Trening

Treningsføde

Hva spiser og drikker du - og når?

Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Er det bedre å drikke sportsdrikke enn vann, og hva med sportsbars? Trenger jeg det? I så fall når: Før, under eller etter trening?
Sulten og tørst

Svar: Når du trener under en times varighet trenger du egentlig ikke noe annet enn vann. Nok vann både før og underveis i treningen. Om treningen er av ganske høy intensitet og varer over 50-60 minutter bør du innta sporsdrikke.
  • Drikkevanene som gjør maks ut av treningen

  • En gang i kvarteret fra start er bra. Når det gjelder barrs vil jeg si at disse kan brukes om du ikke har tilgang på vanlig mat. Det er optimalt for effekten å få i deg karbohydrater (bananer, brød, kornblanding) og gjerne noe proteiner (melk, yoghurt, kjøttpålegg) innen en halvtime etter trening.
  • Spis deg ned i vekt

  • En barr kan være god erstatning. Du bør spise et par timer før trening, ikke like før. Om du er sulten når treningen starter er det beste å spise direkte før eller underveis i oppvarmingen.
  • Guide til sunnere godteri

  • Jill Jahrmann
    treningsekspert
    jill@kk.no

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer