Flat Mage

Tren deg til flat mage

Det finnes ingen enkel vei, men her er den korteste veien til stram sommermage.

Publisert




Spørsmål: Jeg leste litt om et treningsopplegg som du har beskrevet, der det stod at man skal glemme sit-ups og utføre core-training istedenfor, for å flate ut magen. Vil det si at sit-ups ikke er til noen nytte? Og isåfall, hvordan utfører man denne core-trainingen? Jeg sikter mot flat mage innen sommeren, og trener fra før av fotball 3-4 ganger i uka og spiser forholdsvis sunt. Nokså liten på sokkelesten med mine 163 cm, men sliter med litt sideflesk, og har ikke den magen jeg vil ha. Noen tips hadde gjort meg veldig glad.
Kaia

Svar: Du spør om et område veldig mange damer er interesserte i, nemlig magen. Nå skal det aller først sies at jeg aldri skriver om å få flat mage, fordi dette ikke er naturlig for de aller fleste kvinner. Det naturlige er en liten avrunding av magens nedre del.

Når det er sagt - jeg anbefaler core-training, eller kjernetrening, i stedet for gammeldagse, rykkete sit-ups, fordi mage/rygg-området er satt sammen av mange muskler som aller helst bør jobbe sammen. Den beste treningen for dette området er ikke en enkelt øvelse, men mange ulike øvelser, både dynamiske og statiske, for å utfordre styrke og stabilitet på ulike måter.

Om du trener på denne måten vil du både sørge for aktiv rygghelse (det er veldig lurt siden de fleste får vondt i ryggen før eller siden), for et godt grunnlag til alle typer trening, og for et bedre utseende på magen. God kjernetrening fører nemlig til at muskelen som trekker magen inn blir sterkere og mer aktiv.

  • 8 øvelser for kjernemusklene
  • Styrk kjernen din

  • Verken kjernetrening eller annen magetrening vil redusere et eventuelt fettlag i mageregionen, men så er det heller ikke det du er ute etter. Du finner mange fine kjerneøvelser her på kk.no, både på matte og med stor gymball (treningsvideo).

    Utfordringen
    Når du trener kjernetrening handler det aller mest om å være konsentrert til stede i alle øvelsene. Det viktigste er ikke å trene tyngst mulig, men å gjennomføre øvelsene så riktig som mulig. Du skal jo lære kroppen å bruke musklene riktig.

    Pass på
    Tempoet på kjerneøvelser skal nesten alltid være langsomt. Da unngår du å «jukse» og utnytter effekten av øvelsen best mulig

  • Bildespesial: 6 øvelser som gir flatere mage

  • Videospesial: Slik blir du fast i fisken


  • Flere kjernetreningsøvelser finner du her. Dette er gode øvelser som både flater ut magen og styrker ryggen.

    Jill Jahrmann
    treningsekspert
    jill@kk.no

    LES OGSÅ:
  • Snarveien til stram kropp
  • Stram opp magen
  • Juks deg til flat mage
  • Øvelser for magen
  • Flat mage på 1-2-3
  • Magesmart trening
  • Slik får du smalere midje
  • Jill Jahrmann er KKs treningsekspert. Hun er utdannet fysioterapeut og treningsfaglig ansvarlig for SATS.Har du spørsmål til henne, kan du sende en e-post til jill@kk.no.
    Jill Jahrmann er KKs treningsekspert. Hun er utdannet fysioterapeut og treningsfaglig ansvarlig for SATS.Har du spørsmål til henne, kan du sende en e-post til jill@kk.no. Vis mer

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer