Nettmøte

Spør kostholdseksperten

Jeanette Roede stilte i nettmøte onsdag.

Publisert
Sist oppdatert
KKs kostholdsekspert, Jeanette Roede, stiller til nettmøte onsdag 29. mars fra 12.30-14.30.Jeanette er utdannet fysioterapeut og driver i dag Grete Roede AS. Hun har sin faste spalte både her på kk.no og i papirutgaven av KK. Der gir hun sunne råd og tips og svarer på spørsmål fra leserne. Hun kan svare deg på alt du måtte lure på om ernæring, kosthold, spisevaner og slanking. Lite lysten på salat? Lurer du på hvor usunt det er med bacon til søndagsfrokosten, eller om hele slankekuren ryker hvis du faller for sjokoladefristelsen? Jeanette kan svare deg. Nettmøtet er nå avsluttet. Les hva Jeanette svarte under.Nettmøtet er nå avsluttet.

Følg med på kk.no for flere spennende nettmøter i tiden som kommer!

Amenoria, innsendt av MichelleDato: 01.02.2013 / kl.13:0028.03.2006 / kTuesday. 12:14Hei! Jeg er en ungdom og jeg hadde mensen i ca tre år før alt bare gikk konkurs. Altså, jeg har hatt en spiseproblem og gikk sykt ned i vekt og "mistet" mensen pga det. Nå har jeg gått i to år (og gått opp i vekt sånn at du vet det og =)) uten noen mensen og jeg er veldig bekymret. Alle sier jeg er nødt til å spise extra fett en det normale og det prøver jeg jo...men det kan være stressende spesielt når de fleste sier at for mye fett kan føre til fedme og vekt problemer osv. Jeg vil ikke bli feit! Akkurat nå veier jeg ca 53 kg og er 1´69-1´70 høy. Er det for lite? Hva tror du jeg bør gjøre for å få menstrasjonen tilbake? Håper du kan svare-jeg vet at du ikke vet dette, men gjennom artiklene dine har du hjulpet meg mye for å bli sunnere både physisk og psykisk. =) Så nå vet du det! Takk på forhånd! Michelle Hei Michelle.så fint at du er på vei opp i vekt igjen. Kroppen din har det best når den er i en god balanse, det ser du også på at mensen uteblir. Det kan ta litt tid før menstruasjonen kommer igjen. Jeg kan ikke så mye om det, så det ville jeg spurt fastlegen din om, eller helsesøster.Det er riktig at vi trenger fett. Fett er ikke farlig, og fett i i riktig mengde må vi ha for at kroppen skal fungere godt. Både mettet og umettet fett, trenger vi , men det er viktig med nok av det umettete fettet! Det finner du i fet fisk, nøtter, avocado, olje osv. Du blir ikke fet av å spise fett i passe mengder. Både legen din og helsesøster kan nok hjelpe deg å finen ut av hvor du kan legge inn litt mer fett i kostholdet ditt! om du skal ha mer enn andre, vet jeg ikke nok om. Men det er viktig at du spiser variert så du får alle næringsstoffene du trenger!Det å prøve å spise så normalt som mulig uten å tenke for mye på hvor mye og hva er noe du kanskje kan jobbe mot. Det å få et avslappet og godt forhold til mat er utrolig viktig! Håper dette var til litt hjelp!Lykke til!Hilsen JeanetteHvor grovt er grovt?, innsendt av -SandraDato: 01.02.2013 / kl.13:0028.03.2006 / kTuesday. 12:42Hei! Det er mye snakk om å velge grovt brød fremfor det fine. Men så lurte jeg på hvor grovt skal brødet være? Jeg har hørt at det skal være minst 50% sammalt, men det høres for lite ut, synes jeg. De selger spelt brød på bakeriet og selv om det ser lysere ut og de sier at det er ingen hvetemel i det, bare spelt og rug, da er jo ganske grovt da? Grunnen til at jeg spør dette er fordi vi pleier å kjøpe brødet vårt på Godt Brød og grov brødet vi spiser er ca 75% grovt. Brødet ditt er også kjempe godt-vi vil bare gi kroppen de fullverdige næringsstoffene! =) Håper du kan svare! -SandraHei Sandra.Jo grovere jo bedre. Men det skal jo smake godt også. Det er ikke sånn at man bare kan kjøpe bakeribakt brød, det finnes flere og flere gode alternativer i butikken. Så fint at du liker vårt brød!Nå har de begynt å merke brødene med grovhetsgrad på pakken, dette for at det skal bli lettere for deg å velge det du vil ha. Det delt i 4 kategorier, under kan du se hva som menes med den enkelte.. Fint 0 - 25% sammalt mel og hele korn· Halvgrovt 25,1 - 50% sammalt mel og hele korn· Grovt 50,1 - 75% sammalt mel og hele korn· Ekstra grovt > 75% sammalt mel og hele kornJeg har lyst til å nevne at man må ikke bli for opphengt i dette, selv om det er lurt å tenke sunnhet. Spiser du variert og 4 måltider per dag. Kutter ned på søtt, snacks og godterier, så kan du antakeligvis klappe deg selv på ryggen og si at du gjør en god jobb med kostholdet ditt! :-)Hilsen JeanetteAlternativ til spelt, innsendt av MariaDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 03:02Jeg synes ikke speltbrød er spesielt godt, men vil spise karbohydratfattig. Er det noen spesielle brødtyper du kan anbefale?Hei Maria. Nå blander du kortene litt. Spelt betyr ikke færre karbohydrater, men er en gammel korntype/et urkorn som er mindre foredlet enn hvete. Dette brytes ned på en litt annen måte i kroppen enn hvetemel. Spiser du grovt bød så behøver du ikke å bekymre deg for karbohydrater. Jo mer grovt mel og jo grovere kornet er jo mer fiber og jo mindre lyst mel. Et alternativ til spelt er rug.Håper dette var litt oppklarende!Hilsen JeanetteLettbrus, innsendt av TørstDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 08:17Hvis det er sant at det er nesten ingen kalorier i lettbrus, betyr det da at man kan drikke så mye man vil av det`? Synes det virker merkelig. Må da være andre tilsetningsstoffer i brusen som gjør det minsre heldig å drikke litervis om dagen.Hei Det er ingen kalorier i lettbrus. Vi anbefaler likevel at vi drikker vann som tørstedrikk og brus som nytelsesdrikk. Søtningsstoffene i brusen skal ikke ha skadelig effekt, men man anbefaler likevel i moderate mengder. Det foregår stadig en diskusjon på fagplan om virkningene av kunstig søningsstoffer, og anbefalingen så langt er som nevnt over.Det er ikke heldig å drikke for mye brus for tennene heller, kullsyren ødelegger emaljen og fører til dårlige tenner og mye hull!Håper det var svar godt nok.Hilsen JeanetteNattmat, innsendt av B-menneskeDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 08:19Jeg vet at man egentlig ikke skal spise rett før leggetid, men jeg har gjort dette i så mange år (spiser en brødskive eller et knekkebrød, ikke et stort måltid) at jeg synes det er vanskelig å slå seg til ro for kvelden uten dette. Nå prøver jeg å gå ned 8-10 kilo i vekt - er det viktig å kutte ut den lille matbiten sent på kvelden?Hei B-menneskeNår det er så lite du spiser rett før du skal legge seg, skulle ikke det bety så mye. Hvis det fører til at du sover bedre og du ellers er innenfor det kaloriinntaket du skal ha i løpet av en dag, er dette helt ok.Hilsen JeanetteAlkohol, innsendt av ByløvinnenDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 08:22Er det sant at det fra et kalori-synspunkt er bedre å drikke en form for alkohol fremfor en annen? Hva skal jeg i tilfelle velge? Jeg er som oftest på byen en gang i uka. Drikker meg sjelden full, men liker en drink eller tre.Hei Byløvinnen.Alkohol er kaloririkt, 7 kcal per gram (fett 9 kcal, proteiner og karbohydrater 4 kcal per gram).I noen typer alkoholholdig drikke er det mer alkohol enn andre, da blir de mer kaloririke. I tillegg er noen tilsatt sukker (rusbrus, søte drinker osv) og da blir det enda flere kalorier.Her får du en liten oversikt. Men ikke se deg blind på denne. Noe av dette drikker vi lett mye av, og annet blir det bare litt av...øl 4,4% har 40 kcal per 100 gramrusbrus har 60 kcal per 100 gramvin 12% (hvit og rød) har 65 kcal per 100 ghetvin 17% har 135 kcal per 100 gramlikør 35% har 310 kcal per 100 grambrennevin 40% har 235 kcal per 100 grambrennevin 60% har 365 kcal per 100 gramHilsen JeanetteSlanke barn, innsendt av MammaDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 08:26Hei Jeanette! Jeg har en datter på 9 år. Dessverre er hun ganske overvektig. Jeg var også det som barn, men jeg ble slank av meg selv etter at jeg var ferdig med puberteten. Bør jeg forsøke å sette datteren min på diett, eller skal jeg vente og se om det samme skjer med henne som med meg? Hun er en aktiv, blid jente som sitter lite foran tven. Vi spiser sunn mat hjemme hos oss, men jeg må innrømme at det gjerne blir en del godteri og kos i helgene. Jeg har reservasjoner mot hele ideen om å slanke barn, men hvis det er det som er best for henne... HeiJeg synes ikke barn bør slankes, med mindre det må settes i gang tiltak bestemt av helsevesenet. Det er en helt annen historie og gjelder de færreste.Du kan gjøre mye som mor, lage sunn og god mat, være et godt forbilde, begrense tilgangen på det søte og fete, være med i den fysiske aktiviteten osv.Er dette noe du bekymrer deg for, ta det opp med legen din/deres (dere har vel felles fastlege). Å ta opp dette med barn kan være ømtåelig. Det kan gjøre vondt verre og det kan føre til noe godt. Dette må du se an. Hvis "forløpet" ligner på ditt eget, kan noe ligge der. Da er det beste du kan gjøre, som nevnt over, å sørge for gode vaner, gode hverdager og helger, sørge for nok aktivitet, og å være et forbilde i matveien og på bevegelsessiden.Jeg vet at dette er komplisert. Lykke til!Hilsen JeanetteHelsemat, innsendt av Dato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 08:57Hei. I min familie er det mye kreft i mange former. Jeg forsøker å leve å sunt som mulig for å forebygge som best jeg kan. Jeg har hørt at det finnes enkelte matvarer som antas å virke kreftforebyggende. Hvilke er det?Hei Det beste du kan gjøre er å leve sunt, spise sunt og variert, trimme og ikke utsette deg for mye for det vi vet er kreftfremkallende. Spis fiberrik mat, det har vist seg å være forebyggende for mage og tarmsystemet. Spis frukt, grønt og bær, det inneholder antioksydanter som de mener kan ha gunstig effekt.Det finnes mange meninger om dette, og det forskes stadig på det. Anbefalingene over er de som gjelder fremdeles.Hilsen JeanetteForbrenning, innsendt av MiaDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 08:58Hei du! Jeg har treg forbrenning. Har klart å holde vekten på et relativt greit nivå, men jeg skal ikke spise stort før jeg legger på meg. Er det noen former for mat som setter fart i forbrenningen?Hei MiaSpis lite og ofte, da får du en jevn forbrenning. Og begynn med frokost, så starter du motoren/får i gang forbrenningen. Spiser du fiberrikt får du fortgang på maten gjennom tarmen og du blir mett uten at det gir så alt for mye energi (kalorier). Ellers er trening, både utholdenhet og styrke det beste våpenet for å øke forbrenningen. Særlig styrke, som fører til økt muskulatur, vil på sikt føre til generelt høyere forbrenning. Et høyt aktivitetsnivå i løpet av en dag er også bra for forbrenningen.Hilsen JeanetteAlternativer til potetgul, innsendt av GuriDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 09:13Jeg er veldig glad i salt snacks, som potetgull etc - har du noen sunnere alternativer å anbefale? Grønnsaker med dip duger ikke, jeg må ha noe salt :)Hei GuriPopcorn har færre kalorier enn potetgull og det finnes lettpotetgull varianter. En helt annen type salt snacks er jo fingermat. Litt salt skinke, lomperull med skinke eller røklaks, mager smøreost, urter og grønnsaker, rugsprø med norzola eller annen lettost, noen oliven osv.Når det er sagt så er trangen til salt en vanesak! Prøv uten salt snacks en god stund (ikke ha det i huset, så slipper du fristelsen, så skal du se trangen roer seg!Hilsen JeanettePasta, innsendt av JillDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 09:16Jeg blir så forvirra av alle motstridende matteorier. Er kjempeglad i pasta, men aner ikke nå om jeg kan spise det eller ikke hvis jeg skal gå ned ltit i vekt (5-7 kg). Hva sier du?HeiJeg skjønner at du blir forvirret.Jeg er ikke for å kutte ut næringsrike matvarer fra kostholdet, men heller begrense mengden noe.Du må gjerne spise pasta, men skal du ned i vekt kan du ta en litt mindre posjon og ta heller godt med saus (ikke fløtesaus o.l.). Du kan også nå velge helkornspasta, laget av grovere mel. Det er jo også bra! Fint å bytte på forskjellig tilbehør fra dag til dag, poteter, pasta, ris, grovt brød, osv. Ha også godt med grønnsaker og en stor salat ved siden av.Lykke til!Hilsen Jeanettekveldspising, innsendt av WendyDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 10:32Hei,Jeg er 1.56 høy og veier 49g.Jg sluttet røyke for 6 mnd tilbake, og er blitt så fryktelig glad i sjokolade/søtt etter det. Blir jo helt sprø!:)Har du noen gode forslag til "hverdags-kveldsgodt" som er greit å spise? Både søtt og salt. Ikke noe glad i yogurt..Jeg spiser fire måltider om dagen og trener to-tre ganger i uka.Takk på forhånd!Hei Wendy!Først: Sååå bra at du har sluttet å røyke! Røyk er farligere enn noen kilo ekstra, men noen kilo er ikke noe særlig ønskelig da...Du gjør jo veldig mye bra! Spiser regelmessig og ofte og trener - klapp deg selv på ryggen! Det er supert! Ordentlig mat har mye mindre kalorier enn søtt og salt - eks 100 g sjokolade tilsvarer en baguett med ost og skinke og to frukter!!! En muffin tilsvarer 2 brødskiver, 1 youghurt og en frukt!Så er du fysen på noe kan litt ekstra mat være greit! Kan du gjøre noe annet når du får søtsug? Ringe en venninne, gå en tur, løse kryssord, ta en kopp te med søtningsstoff eller honning i?, lese... Ellers, tips til hverdagsgodt - en smoothie både metter og smaker godt. Du kan skjære opp frukt eller grønnsaker og ha både søt og salt dipp av kesam. Hva med et kanelknekkebrød med litt lett eplesyltetøy, eller en lomperull med mager smøreost, skinke, grønnsaker og urter?Håper det var noen nye tips her. Lykke til!Ps er det sult eller sug du føler. Er det sult, spis ordentlig mat. Er det sug, kjenn etter hvorfor og i hvilke tilfeller/situasjoner du opplever suget. Kan du gjøre noe med situasjonen?Hilsen JeanetteParis, innsendt av ChicDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 11:52Bonjour! =) Jeg skal til Paris snart og selv om jeg kommer til å skie meg ut her og der (baguettene er jo såå gode!) vil jeg ikke spise som en liten gris. Hvet du hvordan jeg kan fremdeles spise litt sunnere uten å gå over bord? Hva gjør du selv når du er ute og reiser forresten? Au revoir!Hei på deg. Så heldig du er! Jeg skal faktisk også til Paris snart, og enig med deg, god mat! Mine råd for en ferie som ikke skal føre til alt for mye ekstra erå fortsette å spise alle fire måltidene. Da er det lettere å motstå trangen til å småspise alverdens fristelser. Videre er det lettere å ikke spise alt for mye når du først spiser. Holde på hverdagsvanene når det gjelder måltidsrytme, er vel det jeg prøver å si.Videre har jeg alltid med meg en frukt i vesken. Går jeg "tom" er en frukt og vann en super kombinasjon for å "løftes" igjen. Ha alltid nok vann med deg!Det er lett på ferie å spise flere "middager" i løpet av en dag. Jeg prøver å velge om det er lunsjen eller middagen jeg skal ha som middag, så velger jeg noe lettere til det andre måltidet. Mye mat og vin midt på dagen gjør også at vi blir litt tunge og dovne etterpå - og man får ikke så mye ut av ettermiddagens shopping eller sightseeing.På storbyfereier går man jo gjerne veldig mye. Legg forfengeligheten litt til siden og ta på gode sko! Med masse aktivitet kan vi unne oss litt ekstra. Siste lille ting - jeg elsker å ta kaffe og tepauser. Da er det lett å kkjøpe noe søtt å ha ved siden av. Nyt heller smaken av den gode kaffen eller teen (og i Frankrike er de så flinke til å legge en bitteliten sjokoladebit ved siden av kaffen - akkurat passe! :-)God tur!Fet fisk, innsendt av SisselDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 12:20Hei!Jeg har tenkt å begynne å spise litt magrere og sunnere, men lurer på hva som er best av å spise mager fisk (eks tunfisk) og fet fisk som laks og markell? kan man bli "legge" på seg av å spise de fete fisketypene?Hei SisselMakrell og laks er fetere enn tunfisk, og tunfisk er fetere enn feks torsk. Spiser du fisk (både fet og mager) to til tre ganger i uken, samt bruker det som pålegg, vil du få i deg godt med det sunne fettet som du trenger, og de andre næringsstoffene fisk bidrar med. Du behøver ikke bekymre deg for at det vil føre til vektoppgang! Bra med fisk!Hilsen JeanetteWok, innsendt av MarieDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 12:24Hei Jeanette!Jeg er så veldig glad i wok, og spiser ofte en hel wok-pose (500g) til lunsj iblandet ca. 100 gram tunfisk. Kan jeg spise ubegrenset med wok-grønnsaker hvis jeg har tenkt å passe vekten? Hei MarieJa, du kan spise ubegrenset med grønnsaker uten å bekymre deg for vekten. Men grønnsaker gir ikke nok, så husk at du spiser annet enn det, som tunfisk og andre ting!Enig med deg! Wok er godt!Hilsen Jeanetteideal vekt?, innsendt av MRDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 12:31Hei.Sendte deg tidligere et spørsmål utenom et nettmøte. Blir alle spørsmål besvart, og i tilfelle hvor blir de besvart? Registrerte e-post adressen min da.Jeg er en jente på 25 år, 1,58 cm høy og ca 43kg. Kan du gi meg noen betegnelse på hva som er den mest ideelle vekten for meg? Hører venner og familie stadig kommentere hvor liten jeg er.I tillegg, hva bør være normalt kalori inntak for meg. Har stillesittende arbeid. Trener ca 2-3 ganger pr.uke. Mest styrke!Håper på svar:)MvhMRHei MRIkke alle spørsmål blir besvart, men jeg kan jo svare deg nå!Jeg liker ikke å snakke om idealvekt - det er mye bedre med trivselsvekt! Hvor er det du trives og hvordan er det du vil ha det? Men, når det er sagt, så er det helsemessig ikke noe lurt å veie alt for lite eller alt for mye. Hvis du regner ut din BMI kan du se om du ligger på undervekt, eller normalvekt. Du ligger nok litt under normalvektsområdet. Jeg regner med at du forbrenner mellom 1800-2000 kcal per dag, og bør ha tilsvarende. Men er du fornøyd med vekten din og ønsker å holde en stabil vekt, skulle ikke du behøve å telle kalorier, så lenge du vet at du får i deg nok mat! Lykke til!Hilsen JeanetteMusli eller brød?, innsendt av Trine storspiserDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 13:48Er det sunnere å spise kornblanding enn brød og knekkebrød?HeiVi anbefaler det ene ved siden av det andre, så lenge brødet eller knekkebrødet er grovt og kornblandingen ikke er tilsatt sukker eller har veldig mange ekstra kalorier i form av andre tilsatte ting.Hilsen JeanetteOlje i maten, innsendt av AnonymDato: 01.02.2013 / kl.13:0029.03.2006 / kWednesday. 13:51Alt dette snakekt om at nøtter er så sunt. Er det da sunnere å bruke nøtteroljer i maten enn olivenolje?HeiDet skulle gå ut på det samme! Vi sier nøtter er sunt fordi det er en god kilde til det sunne fettet. Det er også oliven! Mange leter etter matvarer de kan supplere kostholdet med slik at de får mer sunt fett i sitt kosthold. Nøtter er kaloririkt, så spis dem i begrensede mengder. Ta litt i woken eller salaten fremfor å ha dem i en skål på bordet! Hilsen Jeanette

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer