Trening

Tykke legger

Publisert
Sist oppdatert
Spørsmål: Håper du kan komme med lure tips for ei som alltid har hatt komplekser for korte, tjukke legger. Alt annet ser jeg stadig trening for, men lite for sånne som gjerne skulle kunne gå i korte skjørt og få på seg lange støveletter. Jeg går mye, uten at det hjelper noe. Er det spesielle ting i kosten som legger seg akkurat der? Er nemlig alltid vært glad i sjokolade.

Forstår at drømmen om lange slanke legger er uoppnåelig, men kanskje det er mulig å få fjernet litt av centimeterne?
Ella

Svar: Dette er et kinkig spørsmål. Utseendet på leggene våre påvirkes i aller størst grad av hvordan vi er skapt, utseendet er til en stor grad genetisk. Det er to hovedmuskler bak i leggen, den ene sees som den øverste «klumpen» og den nederste står for området under denne tykkeste delen av leggen. Det mange ønsker seg er at den øverste delen skal synes mens den nederste muskelen nærmest skal være som en sytråd. Slik er ikke alle skapt. Mange har en nederste muskel som er naturlig litt bredere og dette påvirker leggens utseende.

I tillegg til disse genetiske forutsetningene vil fettprosenten din ha noe å si. Dersom fettprosenten er høy (man er overvektig) vil en del fett også legge seg på leggene, men ikke på langt nær så mye som andre steder på kroppen. Det er dessuten ikke noen mat som legger seg spesielt på leggene.

I tillegg til å holde deg slank med sunn kost og trening kan jeg råde deg til spesifikk trening av leggene, og da hovedsakelig den øvre delen. Tåhevmaskiner i treningsstudio er gode. Du bør ikke trene på sittende leggmaskiner siden disse trener nedre del av leggen mer - maskinen skal være stående med strake knær.

Lykke til.


Jill Jahrmann
treningsekspert
jill@kk.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer