Jill

Ta tilbake trenings-gnisten

«Alt for mange jenter ender opp med mental og fysisk kræsj før de kan stoppe», skriver treningsekspert Jill Jahrmann, og gir råd om hvordan du kan finne tilbake til den gode treningsfølelsen igjen.

Ta tilbake trenings-gnisten
Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Jeg har vært sykmeldt i ett og et halvt år nå på grunn av utbrenthet og depresjon. Nå begynner jeg så smått og komme meg igjen, og har startet opp med studier. I denne perioden har jeg vært inaktiv og på det mest slitne greide jeg knapt gå fra soverommet til stua uten å måtte ta pause. I vår kunne jeg gå fem minutter lange turer, langsomt. Nå kan jeg gå en time i skogen flere ganger i uken. Kan også løpe og trene styrke. Jeg har kunnet trene hardt i løpet av denne perioden, men da har jeg måttet hvile i to uker etterpå... Tror formen min begynner å komme seg og jeg har også overskudd. Jeg har bestandig vært aktivt og trent, spilt fotball og gått på ski og vært i generelt god form hele livet. Jeg er nå 28 år, og lurer på hvordan jeg skal legge opp treningen fremover uten å få belastningsskader - hverken på den ene eller andre måten. Har du noen tips å komme med?Jeg liker spinning, yoga, styrketrening, fotball, innebandy og noe jogging. Jeg har hund som jeg trener aktivt i agility, oger også glad i å gå tur i skogen.Synes det er vanskelig å finne en balansegang mellom hva jeg faktisk greier, og hva jeg har lyst til og er vant til å kunne greie. Jeg har også lagt på meg denne perioden og synes det er tungt med de ekstra kiloene.LoneSvar: Dette spørsmålet fikk meg virkelig til å tenke. Det er slett ikke sjelden at jeg får spørsmål om «opptrening» etter utbrenthet, og som alle andre har jeg kolleger som har vært eller er sykmeldt i lengre tid med lignende diagnoser. Jeg blir betenkt fordi det er så mange, det er jo «vanlig»!Jeg blir betenkt på samfunnets vegne. Hvorfor i all verden lever vi slik at unge, spreke, og som oftets ressurssterke jenter ender opp med mental og fysisk kræsj på den personlige harddisken før de kan stoppe? Som du sikkert vet, og har mange erfaringer fra, virker trening i alle former som en effektiv antidepressiv pille, og den motvirker depresjon. Dette er bevist i utallige studier, og fysisk trening finnes etter hvert som del av behandlingen ved de fleste behandlingssteder for psykiske lidelser. I ditt tilfelle er det imidlertid slik at du har presset deg så langt at kroppen din har klappet helt sammen. Plutselig virket ikke trening som medisin lenger, den bare bidro til å bryte den enda lenger ned. Det høres ut som du har kommet deg litt ovenpå, og da begynner den virkelig vanskelige jobben slik jeg ser det. Det er nemlig nå du skal unngå å forvente for mye for raskt av kroppen din. Jeg synes du skal tenke på den perioden du er i nå som laaaangsom rehabilitering etter en livstruende bilulykke. Tenk deg at nesten alle organer har vært skadet og at du må liste deg avgårde.Det er en prøv-og-feil-periode, og ingen andre enn du kan finne ut av det. Det er bare du som kan ta imot signalene som kroppen din gir deg og tolke dem. Derfor er det helt avgjørende at du er tilstede 100 prosent når du er i aktivitet. Kjenn etter hvordan du har det, om det kjennes lett eller tungt. Det skal ikke kjennes tungt på en lang tid. Tilpass varighet, intensitet og frekvens (antall ganger i uken) på denne måten, og unngå for all del å miste hodet. Som du selv erfarer kan du bli liggende etter en for hard treningsøkt.Jeg vil i utgangspunktet anbefale individuelle aktivitetsformer fordi disse er enklere å justere. Det er lettere å «ta av» når du konkurrerer eller spiller fotball sammen med andre. Jeg synes definitivt at du skal trene yoga som en fast økt hver uke, det vil du få mye igjen for, også fokuserer yoga spesielt på indre dialog slik at du får hjelp til å kjenne etter hvordan du har det. I tillegg kan du velge andre former etter eget ønske - men husk, ikke for intensivt ennå. Ta deg selv på alvor og unngå å skynde deg til bedre form akkurat nå. Det kommer tidsnok, når kroppen din er klar for det igjen. Det samme gjelder de ekstra kiloene. De er bare på besøk, og vil forsvinne når kroppen din orker mer og er klar for å slippe dem.Jill Jahrmanntreningsekspertjill@kk.noLES OGSÅ:Trening mot trøtthetSlik trener du styrkeLøp fra alderenSlik finner du toppformen

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer