Mat

Sprek med søppelmat?

Kan du stappe i deg usunn mat så lenge du trener mye?

JUNK TIL KVELDS: Ja, visst smaker det godt med en stor og deilig cheeseburger. Men fet og kaloririk mat er ikke det du burde gå for på kveldstid.
JUNK TIL KVELDS: Ja, visst smaker det godt med en stor og deilig cheeseburger. Men fet og kaloririk mat er ikke det du burde gå for på kveldstid. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert




Spørsmål: Jeg har en diskusjon gående med tre venninner av meg, om trening og junk food. Jeg er ganske sta, så jeg må få litt hjelp av folk som kan dette.
  • Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt?

  • Diskusjonen er denne:
    Jeg mener at selv om man trener hver dag, så kan man ikke spise junkfood og godteri hver dag. Jeg mener dette ikke er sunt for noen.

    Uansett hvor mye man trener, må alle ha et litt variert kosthold. Det må jo gå utover hjerte og blodårer og så videre, om man spiser så feit mat hver dag?
    Dette mener venninnene mine er helt feil. De mener man kan spise fet mat hver dag uten at det går utover kroppen.

    Tar jeg helt feil? Eller har mine venninner helt rett?
    Vennlig hilsen Kine Beate

    Svar: Du har rett. Jeg kan være enig med venninnene dine i at folk som trener mye tåler et høyere kalori-inntak uten å lagre ekstra fettreserver.
    MEN - både trenende og ikke-trenende trenger et sunt kosthold.

    Derfor bør du spise sunt:
  • Få i deg de nødvendige vitaminene og mineralene daglig
  • Få balanse mellom fettsyrer for å unngå oksidering (produksjon av farlige avfallstoffer)
  • Unngå transfettsyrer som er direkte helseskadelige
  • Få i deg frukt og grønt for å redusere risiko for en rekke livsstilsykdommer, blant annet kreft og hjerte/karsykdommer
  • Få i deg fiber for å sørge for en god tarmfunkjson og redusere fare for blant annet tarmkreft

  • Dette er noen av årsakene for at venninnene dine ikke «tåler» overvekt av junk food, selv om de er aktive jenter.

    Jill Jahrmann
    treningsekspert
    jill@kk.no

    LES OGSÅ:
  • Spis sunt uten å blakke deg
  • Slik får du bukt med søtsuget
  • De skjulte matfellene
  • Ikke la deg lure av lettmaten
  • Gjør favorittrettene dine sunnere
  • Jill Jahrmann er KKs treningsekspert. Hun er utdannet fysioterapeut og treningsfaglig ansvarlig for SATS.Har du spørsmål til henne, kan du sende en e-post til jill@kk.no.
    Jill Jahrmann er KKs treningsekspert. Hun er utdannet fysioterapeut og treningsfaglig ansvarlig for SATS.Har du spørsmål til henne, kan du sende en e-post til jill@kk.no. Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer