Trening

Sprek med stor mage

Bør utrente trene under svangerskapet? Eksperten svarer.

Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Leser av dine tidligere svar angående trening og graviditet at de som trente før de ble gravide kan og bør fortsette som før. Utrente derimot, sier du lite om. Bør utrente ikke trene i det hele tatt under svangerskapet? Slik får du et sunt svangerskapI mitt tilfelle hadde jeg ikke trent regelmessig på svært lenge da jeg ble gravid. Imidlertid begynte jeg å gå turer i skogen fra 4. måned - de tre første månedene var jeg bare trøtt - og oppdaget således en ny treningsform for mitt vedkommende. Jeg endte derfor med å øke på for hver uke som gikk, og går nå (er i uke 32) mange mil i uka. Dette har vært så oppløftende og motiverende for meg at jeg også har begynt med annen form for trening, så som svømming og på treningsstudio, hvor jeg trener på ellipse og tredemølle, samt trener armer på apparater. Forrige helg gikk jeg 2 mil på ski uten at jeg følte meg veldig sliten av den grunn - bortsett fra bekkenet, som ikke likte den siste mila, men det var bedre igjen allerede dagen etter. Spørsmålet er altså om du mener at jeg, som i utgangspunktet ikke var trent, burde ta det roligere? Eventuelt om du vil anbefale noen spesiell form for trening? Jeg har jo i og for seg gått fra utrent til trent på disse 32 ukene, og håper at det i seg selv ikke har vært en dum ting å gjøre!Med vennlig hilsen TuridSvar: Du skal slett ikke være redd for at du har gjort noe «feil» under graviditeten. Tvert imot ser det ut som om du er et glanseksempel på hvordan det egentlig bør gjøres. Du har tydeligvis lest et av mine svar til en som allerede var i trening da hun ble gravid. Det stemmer at de som allerede trener har det enklere siden de bare kan fortsette som før – de er jo allerede i form.Trening for struttende magerSlik trener du deg opp etter fødselenNår man skal begynne å trene/bli mer aktiv under graviditeten handler det om å være forsiktig og gjøre alt gradvis. Det er en påkjennende prosess å være gravid, og det kan være en stor påkjenning å sette i gang med trening om man starter for brått. Derfor vil vi være forsiktig med begge samtidig.Når «utrente» gravide skal sette i gang er nettopp gåturer en super start. Det er litt anstrengende, men ikke for mye, og det er lett å justere siden du bestemmer farten selv (i motsetning til en hard spinningtime for eksempel). Så kan man starte den langsomme intensitetsklatringen. Gradvis og forsiktig kan farten økes litt og litt, og man kan prøve seg på andre aktiviteter med den samme forsiktige holdningen. Andre flotte aktiviteter kan være treningsklasse for gravide, treningsklasse med moderat intensitet uten hopp, gå i litt motbakke på tredemølle, ellipse, svømming, sykling, styrketrening (med veiledning første gang), eller styrketrening i gruppetreningsform.Som du ser har du gjort alt etter boka – du har gjort en kjempeflott innsats både for din egen og barnets helse.Jill Jahrmanntreningsekspertjill@kk.noLES OGSÅ:Styrketreningsfeil og hvordan du løser demSlik trener du styrkeStyrk deg slankSlik finner du toppformenTrening med bekkenløsning

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer