholdsekspert Jeanette
Publisert
Sist oppdatert




Jeanette kan svare deg på det du måtte lure på om kosthold, mat og spisevaner.

Hun er utdannet fysioterapeut og driver i dag Grete Roede AS. Hun har sin faste spalte både her på kk.no og i papirutgaven av KK. Der gir hun sunne råd og tips og svarer på spørsmål fra leserne.

Kan du bytte ut middagen med et kakestykke? Hva skal du spise før trening? Er light-produkter egentlig sunne?

Jeanette stiller til nettmøte hos oss fredag 3. mars. Nettmøtet er avsluttet. Les svarene.

Nettmøtet er nå avsluttet.

Følg med på kk.no for flere spennende nettmøter i tiden som kommer!

Matredd

, innsendt av Bekymret
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 11:14
Hei!Er det egentlig farlig å spise kjøttdeig for tiden?
Hei.Jeg er ikke redd for å spise kjøttdeig for tiden, men her må hver og en gjøre det de synes er best og tryggest. Jeg tror det er bedre å stille det spørsmålet til mattilsynet! Hilsen Jeanette

Nøtter

, innsendt av Kula
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 11:16
Hva er den sunneste nøtta? Jeg bor på et lite sted med dårlig utvalg i nærbutikken. Her har vi ikke tilgang på nøtter som ikke er saltet. Er det fremdeles sunt å spise nøtter dersom de har salt?
Hei.Nøtter har mange gode næringsstoffer i seg og mye av det sunen fettet. Men de er veldig kaloririke, så jeg anbefaler å begrense hvor mye du spiser av det. Setter man nøtter frem i en bolle på bordet, så er det vanskelig å la dem stå i fred etter bare å ha tatt noen få... (i hvertfall av de saltete). Jeg anbefaler å ha noen i salaten eller i woken eller i annen mat. Da begrenser du hvor mye du spiser på en naturlig måte, får i deg både gode fettstoffer og andre næringsstoffer. Gjør du det, blir det heller ikke så mye salt fra nøttene at du skal bekymre deg for det.Hilsen Jeanette

Sukker

, innsendt av Karianne
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 11:18
Hei! Jeg har lest om sukkeravhengighet og lurer litt på om jeg kanskje har det... klarer ikke å holde fingrene unna sjokkisen selv om jeg spiser sunt ellers. hva kan jeg gjøre for å bli kvitt søttrangen?
Hei KarianneHvis du er vant til å spise mye søtt vil kroppen din "be om" så mye søtt som den er vant til. Men dette kan du gjøre noe med hvis du ønsker det!Jeg har perioder hvor jeg har spist mer søtt enn vanlig, og jeg kjenner det er vanskelig å kutte ned igjen. Men etter noen dager med å holde ut søtsuget, så gir det seg gradvis.For å forebygge søtsug er det lurt å passe på å spise regelmessig (4-6 måltider per dag), variert og nok mat! For å overleve søtsuget og ikke gi etter for det, er det lurt å ha noen andre ting du kan gjøre. Sørge for at sjokoladen ikke er så tilgjengelig, gå en tur, ringe en venn/venninne, pusse tennene osv. Lykke til!Hilsen Jeanette

Slanking

, innsendt av Alene
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 11:21
Jeg prøver for tiden å slanke meg, vil gå ned hvertfall 20 kilo. jeg har akkurat flyttet til et nytt sted og bor alene, kjenner ikke så mange her enda. synes det er vanskelig å legge om livsstilen uten støtte fra omgivelsene, er så lett å ty til mat som trøst når jeg sitter alene om kvelden. har du noen trøstende ord?
Hei Ja, slanking og omlegging av vaner generelt er ikke lett å gjøre alene. Det er derfor vi har ned i vekt-kurs. Hva man skal gjøre for å gå ned i vekt er ikke noe hokus pokus. Men det er støtten fra andre, gjerne som har samme mål, som ofte er det avgjørende for om man lykkes eller ikke. Har du noen nettverk du kan oppsøke eller kurs du kan melde deg på? Kan du melde deg på noen fritidsaktiviteter, slik at du har mulighet til å bli kjent med noen nye, og sørge for at du ikke blir sittende mye alene på kvelden? Det er mange som er i samme båt som deg som kan være med å støtte deg og som kanskje du kan være med å støtte? Lykke til!Hilsen Jeanette

Lunsj

, innsendt av Kari
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 11:27
Hei!Vi har sponset kantine på jobben, med en kjedelig salatbar og halvgodt utvalg i brød, to varmretter å velge mellom hver dag. Hva skal jeg velge for å få en mettende, men ikke fetende lunsj?
Hei KariJeg ville valgt en salat ved siden av brødskiver med sunt pålegg. Kan du ta med brødskiver hjemmefra, slik at du selv velger brødtype? Da kan du evt kjøpe pålegg i kantina. Eller kan du spørre i kantina om de kan få bedre utvalg av brød, og kanskje foreslå noen ting itl de kan ha i salatbaren? Kanskje kan du lage en fristende matpakke hjemmefra, og heller kjøpe det du vil ha til i kantina? Det er flere muligheter og du som har kontrollen og kan bestemme! :-)Når det gjelder varm mat er min opplevelse at den er av litt blandet kvalitet og vi har mindre kontroll på hvordan den er laget, så jeg foretrekker brød og salat til vanlig. også heller velge varm mat en gang i blant, når det frister/er noe sunt.Hilsen Jeanette

Proteiner

, innsendt av Gymmer´n
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 12:16
Hvilke matvarer er de mest proteinrike?
Hei Gymmer'nKjøtt, fisk, kylling, melk og melkeprodukter, egg, bønner og linser er alle rike på proteiner.Proteiner er bygget av aminosyrer - 20 forskjellige. Ved å kombinere aminosyrene på forskjellige måter kan kroppen lage de ulike proteinene den trenger. Elleve kan kroppen lage selv, 9 må kroppen få tilført via kosten. De kalles essensielle aminosyrer. Matvarer som kommer fra dyr inneholder proteiner som ligner våre egne - også de essensielle aminosyrene, og regnes som fullverdige proteiner. I vegetabilske matvarer mangler en eller flere av de essensielle aminosyrene, disse proteinene regnes ikke som fullverdige. Ved å kombinere ulike matvarer fra planteriket kan man likevel få dekket kroppens behov for aminosyrer.Håper dette var nyttig kunnskap :-)Hilsen Jeanette

Snacks

, innsendt av Nina
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 12:18
Jeg er 37 år. De siste månedene har jeg endelig klart å slanke meg og trene mer. Nå er jeg 27 kilo lettere enn jeg var i fjor, og jeg er veldig stolt. Men jeg sliter fremdeles med salttrang, og synes det er vanskelig å gå forbi potetgullet i butikken uten å kjøpe noe. Hva kan jeg spise i stedet, som ikke er så usunt?
Hei NinaGratulerer med flott resultat, både treningsmessig og vektmessig! Kjempebra!Når det gjelder salttrang, tror jeg det er som med mye annet, en vanesak. Har du eksperimentert med å ha mindre salt på/i maten en stund for så å gå tilbake til de mengdene du før hadde? Da smaker maten plutselig veldig salt!Men salt snacks er godt, og det er vanskelig å stoppe når man først har begynt! Fett og salt sammen er nærmest vanedannende. HVa med å spise ordenlig mat hvis du er sulten? Eller skjære opp grønnsaker å lage en god dipp? Det finnes også lettere snacksalternativer, men jeg er mest fan av å si at all snacks er bare til en gang i blant! :-)Hilsen Jeanette

Pasta

, innsendt av Inger
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 12:18
Er det sånn at man helt må ligge unna pasta i kjølvannet av fedon?
Hei IngerVi mener at pasta er greit å ha som tilbehør til middag. Men det er kaloririkt, så det er lurt å ikke overdrive mengden. Nå finnes det også pasta laget av grovere mel - fullkornspasta, som kan være et godt alternativ. Vi i Grete Roede mener at det ikke er nødvendig å eksludere noen matvarer/matvaregrupper, men at noen matvarer må omgåes med større forsiktighet enn andre.Husk, du skal spise mat resten av ditt liv :-) og da er det lurt å legge opp til et kosthold som du kan leve med resten av ditt liv!Hilsen Janette

Fisk

, innsendt av Åse
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 12:20
Jeg gikk mange år uten å like fisk noe særlig, men nå har jeg fått veldig sansen for det, spesielt hvit fisk. Er dette sunt - og har du noen fisketyper å anbefale?
Hei ÅseSå fint at du har begynt å like fisk. Fisk er noe vi burde spise mye av både som pålegg og til middag. Både hvit og rød fisk er bra!Jeg vil ikke anbefale en fisk fremfor en annen, men heller at du velger både fet og mager fisk! Den fete fisken har mye av det sunne fettet i seg, som vi har så godt av og i mange tilfeller trenger mer av.Hilsen Jeanette

Valg

, innsendt av Marit
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 12:24
hei du.Jeg har en bmi på 28 og legen har sakt at jeg må slanke meg. hvor begynner jeg? må jeg melde meg på kurs eller kan jeg gjøre det alene?
Hei MaritOm du vil melde deg på kurs eller om du vil gjøre det alene er opp til deg og hva du tror er best for deg. Jeg vil anbefale deg å gå på et kurs, fordi vår erfaring er alle de menneskene som forteller at de har prøvd og mislykkes så mange ganger på egenhånd, og endelig klarer det når man får oppfølging, blir sett, får personlig veiledning, et opplegg/meny som er tilpasset deg, og en gruppe som har det samme målet som deg. Fellesskapet, det positive gruppepresset, den delte motivasjonen gjør at det er lettere å komme i mål! Mange klarer det også på egenhånd, så dette er opp til deg!Uansett hva du velger, lykke til! Dette klarer du!Hilsen Jeanette

Loff

, innsendt av Laila
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 12:34
Hva utgjør egentlig forksjellen hvis jeg velger loff i stedet for grovbrød? Altså hvis jeg spises like mye?
Hei LailaI loff brukes fint mel. Det fine melet lages av det innerste av kornet, der hvor det er lite fiber. Jo grovere melet er jo mer av kornet er brukt og jo mer fiber er det. Fiber er godt blant annet for fordøyelsen, for en metthet som varer, for et jevnere blodsukker, for vektregulering - for veldig mye bra! Velg grovbrød! Jo grovere jo bedre, og loff en gang i blant. Hilsen Jeanette

Forskjellen på sjokolade

, innsendt av Trine
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 12:36
Hvorfor er det så mye sunnere med mørk sjokolade enn lys?
Jo mørkere sjokoladen er jo mer kakao inneholder den, og jo mer av kakaofettet, ikke tilsatt meierifett. Kakaoen har noen gode egenskaper, blant annet innehold av antioksidanter. Jo mørkere sjokoladen er jo lettere er det også å begrense inntaket, fordi man får dekket kakao/sjokoladesuget fortere. For både mørk og lys sjokolade er kaloririkt!Hilsen Jeanette - mørk sjokoladeelsker!

Fem om dagen

, innsendt av
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 12:53
Hei!!Jeg har lest at man skal spise mange ganger om dagen, spesielt når man skal være sunn. hva er galt med å spise bare 2-3 måltider?
Hei.Jeg pleier å si at kroppen vår er som en vedovn, som fungerer best/varmer best når vi legger på ved jevnlig. Da dør ikke flammene ut, og vi fyrer ikke unødvendig. Legger man jevnt på med ved/mat, vil man holde en jevn og god forbrenning gjennom hele dagen.Ofte blir vi veldig sultne til måltidene hvis vi spiser sjelden. Måltidene blir større, og det er vanskeligere å begrense inntaket. Det blir lettere å ty til småspising og søtsulten blir gjerne større. Det er lurt å spise etter klokka og ikke etter sulten. Det beste er å fylle på med litt mat hver 3-4 time, men bare 4 av måltidene behøver å være "vanlige" måltider. De siste 1-2 måltidene kan være en lettyogurt, en frukt eller grønnsak. Hvor ofte man kjenner at man trenger mer mat/blir sulten er en vanesak. Hvis du er vant til å spise sjelden, kjenner du kanskje ikke behov for å spise oftere. Prøv å spise litt oftere, så skal du se at kroppen din liker det!Hilsen Jeanette

Karbo

, innsendt av Forvirret
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 12:55
Jeg blir helt forvirret av alt pratet om sunn og usunn mat. er karbohydrater skadelige? Jeg trodde karbohydrater var bra for kroppen, jeg...
Hei Forvirret - det er ikke bare du som er forvirret. Jeg vet ikke hvor mange spørsmål vi får om akkurat det.Først - karbohydrater er ikke farlig! Karbohydrater er vår viktigste kilde til energi, og det finnes tre forskjellige typer: sukker, stivelse og fiber. Karbohydrater er den energiformen kroppen foretrekker, og fordi vi kun har små lagre av karbohydrater er vi avhengig av å spise nogenlunde regelmessig. Sukker kan vi med hell begrense inntaket av! I dag er det mye som er tilsatt sukker. Stivelsesrike matvarer er ernæringsmessig den beste kilden til karbohydrater. De matvarene er nemlig også rike på andre viktige næringsstoffer som vitaminer, mineraler og kostfiber. Kostfiber blir ikke tatt opp fra tarmen, men har likevel mange viktige funksjoner: god regulering av magen, forebyggende effekt i forhold til så vel hemoroider som hjerte- og karsykdommer og enkelte kreftformer. Spiser du mye fiber er det enklere å passe vekten fordi en fiberrik kost gir god metthetsfølelse fordi den fyller opp mer og forblir lenger i magesekken. Velg derfor fiberrike brød og kornvarer, naturris, fullkornpast, poteter og belgfrukter som linser, bønner og erter. Spis ellers rikelig av grønnsaker, frukt og bær.Sukker, og særlig da tilsatt sukker er det eneste jeg vil si er det du bør unngå i stor mengder. Håper det var oppklarende.Hilsen Jeanette

Sunnest snacks

, innsendt av Maria
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 13:12
JEg klarer meg ikke uten godteri. Når jeg først må ha noe med sukker/fett, hva er det minst "farlige" å spise?
Hei MariaPopcorn(pop helst selv) har mindre kalorier enn annen salt snacksKokosbolle gir ganske mye smak/søtt for kalorieneEllers har jeg god lyst til å utfordre deg på at du ikke klarer deg uten godteri. Det tror jeg du gjør! :-) Hvem har kontrollen, du eller godteriet? Hvor mye og hvor ofte man føler man må ha godteri er en vanesak! :-)Hilsen Jeanette

Ned i vekt

, innsendt av Lise
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 13:13
Jeg gikk på slankekurs hos Grete Roede for mange år siden. Vekten holdt seg nede en lang stund, men så ble jeg syk og var sengeliggende i nesten et halvt år og kiloene snek seg på igjen. Nå vil jeg ned en gang til. tror du jeg trenger å gå på kurs en gang til, eller vil jeg gå ned dersom jeg lever som jeg gjorde før sykdommen og blir mer aktiv?
Hei LiseSå fint at du klarte å holde vekten en lang stund. Det er godt å vite og ha med seg når du nå vil gjøre noe med kiloene som har sneket seg på - Det går an å holde vekten!!! Kan du ikke prøve å leve som du gjorde før sykdommen og å øke aktivitetsnivået? Det er uansett bra! Så kan du se hvordan det går. Føler du at du bør ha litt hjelp og støtte, kanskje lære noe på nytt, så kan du melde deg på et kurs.Lykke til ! Dette klarer du!Hilsen Jeanette

Juice og nekta

, innsendt av Karianne
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 13:16
HVa er det mest naturlig sukker i av juice og nektar, og er det sunnere å drikke eple enn appelsin og annanas?
Hei KarianneI juice er det ikke tilsatt sukker, men det er det i nektar. Drikk gjerne et glass juice om dagen - det teller som en frukt når du teller 5 om dagen! Eple har mer syre, ananas er søtere, les litt på kartongen, kanskje kan du variere? Selv drikker jeg 50/50 med eplejuice og vann - det er mer tørsteslukkende om morgnen, også appelsinjuice en gang i blant/i helgene.Hilsen Jeanette

Salt i maten

, innsendt av Saltglad
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 13:18
Jeg pøer på med salt selv om jeg vet det ikke er bra. Er det noe annet krydder eller smak som kan erstatte det og likevel gi den gode smaken?
Hei Saltglad!Jeg svarte i et spørsmål tidligere i dag litt om at salt. Hvor mye salt man føler man trenger for at maten skal smake er i stor grad en vanesak! Trapp gradvis ned, da skal du se/smake at de andre deilige smakene fra maten kommer tydligere frem. Har du klart å redusere saltmengden en stund, prøv å pøse på en gang - du skal se hvor salt det da smaker...Man kan erstatte mye av saltsmaken med bruk av andre krydder og urter. Ikke bare blir det sunnere, men alle smakene du nå for oppleve vil vekke sansene på en annen måte. Det å bruke urter og krydder er ikke vanskelig. Er du usikker på hvordan gjøre det og hva som passer med hva - prøv noen oppskrifter så lærer du fort! Når det gjelder friske urter så synes jeg personlig at nærmest alt passer godt sammen!Hilsen Jeanette

Fet fisk

, innsendt av Sjøjomfruen
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 13:22
Hva går inn under katergoein fet fisk? jeg har fått litt angst for laks nå etter alt oppstyret om at dety er farlig.
HeiFet fisk er blant annet laks, ørret, makrell, kveite, sild, ål, til en viss grad tunfisk. Husk at det går an å spise fisk også som pålegg. Varmrøkt makrell er foreksempel utrolig godt på brødskiven eller i en salat! Ellers så kan du spørre i en ordentlig fiskedisk hvordan det er med akkurat den laksen de har i disken.Hilsen Jeanette

Karlitelling på middag

, innsendt av Startslankern
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 13:43
Hvor mange kalorier bør en vanlig middag inneholde når man slanker seg?
HeiHvor mange kalorier din middag bør inneholde avhenger av hvor mye du skal ned i vekt og hvor aktiv du er. Generelt vil jeg si at det kan være greit om kaloriinnholdet ligger på mellom 400-550 kcal.Hilsen Jeanette

Yogert til kvelds

, innsendt av Anonym
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 13:46
Jeg får ofte lyst på noe godt og søtt om kvelden. Har lest at yogert ikke er så sunt som alle skal ha det til. Bæør jeg spise noe annet?
HeiYoghurt er sunt. Det inneholder mye som er bra for oss, blant annet kalsium, og er noe det er lurt å ha i kosthodlet vårt. De vanlige yoghurtene har ganske mye sukker fett i seg. Velg gjerne sukker og fettreduserte yoghurter, nå finnes det mange gode varianter på markedet.En generell regel når det gjelder meieriprodukter er å velge de magre variantene, men ikke velg bort meieriprodukter.Hilsen Jeanette

Boller bedre enn muffins?

, innsendt av Siri
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0003.03.2006 / kFriday. 13:54
Stemmer det at boller er det sunneste av alt bakverk?
Hvis du tenker søtt bakverk når du sier alt bakverk, så er boller av de bedre tingene. (brød og rundstykker er mye bedre! :-)Muffins er både fetere og søtere (særlig de man kjøper i butikken). Men en bolle ekstra per dag blir opp til ti kilo ekstra på et år, så begrens også bollespisingen til en gang i blant!Hilsen Jeanette




Spør kostholdsekspert Jeanette
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer