Jakten på hvem som skal lede Norges mektigste mediebedrift er i full gang. Mange har sterke meninger om hvem som bør bli John G. Bernanders etterfølger i NRK, men debatten har hittil vært for smal. - NRK må slippe å få en politiker på toppen, sier noen. - Det må bli en kvinne, sier andre. Ingen av innfallsvinklene er svaret på NRKs utfordringer. Nå kommer nemlig medierevolusjonen også til tv. Både NRK og TV 2 skal manøvrere i en ukjent verden. Kulturminister Trond Giske sier at den nye sjefen må ha mediekompetanse. Men hva er det, når ingen medier er som før?Det går ikke lenger å sette sammen et sendeskjema med nyheter, sport og underholdning og regne med at seerne henger med. Før bestemte NRK-sjefen hva vi skulle se på til enhver tid. Nå bestemmer vi. Men vi kan ikke se og lese 24 timer i døgnet. Derfor er vi som seere, lesere og lyttere enten mer kresne eller mer impulsive og hopper rundt fra kanal til kanal. Utfordringen er selvsagt minst like tøff for TV 2.For å forstå det store mediespranget er det lurt å snakke med ungdommer. De ser ikke på fjernsynets debattprogrammer, de leser ikke papiraviser. Ungdommer er storforbrukere av medier – på nett, mobil, dvd og tv-serier. En fersk undersøkelse utført av Synovate MMI viser at norske 16-24 åringer er på nett 99 minutter hver dag – året rundt! Vi som er litt eldre følger etter. Nå merker også tv den knivskarpe konkurransen vi i avis, magasin- og bladmarkedet har kjent på lenge. Krigen mellom kanalene hardner til. Hva vil du helst ha, Skal vi danse eller fotball, Dagsrevyen eller Sex og Singelliv? Fasiten er at seertallene går tilbake for alle programmer både i NRK og TV 2. TV 2 er mer vant til å leve under kommersielt press enn NRK, men også han eller hun som skal følge etter TV 2-sjef Kåre Valebrokk må tenke nytt. Selv om NRK får pengene sine fra oss som skattebetalere, er mye likt. Det er derfor du også ofte har sett Bernander og Valebrokk i allianse. Kjempene vil sikre seg kontroll over det nye digitale bakkenettet. Allerede neste år åpnes det for 18-20 nye kanaler.Å ha politisk erfaring kan ikke være automatisk diskvalifiserende for en ny NRK-sjef. Å være kvinne kan heller ikke bli automatisk kvalifiserende. NRK bør få den lederen som har størst forutsetning for å styre en stor og komplisert mediebedrift, som opererer i spenningsfeltet mellom politikk og kommers, mellom gamle og nye medier. Svenskene har nettopp funnet sin kvinne. Eva Hamilton er rekruttert innenfra til sjefsjobben i SVT, fordi hun kan sitt fag. Hun har fjernsynsmediet i fingrene, hun har laget programmer selv. Eva Hamilton sier at jobb nummer én er å øke tilliten til allmennkringkasting, levere gode programmer og sørge for at SVT er tilstede overalt, også på mobil og nettet. Dette kan gjerne den neste NRK-sjefen også si. En kvinne på topp i NRK ville være historisk og flott, og det finnes mange aktuelle kandidater der ute. Men det viktigste er å få en leder som kan journalistisk programutvikling, har talentet, oppfinnsomheten og konkurranseinstinktet som kreves i Norges tøffeste mediejobb. Bente E. Engeslandsjefredaktørbente.engesland@kk.noHvem mener du bør bli ny NRK-sjef? Si din mening i KK-forum!b>
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger