Helse & Livsstil

Trening og vekttap

Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Jeg har trimmet nå siden desember. Jeg trener ved å gå 15-20 min på tredemølle. I det siste har jeg satt den på 7% stigning. Så trener jeg litt med apparater etterpå. Litt mage, rumpe, lår osv. Jeg veier 62 kilo og er 155 cm høy. Jeg synes ikke jeg merker nesten noe i forhold til vekten. Litt fett er blitt borte, men etter en uke fri og lite trening merker jeg det på vekten med en gang.

Tror du det vil være slik for alltid? Jeg merker jo at jeg blir mer sulten av å trene - dette gjør det enda vanskeligere. Ser frem til å få noen tips.
Nina

Svar: Det er riktig at det er vanskelig å gå ned bare ved å trimme, og ikke gjøre noe med kosten. Da må du trimme hardt og mye! En kombinasjon er det beste. Da vil heller ikke en uke med lite trim ha så stor innvirkning på vekten.

Det er dessverre sånn at det tar lengre tid å komme i god form enn å bli i dårligere form. Men jeg tenker du uansett kjenner at treningen bidrar til å stramme opp og gi deg en fastere kropp. Det er ikke bare kiloene man bør gå etter, men om man har en sunn og frisk kropp.

Dette med at du blir mer sulten av å trimme, kjenner jeg til. Da gjelder det å velge de lette matvarene, men også velge mat som gir deg det du trenger etter treningen, som for eksempel langsomme og raske karbohydrater.

Ofte kan sultfølelsen etter en treningsøkt også forvirres med at man kjenner tydeligere sultfølelse og også tydeligere metthetsfølelse. Husk å spise langsomt, så du ikke rekker å spise alt for mye før du begynner å kjenne metthetsfølelsen.

Lykke til videre!

Jeanette Roede
kostholdsekspert
jeanette@kk.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer