Nettmøte

Spør treningseksperten

KKs treningsekspert, Jill Jahrmann, stilte til nettmøte på kk.no fredag 24. mars fra 11.00-13.00. les svarene

Spør treningseksperten
Publisert
Sist oppdatert




Jill Jahrmann (36) er utdannet fysioterapeut og jobber for SATS-kjeden. Hun er KKs faste treningsekspert, og holder jevnlig foredrag om temaer som effektiv trening, aktiv livsstil, overskudd til hverdagen og yoga. I tillegg har hun skrevet bøker om trening, yoga og vektreduksjon.

Jill kan svare på alle spørsmål som berører trening og fysisk aktivitet - alt fra styrketrening til turer i skog og mark. Sliter du med motivasjonen, eller lurer på hvilken treningsform du skal velge? Jill svarer deg.

Nettmøtet er avsluttet. Les svarene.

Nettmøtet er nå avsluttet.

Følg med på kk.no for flere spennende nettmøter i tiden som kommer!

Magetrening og operasjon

, innsendt av Linda
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.03.2006 / kThursday. 10:18
Jeg vurderer bukplastikk etter omfattende slanking. Hvordan blir det å trene opp magen etter et sånt inngrep?
Hei LindaGratulerer med vellykket slankeprosjekt! Det står det respekt av:-)Når det gjelder opptrening etter bukplastikk er nok legen som opererer deg den aller beste til å svare. med mindre du har spesielle forhold, vil jeg tro at operasjonen kun innebærer fjerning av hud som har blitt overflødig. Da rører man altså ikke musklene og følfelig kan du raskt sette i gang trening igjen. Spør legen din, så regner jeg med at du får høre at trening er ok så snart operasjonssår har kommet i gang skikkelig med groprosess.Jill:-)

Røykefinger ...

, innsendt av Kari L
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.03.2006 / kThursday. 10:21
Jeg sliter med at fingrene blir kalde og stive når det er kjølig, samme hvor varme hansker jeg har på. Har lest at det kalles røykefingre, selv om jeg ikke røyker. Er det noen måte å trene opp sirkulasjonen i fingrene på for å unngå dette?
Hei KariDette bør du ta opp med legen din. Det kan være en tilstand som heter raynauds syndrom, og det bør du finne ut av for å få eventuell behandling. Du vil ha god nytte av sirkulasjonsøvelser for fingrene, om det handler om dette syndromet eller ei. Knytte og strekke fingrene, spille med fingrene og alle andre bevegelser som øker blodtilstrømming til fingrene dine er nyttige.Jill

restitusjon

, innsendt av treningsglad!
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.03.2006 / kThursday. 12:39
Hei Jill! Takk for sunne og gode trenignsråd i kk, som legger vekt på et sunt og normalt forhold til kropp, mat og trening! Jeg lurer litt på om jeg trener for ensidig og ikke gir kroppen tid til restitusjon; har du noen tips for hvordan jeg kan legge opp treningen gjennom en uke på en annen måte?Uka ser sånn ut: jogg opp mot en time man,ons og fredag. pilates hjemme til dvd på matte tirs og tors, fra en halv time til trekvarter. jeg prøver å spare penger, så jeg er ikke medlem i trenigssenter. Jeg får derfor ikke trent styrke. jeg merker at jeg er slappere i fisken, er i slutten av tyveårene. burde jeg begynne med styrke? jeg har trent jevnlig i mange år, og kroppen er kanskje for vant til samme type belastning. ellers er det er særlig rompa som blir slapp.. ellers spiser jeg veldig sunt, ikke godteri, men grovt, grønt og gunstig;)takk!
hei Treningsglad!Jeg synes du har et kjempefint opplegg, og vekslingen mellom pilates og jogging gjør at du får all den restitusjonen du trenger.Om jeg skal foreslå noen endringer vil det være følgende- begynn med styrketrening. Du trenger ikke å trene på et senter selv om det er det beste med tanke på styrketrening. Kjøp deg en treningsstrikk og begynn med å trene enkel styrketrening med denne. Om du søker på nettet vil du finne mange fine treningsprogrammer.- Legg om den ene joggeøkten til en intervalløkt. Start med 10-15 minutter rolig jogging som oppvarming. Deretter- 4 minutter høyt tempo (så høyt at du er sliten etter 4 min)- 2 minutter rolig jogg (her skal du ta deg inn igjen)Gjenta samme opplegg 4-6 ganger.Da får du fin variasjon og dessuten ennå bedre kondisjon på grunn av intervalltreningen.Jill:-)

Musearm

, innsendt av Kristin
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.03.2006 / kThursday. 16:58
Hei,jeg har fått musearm, har hatt det i et par mnd. Håper at det er mulig å bli kvitt det med rolig trening. Har du noen gode treningstips? Eller må en gå til naprapat el. for å bli kvitt den?
HeiTrening er en del av behandlingen for museram, men effektene blir mye bedre om du samtidig får manuell behandling. Slike belastningsskader er skumle fordi de lett blir kroniske, så jeg ville ta dette alvorlig og skikkelig fatt om jeg var deg.Få time hos fysioterapeut eller naprapat, få behandling og gjennomfør trening - og tøyningsopplegg til punkt og prikke. I tillegg bør du endre arbeidsvanene dine. Bytt for eksempel musa over til motsatt hånd. Det går fint etter litt tilvenning. Husk å ta hyppige småpauser i arbeidet og strekk og tøy på både nakken, håndledd og armer i pausene.Lykke tilJill

starte med trening igjen

, innsendt av lala
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.03.2006 / kThursday. 18:04
Hei Jill!Jeg har inntil nylig vært veldig sporty; trent styrke og step/aerobic 4-6 ganger i uka.Men så tok jeg en liten bukoperasjon for to uker siden,og måtte roe ned.Legen sa jeg kunne starte med trening med en gang,men jeg har vært veldig redusert etterpå.Nå har jeg lyst å begynne igjen,føler meg ganske bra,men kan ikke lange ut enda,blir litt korte skritt.Tenkte å starte med lett styrketrening i begynnelsen.Er det ellers noe jeg må tenke på etter en operasjon?Takker for svar!
HeiJeg vet ikke hva slags operasjon du har vært gjennom, så da vil det være lite aktsomt av meg å anbefale trening. jeg synes det høres pussig ut at en lege har anbefalt deg å trene direkte etter en bukoperasjon, så du kan gjerne ta kontakt med vedkommende og spørre igjen + beskrive hva slags trening du ønsker å drive med.Jill:-)

Holdning

, innsendt av Lutryggen
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.03.2006 / kThursday. 19:11
jeg har fryktelig dårlig kroppsholding. Forsøker å trene opp denne gjennom diverse øvelser, og synes det hjelper, MEN: treneren min sier at det ikke skal kjennes vondt å stå riktig, men det gjør det! det er bare når jeg luter med ned i min vanlige posisjon at jeg ikke synes det gjør vondt noe sted. Er det normalt? trenger jeg bare å øve opp ryggmusklene til å holde seg i riktig positur?
HeiHoldningen din er noe kroppen er vant til - en stilling der kroppen finner hvile selv om den ikke nødvendigis ser fin ut eller er sunn. Når du forsøker å endre holdningen vil muskler og ledd protestere siden de er vant til holdningen din slik den er nå. En blanding av gode øvelser for holdningen, tøyningsøvelser for brystmussklene og et bevisst forhold til å forsøke å rette deg opp gjennom dagen er til sammen gode måter for å oppnå en bedre holdning.Lykke til!Jill

Belastning

, innsendt av Mimosa
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.03.2006 / kThursday. 19:41
hei Jill! Jeg har dessverre dårlige ledd, både ankler, knær og hofter tåler lite belastning. Da blir det vanskelig for meg å finne en treningsform som passer meg, sånn bortsett fra svømming. Dessverre har jeg også veldig ømfintlig hud og tåler ikke kloren i bassenger så godt, også ender jeg opp med å nesten ikke få beveget meg. Vet du om noe som kan passe i tilfeller som mitt?
Hei MimosaOm du tåler å stå og gå er det mye du kan gjøre. På treningssentre har de kondisjonsmaskiner som heter stepmaskiner og elliptiske maskiner. Du kan bruke begge disse, og dessuten kan du gå i motbakke på tredemølle eller sykle på ergometersykkel. Det er mye og bra trening. Kanskje vil det beste være å veksle mellom disse maskinene slik at det ikke blir lenge på hver. Da reduserer du ensidig belastning ytterligere. Hva med spinning? Det gir jo også flott treningseffekt men liten leddbelastning.Du kan jo også gå utendørs om du heller vil det. Gjerne med staverHåper du finner noe som passer.Hilsen Jill

Tynn

, innsendt av Streken
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.03.2006 / kThursday. 19:45
Hei!Jeg har alltid vært veldig tynn. Jeg er 1.78 høy og veier bare rundt 55 kilo (er 32 år), men legger ikke på meg. Jeg har etterhvert akseptert at jeg ikke kan spise meg større uten å "drikke smult" eller noe sånt, men det må da gå an å trene så jeg får litt mer muskler og ikke ser så beinete ut? Utseendet mitt plager meg virkelig.
Hei duDet å være for tynn er et sjeldent, men like fullt plagsomt, problem for dere det gjelder. I tillegg kan det være vanskelg å bli tatt alvorlig om man beklager seg siden de fleste andre ikke kan tro at det å være tynn noensinne kan bli et problem.Styrketrening er saken for deg, og den bør være både middels tung og velldig tung. Det aller beste ville være å få hjelp av en Personlig Trener. De er eksperter.Du bør trene øvelser for hele kroppen, gjerne flere for hver muskelgruppe. Om det blir formange øvelser kan du dele opp slik at du trener øvelsene for rygg, skuldre, biceps og ben den ene dagen, og øvelser for bryst, triceps, mage og rygg den andre dagen. Du kan veksle mellom å trene med 10-12 repetisjoners sett og 6-8 repetisjonerse sett annenhver gang for samme øvelse.Husk å spise et måltid med både karbohydrater, fett og proteiner et par timer før treningen, og sørg for å gjøre det samme innen en time etter treningen.Lykke til!Jill

Trene hjemme

, innsendt av
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.03.2006 / kThursday. 19:49
Av div. grunner har jeg ikke mulighet til å gå på treningsstudio. Vil likevel gjerne holde meg i form. Vet du om noen treningsvideoer som har bra innhold? Vil helst ha allround-trening, er mest opptatt av å bare holde formen oppe.
Hei duJeg har dessverre ikke inngående kjennskap til innholdet i de ulike treningsvideoene som finnes på markedet, men om du søker på "treningsvideo" på google eller en annen søkemaskin vil du finne mange varianter. Ta deg tid til å lese litt om videoene, og velg en som både inneholder kondisjon og styrke.Lykke til!Hilsen Jill

bra??

, innsendt av trenejenten.
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.03.2006 / kThursday. 21:39
Hei! lurer litt på hvordan mitt treningsopplegg egentlig er, om d høres bra eller ikke så bra ut. jeg har ikke så altfor mye kunnskaper om hvordan legge opp bra trening, bare at jeg er veldig glad i å trene og jeg trener ganske mye. 8 timer per uke.Jeg trener fire timer på tirsdagen hvor jeg har oppvarming på 25 min sykkel, passelig tung blir god og svett så tar jeg en god del situps og rygg, Så har jeg step 2, høy svettefaktor men ikke superhøy puls. Deretter trener jeg vekter/manualer i sal for armene, så den siste timen har jeg høy puls aerobic. jeg trener også torsdagen hvor jeg varmer opp med litt løping og så har jeg en kort runde med veldig høy intensitet på puls, stepmaskin. deretter så trener jeg muskler på bein og litt skuldre. ca to timer.fredagen er jeg enten på spinning, ellers så trener jeg med vekter for armer og så avslutter jeg med jogging. trener ca to timer.så lurer jeg jo på om dette er et bra opplegg?? jeg er veldig interesset i trening og kosthold. jeg er 1.70 høy og veier ca 57 kg 18 år. men er usikker på det med styrketreningen før eller etter kondis? hvordan finner man ut om man er overtrent?hvor lenge kan man gå etter trening før man spiser?håper virkelig jeg kan få svar hadde blitt fryktelig takknemlig!! takk.
Hei trenejentenDu sier at du trener cirka 8 timer i uken, og at 4 av disse timene foregår på tirsdag. Jeg synes at du skal fordele treningen litt mer utover uken og heller redusere slik at du trener ca 1,5 timer (alsri mer enn 2 timer) per gang. Da får du bedre utbytte og kan ta i skikkelig for så å gi kroppen den nødvendige hvilen etterpå.Varier treningen din som nå med mange ulike former, men reduser tiden per gang, altså.God trening!Jill

Magefett

, innsendt av Silje
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0023.03.2006 / kThursday. 22:45
Hei! Jeg sliter skikkelig med fett rundt magen, og lurer på hva som er beste treningsform for å bli kvitt dette. Jogging? Sit-ups? Takk på forhånd. Hilsen Silje
Hei SiljeFettlagrene våre kan vi dessverre ikke påvirke ved hjelp av øvelser for spesifikke kroppsdeler. Det eneste som påvirker disse lagrene er om du reduserer fettlagrene over hele kroppen, altså om du går ned i vekt. Da vil kroppen ta fra de lagrene den selv bestemmer seg for, men det blir som regel litt fra hele kroppen.Svaret blir altså at jogging er beste treningsform når det gjelder å redusere fettlagrene, men du vil aldri kunne redusere på bare et sted. Kjernetrening (moderne magetrening) vil hjelpe deg også, ved å bevisstgjøre magemusklene og kunne bruke dem i det daglige.Jill:-)

Ansiktsøvelser

, innsendt av Maria
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0024.03.2006 / kFriday. 01:41
Jeg er normalt slank, men har alltid hatt skikkelige bollekinn og antydning til dobbelthake. Finnes det noen annen utvei enn plastisk operasjon for å stramme meg opp?
Fettet under haken og i ansiktet er som fettlagre alle andre steder på kroppen. Det finnes dessverre ingen øvelser som kan "stramme opp" fett, fordi fett er alltid fett. Den eneste måten å bli kvitt dette lageret er å redusere kroppens totale energimengde, altså ved å bli litt slankere over det hele. Da tar kroppen fra fettlagrene rundt på kroppen etter eget forgodtefinnende. Vi er alle litt forskjellige, noen har mer fett på magen, andre under heken. Jeg tror ikke det er meningen at vi skal være perfekte alle sammen, så det kan være sunt å akseptere de små "forskjellene" våre. Om det er et stort problem, bør man selvfølgelig forsøke å gjøre noe med det. Hilsen Jill:-)

Makspuls under trening

, innsendt av Kris
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0024.03.2006 / kFriday. 08:20
HeiJeg er 38 år og har en makspuls på 203 og en hvilepuls på 47. Jeg trener aerobic 2-4 ganger i uken og har gjort det de siste ni årene. De siste to årene har jeg trent med pulsklokke. Pulsen min er i løpet av en aerobictime oppe i makspuls en til to ganger. Ellers ligger pulsen på rundt 180-185. Det er så gøy at jeg ikke legger merke til hvor hardt jeg tar i før jeg ser på pulsklokken. Har forsøkt å dempe meg, men det er ikke så gøy. Spørsmålet mitt er om dette er farlig? Belaster jeg hjertet for mye, eller kan jeg bare fortsette på denne måten? Jeg har verken blodsmak i munnen eller vansker med å puste under eller etter toppene.
Hei KrisKort svar først - du behøver ikke å tenke på å redusere tempoet. Så lenge du føler deg bra er dette det eneste interessante målet. Det slår meg at du muligens kan ha en makspuls som er ennå høyere enn 203 selv om dette er høyt. Grunnen til at jeg lurer er at man sjelden føler seg helt fin når man ligger på maskpuls. Da fylles nemlig musklene med melkesyre og hele kroppen protesterer mot mer bevegelse.Om du har lyst kan du jo teste makspulsen din igjen for å være sikker.Jill:-)

Riktig utstyr

, innsendt av
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0024.03.2006 / kFriday. 08:45
Jeg liker meg godt i skogen og på fjellet. Er så heldig å ha hytte som ligger idyllisk til, og liker å gå turer rundt omkring når jeg er der. Vanligvis går jeg med joggesko, men jeg har begynt å få en del ryggplager pga jobben, og tenker da at det er viktigere enn noensinne å ha riktig utstyr, så jeg ikke skader meg mer når jeg går. Hva skal jeg kjøpe? Går litt på stier og veier, men mest på skogbunn og i utmark hvor det ikke er tråkket opp noe. Hilsen Marit
HeiNår du går i skogen er det helt i orden med joggesko. På fjellet er det ikke dumt med fjellstøvler, både for å unngå å bli våt på bena, og for å ha den litt stivere sålen som vern mot harde og spisse stener.Et tips mot ryggplager er å begynne med kjernetrening som pilates eller MageRygg timer på SATS. I tillegg er det smart å bruke en støttemuskel i magen aktivt når du går. denne muskelen bruker du når du trekker nedre del av magen innover. Prøv neste gang du går.God tur!Jill:-)

Morgentrening

, innsendt av
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0024.03.2006 / kFriday. 08:48
Jeg har lest diverse steder at det er bra å trene før frokost hvis man slanker seg fordi forbrenningen settes igang på den måten. Er det sant? Jeg er så trøtt om morgenen, kan ikke helt skjønne hvordan jeg skal komme meg ut...
HeiDet har vært snakket litt om man forbrenner annerledes og eventuelt mer om morgenen før frokost. Svaret er at dette kan du se helt bort fra. Kroppen din er en finurlig mekanisme som selv bestemmer hva den forbrenner og dette avgjøres av treningsintensitet.Altså - om du trives bedre med å trene på andre tider av døgnet, så gjør det.Jill:-)

Dans

, innsendt av Dansefoten
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0024.03.2006 / kFriday. 08:51
Jeg må være ærlig: jeg synes trening er veldig kjedelig. Likevel ser jeg at jeg trenger å røre på meg, og tror kanskje løsningen er å melde meg på aktiviteter som er litt annerledes. Jeg vurderer å begynne med dans, swing eller "cowboydans" (altså two-step). Kan dette fungere som ålreit trening?
HeiDans er kjempeflott trening, så bare sett i gang! I tillegg trener du koordinasjonen og balansen din, og det er viktige effekter. For at dans skal være god trening er det noen krav som må oppfylles.1) Du må mestre bevegelsene2) Det bør være ganske intesiv dansing (Swing og two-step er bra)3) Man bør danse uten for mange og lange pauserLykke til med dansingen:-)Jill

Søvn

, innsendt av Mamma til to
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0024.03.2006 / kFriday. 09:34
Jeg merker at jeg sover utrolig mye bedre hvis jeg går en tur om kvelden. Vil andre treningsøvelser ha den samme effekten? Jeg er alenemor og kan ikke alltid går ut i 22-23-tiden pga barna. Vil det fungere greit om jeg f.eks. danser litt eller gjør styrkeøvelser?
HeiDet vil antagelig ha effekt med en fysisk utblåsning så lenge dette ikke er tett opp til leggetid. da har man lett for å bli "gira" i stedet.Gi deg selv en time til å roe ned etter aktiviteten, så kan det godt hende at annen aktivitet har samme effekt som en gåtur. Du skal heller ikke se bort fra at den friske luften spiller inn.Jill:-)

Oppvarming

, innsendt av
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0024.03.2006 / kFriday. 10:00
Hvor viktig er det egentlig å varme opp? Jeg har hørt at det funker like bra å ta badstu, men det høres litt rart ut?
Hei duDet fungerer IKKE med badstu som oppvarming. Kroppen din har en iboende treghet når det gjelder å omstille seg til nye krav. Det er grunnen til at vi trenger oppvarming. Om du for eksempel begynner å løpe i det tempoet du skal opp til på det høyeste i løpet av en joggetur, vil musklene bli fylt av melkesyre og du vil ikke orke mer etter noen minutter. Om du deriomt lar kroppen få øke litt og litt vil du ha det fint på toppnivået fordi kroppen har fått tid til å øke energimosetningen.Varmen du får i en badstu er bare overfladisk og har ngenting med forbrenningen i muskelcellene å gjøre.Jill:-)

ukes opplegg

, innsendt av ac
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0024.03.2006 / kFriday. 10:12
HeiBegynte å trene for et par måneder siden etter noen års opphold. Nå er jeg litt utålmodig på å komme i form igjen og jeg vil gjerne få ned fettprosenten litt og gå ned noen kilo. Føler at kostholdet mitt er ok så har ingen planer om å endre det. Prøver å trene tre ganger i uka, en time stramopp puls 45 min, spinning 55 og er litt usikker på hva som er mest hensikstmessig for tredje økta. Styrke eller kondisjon evnt en kombinasjon? Hva anbefaler du.Holder det med en "hard økt" i uka eller bør jeg ta meg helt ut oftere?(Jeg ønsker kun gruppetimer.)
Hei duEn tredje time kan være HøyPuls uten hopp eller SatsStyrke. Du kan gjerne veksle mellom de to annehver uke for å få absolutt best blanding av styrke og kondisjon.Fortvil ikke, formen kommer susende når du er så flink til å trene:-)Jill

Sykling ute

, innsendt av Line
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0024.03.2006 / kFriday. 11:51
Nå som våren er i gang kan jeg tenke meg å begynne å sykle regelmessig. Er det sant at spinning er bedre ennom jeg for eksempel sykler i tunge bakker like lenge?
HeiSpinning er veldig effektivt fordi man ikke er avhengig av hvordan landskapet ser ut. Det er for eksempel ingen nedoverbakker som du triller ned under en spinningtime. dermed kan man få mer effektivitet per tidsenhet under en spinningtime. Om du sykler ute bør du legge opp til en litt lenger økt (med mindre du sykler i bare oppover bakker i 45 minutter, da kan det blir like effektivt). Da får du jo også med deg mange fine mentale effekter, som natur og frisk luft!Jill:-)

Trening ombord på fly

, innsendt av Karianne S
Dato: 01.02.2013 / kl.13:0024.03.2006 / kFriday. 11:54
Det er så utrolig trangt på mange fly at det er umulig å gjøre skikkelige trimøvelser inne på flyet uten å veive borti andre. Går det liksom an å trene på forhånd eller etter for å øke blodsirkulasjonen og er det andre ting jeg kan gjøre for å unngå at beina hovner opp?
HeiDu kan trene på forhånd. Det synes jeg selv fungerer bra for å unngå rastløshet i alle fall. I tillegg vil jeg anbefale støttestrømper (fås kjøpt på apoteket). De er fantastiske for å unngå hovne ankler.Jill


Spør treningseksperten
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer