Kk-ekspertene

Trening og forbrenning

Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Jeg har et spørsmål angående forbrenning, trening og livsførsel. I en periode på ca en måned med mye stress på jobb, dårlig søvn og lite energi, har jeg maktet å trene 3 ganger i uken á 40 minutter med jogging + noe styrke for mage. Jeg har opplevd at vekten har økt betraktelig i forhold til før hvor jeg hadde 4 ukentlige økter á 60 minutter. Jeg spiser omtrent det samme, men oppdager til min fortvilelse at appettitten øker proposjonalt med stressfaktoren og trøtthetsfaktoren.

Har stress og trøtthet sammenheng med dårligere forbrenning, eller skyldes vektøkningen først og fremst mindre trening? Begynner å bli ganske fortvilet!
Camilla

Svar: Stress er en utfordring for kroppen og kan ha en sammenheng med vektøkning. Da er i tilfelle forklaringen hormonell. Stress fører til at du utskiller hormoner som demper fettforbrenningen og øker insulinutskillelse og behov for «rask» mat med karbohydrater som har høy glykemisk indeks. Den beste medisinen mot denne reaksjonen er trening siden treningen fører til en utblåsning av stresshormoner med påfølgende reduksjon og effektiv fettforbrenning. Derfor er det kjempebra at du finner tiden til å trene.

Det andre tiltaket du kan benytte det av er gjennomtenkt kost om du kan finne tid til å planlegge det. Måltidene dine bør være hyppige i stedet for store. Hvert måltid bør inneholde både langsomme karbohydrater (grovt brød, grønnsaker) og magre proteinkilder (kalkunpålegg, kylling, lette ost/yoghurtsorter, fisk). Da hjelper du kroppen til å opprettholde en jevn forbrenning og unngår blodsukkerfall.

Jill Jahrmann
treningsekspert
jill@kk.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer